Editura Evenimentul si Capital

Te-ai săturat de regii ieftine? Mergi la teatru!

Autor: | | 0 Comentarii | 295 Vizualizari

Evenimentul Zilei inițiază astăzi o campanie culturală în cadrul căreia vă va ține la curent cu cele mai interesante piese de teatru, cele mai noi titluri de carte din diverse domenii și ultimele apariții cinematografice. Astăzi, poftiți la teatru!

Omul care și-a relansat viața după ce a văzut moartea

Publicată în 1928, tragi-comedia „Omul care a văzut moartea” rămâne bine înșurubată în realitate și concret

Una dintre operele de căpătâi ale lui Victor Eftimiu se joacă la Teatrul Național și se joacă bine. Trei mari actori care au făcut carieră mai ales în fața publicului de teatru – Adela Mărculescu, Costel Constantin și Marius Bodochi - îmbracă până la confuzie pielea personajelor, alături de mai tinerii Lari Giorgescu, Florentina Țilea, Răzvan Oprea și Tatiana Oprea, pentru o reinterpretare de succes a „Omului care a văzut moartea”. Într-un oraș de provincie, unde zilele se scurg firesc, banal și fără a fi marcate de evenimente tulburătoare, Alexandru Filimon, podgorean cu stare financiară îndestulătoare și cu fată de măritat, merge la pescuit, într-o rutină de la care nu se abate pentru nimic în lume. Într-o zi oarecare, Filimon salvează de la înec un tânăr vagabond convins că nu mai are rost să continue. Dincolo de instinctul omenesc care îl determină să se arunce în apă pentru a-l scoate la mal pe nefericit, podgoreanul, mânat de ambiții politice, socotește pragmatic și încearcă să obțină un profit maxim de pe urma acestei situații. Interpretat de Costel Constantin, Alexandru Filimon este arhetipul omului care caută ascensiune pe o altă treaptă socială, iar pentru asta se decide se vâneze funcția de primar al urbei în care locuiește.

Sinucigașul care prinde poftă de viață

Adus acasă în ovații, de concitadini, ambițiosului politician i se pun în mișcare rotițele pragmatismului și încearcă să obțină un plus de imagine. Vagabondul, interpretat fără cusur de Lari Giorgescu, poate fi motorul care să-l propulseze pe candidat la conducerea orașului. Așa că tânărul este dus la reședința familiei Filimon. Doamna și domnișoara, Adela Mărculescu și Florentina Țilea, îl privesc cu o curiozitate firească pe oaspetele aflat într-o stare fizică mizerabilă. Lari Giorgescu devine pe scenă un personaj care trece meticulos de la lehamite la exuberanță. „Eu nu v-am cerut nimic”, îi reproșează omul salvatorului său. Pentru ca, în câteva minute, să schimbe macazul: „De acum, sunteți responsabil pentru mine.” Sinucigașul deturnat prezintă o listă de cereri care țintesc un loc în casă, haine, căsătoria cu domnișoara Filimon sau chiar postul de primar. Negocierile dintre Alexandru Filimon și vagabond îl determină pe acesta din urmă să mai reducă pretențiile și să fie mulțumit cu un acoperiș și un post de consilier. Târguiala care duce spre câștigarea unui rol politic, fie el și într-un orășel, atinge paroxismul atunci când în poveste apare și Domnul Leon (Marius Bodochi).

Spițer uns cu toate alifiile, el țintește funcția de primar și vrea să-l determine pe Alexandru Filimon să nu candideze. Iar pentru asta pune la bătaie moneda căsătoriei dintre domnișoara Filimon și George (Răzvan Oprea), băiatul său. Ieșit din scenă, vagabondul reapare cu o fizionomie schimbată, tuns și bărbierit, și cu o identitate nouă - un nepot de la Fălticeni - construită în complicitate cu binefăcătorul său. Transformarea personajului este totală, timorat de situația mizeră, vagabondul devine un orator pătimaș și ironic, care începe să-i joace pe degete pe cei ai casei, dar și pe vizitatori. Căsătoria dintre Alice Filimon și George pare compromisă de negocierile politice purtate de axa Alexandru – domnul Leon - vagabond, care realizează că totul este, în definitiv, deșertăciune, iar viața trece mascată de orgolii și ambiții mărunte. Și cine putea constata mai bine asta, decât el, omul care văzuse moartea. Personajele piesei sunt foarte bine conturate de actorii acestei puneri în scenă și de situațiile imaginate de Victor Eftimiu. Spectatorii râd în voie și permit actorilor, prin ropote de aplauze sincere, să-și tragă sufletul. La final, Eftimiu, prin moștenirea scrisă, invită la o scurtă meditație: „Ce rost au toate astea?” Bani, funcții, orgolii pătimașe... Sunt tot ceea ce se întâmplă atunci când viața trece... A aflat-o omul care a fost la o gură de apă de final. Regizorul Dan Tudor are meritul că nu complică inutil o piesă genială prin simplitate.

Lari Giorgescu și Răvan Oprea, exuberanți

Adela Mărculescu este o prezență discretă, dar fermă în familia Filimon. Soție și mamă, nu face risipă de vorbe, dar atunci când se înscrie la cuvânt nu lasă loc de echivoc. „Plec la mama”, îi reamintește domnului Filimon că, undeva, există o soacră. Lari Giorgescu, vagabondul, și Răzvan Oprea, George, joacă din talent. Probabil că și Eftimiu ar fi fost mulțumit să vadă aceste două personaje. Marius Bodochi este genul de actor care ar putea fi uriaș și într-un rol în care n-ar avea replică, iar Florentina Țilea devine tânăra duduie a perioadei interbelice, care tânjește aspirațional spre o căsătorie ce are la bază dragostea. La „Omul care a văzut moartea” se râde, apoi se reflectează. Nu e puțin lucru, într-o perioadă tristă, marcată de certitudini.

„Angajare de clovn” se joacă la TNB, Sala Studio, sâmbătă, de la ora 19.30. FOTOGRAFII: TNB

Angajare de clovn

„Angajare de clovn” de Matei Vişniec, în regia şi conceptul scenic al lui Ion Caramitru, aduce pe scenă spectacolul imposibilului, al întâlnirii cu iluzia absolută şi cu mirajul libertăţii fără graniţe. Totul, într- o montare plină de umor, sensibilitate, cinism duios, acrobaţii sufleteşti, în care teatrul şi circul se întrepătrund pe tărâmul comun al spectaculosului.

Loading...
Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Cultură

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate