Editura Evenimentul si Capital

IMPOZIT PE DIURNĂ. Peste 30.000 de firme, la mila Fiscului

350.000 de angajați din România ar fi afectați de taxare, dacă ANAF va decide să reîncadreze diurnele șoferilor ca venituri salariale
Autor: | | 7 Comentarii | 4024 Vizualizari

Impozitarea diurnelor șoferilor angajați la firmele de transport rutier este o măsură abuzivă a Fiscului sau o reîncadrare corectă a unor venituri? EVZ face lumină în confl ictul dintre transportatori și ANAF

Cu câteva zile înainte de Crăciun, asociațiile reunite ale transportatorilor din România anunțau că, „în urma unor controale recente efectuate unor societăţi ce desfăşoară activităţi de transport rutier, organele de control au recalificat retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială şi, prin urmare, au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii la toate aceste sume”.

Transportatorii consideră măsura abuzivă. Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), susține că dacă ANAF ar calcula taxele aferente diurnelor șoferilor pentru ultimii cinci ani, companiile de transport ar trebui să plătească retroactiv circa 6 miliarde euro și ar crește povara fiscală pentru peste 30.000 de societăți. Însă, chiar în timpul desfășurării evenimentului media, ANAF a anunțat că „s-a dispus de către conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală suspendarea tuturor inspecţiilor. Astfel, până la clarificarea situației, niciuna dintre firmele vizate nu va fi supusă unor obligații suplimentare de plată retroactivă.

Autorul legii interpretabile să demisioneze

În comunicatul Fiscului se menționează că aceste controale fac parte dintr-o serie de verificări pe linia combaterii evaziunii fiscale în domeniul muncii nedeclarate sau subdeclarate. Ce spun specialiștii referitor la situația creată? „Este clar că există o forțare a legii din partea uneia dintre părțile implicate. Acest lucru se întâmplă atunci când legislația e neclară. Și atunci, nu-l pedepsi pe cel care aplică legislația, nu transportatorii au făcut legea, ci Ministerul de Finanțe”, a declarat, pentru EVZ, Emilian Duca, director general al Tax&Business Solutions. Potrivit acestuia, responsabilul din minister care a făcut această lege interpretabilă ar trebui să-și dea demisia.

Fiscul se contrazice

Conform firmelor de transport, plata diurnei, numită indemnizaţie de delegare, pentru deplasările şoferilor din transportul internaţional de mărfuri, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România şi niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, indiferent de nivelul lor. Aceste sume reprezintă cheltuieli pentru hrană și situații neprevăzute, nefiind considerate venituri impozabile. De altfel, chiar reprezentanții ANAF afirmau, într-un comunicat transmis pe 23 octombrie, că diurnele unor categorii profesionale, precum personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă, personalul navigant maritim, personalul din domeniul transportului rutier și feroviar internațional etc. fac „obiectul unor reglementări speciale”. Asta înseamnă, potrivit comunicatului Fiscului, că drepturile acordate acestor categorii de personal nu sunt asimilate celor acordate de agenții de muncă temporară, asupra cărora Fiscul instituise anterior mai multe penalități, după ce a observat nereguli în privința diurnelor.

Precedentul

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Economie

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
Loading...

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate