Începe războiul pentru Portul Constanța. Dan Șova, „subalternul” lui Radu Mazăre

Începe războiul pentru Portul Constanța. Dan Șova, „subalternul” lui Radu Mazăre

Oamenii de afaceri și sindicatele îl acuză pe șeful de la Transporturi că face jocurile primarului de la malul mării.

Astăzi, ministrul Transporturilor și vicepreședinte al PSD, Dan Șova, se află la Constanța, unde operatorii portuari îl așteaptă pentru a-i transmite o listă cu motivele pentru care un pachet de 13% din acțiunile portului de la malul mării nu ar trebui să ajungă, gratis, la mâna primarului Radu Mazăre.

„A ajuns un ministru al Transporturilor să fie subalternul lui Radu Mazăre. Dan Şova vine astăzi la Constanţa chemat la ordin de şeful Regiunii Autonome Mazăre. Agenții economici sunt sunaţi pe ascuns şi presaţi să vină la întâlnirea cu ministrul. Radu Mazăre vrea să îi arate lui Șova că el este șeful tribului şi ministrul trebuie să se supună”, apreciază Gabriel Comănescu, unul dintre cei mai puternici operatori portuari.

Subvenții electorale

Când va controla o participație mai mare, primăria va avea o serie de beneficii. În primul rând, va primi mai mulți bani din împărțirea profitului, pe care primarul vrea să îi folosească pentru a scădea prețul gigacaloriei plătit de alegătorii săi. Însă, doar locuitorii Constanței vor avea de câștigat de pe urma creșterii subvențiilor, deși Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) îşi desfăşoară activitatea în patru porturi, respectiv Constanţa, Agigea, Năvodari şi Mangalia. După volumul traficului portuar, Agigea are venituri mai mari decât Constanța. Însă, locuitorii nu vor beneficia de subvenții mai mari la căldură.

Troc pentru campanie

În al doilea rând, listarea pe bursă le va permite celor interesați să devină acționari la port. Deja un grup de operatori, din care fac parte și apropiați ai primarului, a anunțat că va cumpăra acțiunile vândute pe bursă. Totodată, presa locală vorbește și despre un troc: dacă va primi Portul, primarul va pune umărul la susținerea candidaților PSD la europarlamentare și prezidențiale.

Radu Mazăre a motivat transferul de acțiuni prin faptul că activitatea portului va fi transparentizată și i-a acuzat pe operatori că plătesc tarife prea mici. „Radu Mazăre vorbeşte prostii când spune că plătim tarife simbolice. Peste 55% din veniturile la bugetul local provin de la operatorii portuari. Ne vom lupta, facem grevă fiscală și blocăm bugetul primăriei pe mai multe luni, atunci să-l văd”, avertizează Comănescu. Antreprenorii spun că profitul portului ar trebui investit în infrastructură, astfel încât să fie atrași mai mulți operatori, mai ales că sunt în pregătire numeroase proiecte cu fonduri europene.

Transfer gratuit

Nici sindicatele nu văd cu ochi buni transferul și pregătesc ample proteste. În plus, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, Mircea Burlacu, susține că procedura transferului este ilegală, deoarece acesta ar fi trebuit să se realizeze printr-o lege și nu printr-o ordonanță. El deţine informaţii conform cărora hotărârea a fost semnată „forţat” de către directorii de la Transporturi, care, pentru a se proteja, la menţiuni, au trecut „conform notelor de fundamentare ale actului normativ”.

În linie dreaptă

Demersurile lui Radu Mazăre pentru a dobândi încă o felie din Port sunt vechi. Ulterior numirii lui Șova, lucrurile au intrat pe făgașul dorit de Mazăre. Zilele trecute, ministrul a semnat proiectul Hotărârii de Guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acțiunile deținute de stat în Portul Constanța către autoritatea locală. Măsura va contribui, arată ministrul, la reducerea evaziunii. În prezent, Ministerul Transporturilor este acționarul majoritar, cu 60% din acțiuni. Primăria Constanța și Fondul Proprietatea dețin fiecare o participație de 20%. Radu Mazăre dorește ca 13% din acțiunile MT să fie cedate primăriei, iar un pachet de 14% să fie listat pe bursă. După aceste transferuri, Ministerul Transporturilor ar rămâne cu un pachet de 33%.