Editura Evenimentul si Capital

Mutarea Ambasadei României la Ierusalim. Cum arată Dosarul dezbaterii

Ierusalim
Autor: | | 10 Comentarii | 6974 Vizualizari

Contactat de Evenimentul zilei pentru a comenta criza politică generată de mutarea Ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim, analistul Iulian Chifu a realizat o analiză eleborată a subiectului care a stârnit controverse şi atacuri dure între preşedintele României, Klaus Iohannis, liderul PSD, Liviu Dragnea, şi premierul Viorica Vasilica Dăncilă.

„Acest subiect are un număr de elemente și argumente în dispută care țin de câteva teme mari. Ele au implicații de politică externă și politică internă, vizează totodată relațiile cu statul Israel – pe care România l-a recunoscut de la început și nu și-a retras ambasada și nu a rupt relațiile în perioada comunistă, apoi cu Statele Unite, cu Autoritatea Palestiniană – cu recunoașterile făcute în materie și susținerea soluției celor două state în Orientul Mijlociu, cu statele arabe și Turcia, cu Uniunea Europeană și statele europene, și nu în ultimul rând cu comunitatea internațională și relaționarea cu dreptul internațional și rezoluțiile Consiliului de Securitate și ale Adunării Generale a ONU în materie, care statuează faptul că statutul Ierusalimului va fi stabilit după încheierea păcii.

Situația la care ne referim are de a face cu tema cea mai complexă a politicii internaționale, situația din Orientul Mijlociu, un nod de conflict cu impact asupra a numeroase teme conexe ce merg de la resurse și petrol la dialogul inter-religios al religiilor monoteiste și ajung până la chestiuni de securitate majore ce afectează lumea, radicalism islamic, terorism. Evident aici vorbim și despre manieră și mod de a gestiona responsabil politica externă la nivel profesionist și de luare a deciziilor utilizând toate resorturile statului, instituțiile statului cu experiență și relevanță în materie. Nu e vorba despre curaj și ambiție, despre ciocniri de voințe, ci despre responsabilitate și profesionalism. Aici sunt temele care închid cariere diplomatice ale celor ce se hazardează în a lua sau asuma decizii fără a gândi toate etapele unui asemenea proces care începe cu studiul de impact și cu respectul pentru înțelegerea deciziei, care tratează cu echilibru și circumspecție schimbările bruște de politică externă și gândesc echilibrat acești pași, care insistă pe predictibilitate și consultarea partenerilor și aliaților, a partenerului strategic american în primul rând, mai ales într-un domeniu în care deciziile sunt ireversibile, nu pot fi corectate în timp sau revizuite, ci marchează pe deplin istoria și evoluția statului român. Cam aceasta e magnitudinea unei decizii de această factură.

Evident că evoluțiile curente ale acestui subiect l-au transformat într-o temă de politică internă, rivalitate și dispută cu relevanță electorală, un lucru inacceptabil pentru chestiuni atât de sensibile de politică externă și securitate. Simplul fapt că tema a apărut în spațiul public înainte de a fi evaluată și cântărită în spatele ușilor închise, cu toate consecințele, înainte de a se lua o decizie consensuală la nivelul instituțiilor relevante ale statului român, creează prejudicii majore României. Cu atât mai mult dacă a ajuns a fi exprimată în relațiile dintre state sau dacă există promisiuni și angajamente, fie și secvențiale sau la nivelul unor personalități politice sau reprezentanți ai unor instituții în stat, înaintea unei decizii la nivel instituțional. Prejudiciul este enorm, chiar dacă revenirea de pe pozițiile mutării ambasadei la cele ale lansării unei evaluări a unui asemenea subiect e un pas în direcția bună, și e de salutat revenirea pe poziții mai circumspecte și echilibrate, care reclamă și angajează evaluare profesionistă din partea tuturor instituțiilor iar ulterior decizia constituțională pe un asemenea subiect.

Apoi vorbim despre atribuții și responsabilități ale diferiților actori interni constituționali în domeniul politicii externe și al deciziei de politică externă. Și aici intrăm într-un ciclu care e menit să reclame ca fiecare să respecte Constituția și atribuțiile sale, și pe un domeniu în care avem pronunțări ale Curții Constituționale și unde raportul de atribuții e deja tranșat. În 2012, când veneau la Bruxelles ca șefi alternativi de delegații și Președintele și premierul României, Curtea Constituțională a fost nevoită să tranșeze și să decidă vocația Președintelui de decident, primul chemat să asume atribuțiile de politică externă, și rolul secundar al Ministerului de externe, care execută și aplică politicile și mandatele stabilite de Președinte. Acest lucru obligă ca, oricine asumă reprezentarea României să aibă la bază mandatul semnat de Președintele României, cel care reprezintă constituțional statul român. Nu pot exista, în politica externă, de securitate și apărare doi generali sau 5 generali, ci sunt activități în care există un singur decident și mecanisme constituționale clare, Președintele fiind acest decident. Promovarea subiectului fără a fi trecut prin etajele de evaluare și decizie, fără mandatul președintelui, mai mult, fără consultarea președintelui e profund costisitoare și ilegală, ca să nu mai vorbim despre imaginea de impredictibilitate și poziția neserioasă pe care o transmite România ca stat. Ca să nu vorbim despre senzația de clandestinitate pe care a transmis-o vizita organizată și neanunțată, necomunicată public, disimulată, cu impact major asupra credibilității celor care au făcut deplasarea și a percepției publice legată de un asemenea demers.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
17:13 Rezultate Evaluarea Naţională 2018. SE AJUNGE LA INSTANŢĂ? Reacţia Ministerului Educaţiei. NOTELE PE JUDEŢE. Update 22:30 LEGE ÎNCĂLCATĂ la Cotroceni prin TRAFIC DE INFLUENȚĂ? Președinția, atinsă de SCANDALUL fără precedent. Breaking news 22:19 REVOCAREA șefei DNA. Iohannis a oferit ULTIMA REACȚIE despre viitorul Laurei Codruța Kovesi 16:24 Concluzie ŞOCANTĂ a unui politician: Maior şi Kovesi au FALSIFICAT semnătura preşedintelui ÎCCJ. S-au comportat ca MAFIOŢII 12:49 Atac la propagandiştii Noii Securităţi: Cum MINT ODIOS cu privire la modificările Codului de procedură penală 12:44 Protocolul SRI - Înalta Curte a transformat judecătorii în „sifoane” 10:35 Cel mai crunt mesaj transmis din SUA: „Puşcăria pentru Maior, Coldea şi Kovesi e mult prea puţin” 10:23 Verdictul lui Cristoiu în legătură cu protocolul SRI: „Trebuie o Comisie specială! S-a încălcat Constituția” 07:03 CCR analizează marți SESIZAREA lui KLAUS IOHANNIS. Ce urmărește președintele ROMÂNIEI 22:36 COLABORATORII lui Kovesi au făcut-o PRAF pe ȘEFA DNA. Cea mai DURĂ RADIOGRAFIE vine din INTERIORUL instituției 17:29 A fost DESECRETIZAT protocolul încheiat de SRI cu ICCJ. Documentul INTEGRAL 17:09 VALIDAREA MANDATULUI lui Iohannis, sub SEMNUL ÎNTREBĂRII! Teoria incendiară a judecătorului CCR Petre Lăzăroiu 12:29 Sondaj: PSD și-a revenit din pumni. PNL pe tobogan. Un nou partid face valuri 14:25 Ministrul Justiției comentează scrisoarea celor 1000 de magistrați: Să difuzați materialele, astfel intrăm în derizoriu 14:23 Toader îi dă REPLICA lui Iohannis. Avem „SUPERMINISTRU” la Justiție? Scandalul REVOCĂRII Laurei Kovesi ATINGE următorul nivel 14:14 Raportul final al anchetei parlamentare: Monica Macovei a scos în 2005 din arhiva SIPA un registru cu documente 14:05 DEZVĂLUIRE: Înainte să fie uns la SIE, Vlase își programase o întâlnire cu evrei influenți. Surse PSD: Vizita a picat 11:46 Klaus Iohannis a dat PSD-ului spionajul extern! Gabriel Vlase, doctor la SRI, va fi noul director SIE 11:04 Scandalurile se țin lanț în partidul lui Băsescu! Demisie de ultimă oră. „Așa a hotărât Eugen Tomac, îi respect decizia! Asta e” 10:28 Revocarea Codruţei Kovesi. CÂND VINE MARELE MOMENT în Justiţie? Procurorul General a răspuns. Breaking news

Articole salvate