Grupa mare obligatorie la grădiniță, contestată încă din fașă

Grupa mare obligatorie la grădiniță, contestată încă din fașă

Intenția ministrului Remus Pricopie de a extinde învățământul obligatoriu cu încă un an, incluzând și grupa mare de la grădiniță, este apreciată diferit de părinți, foști miniștri și specialiști din Educație.

Introducerea obligativității înscrierii copiilor în grupa mare de la grădiniță și prelungirea în acest fel a învățământului obligatoriu cu un an riscă să declanșeze un scandal cel puțin la fel de mare ca acela din momentul introducerii grupei pregătitoare. Atunci, ministrul Daniel Funeriu a fost ținta atacurilor celor care sunt acum la putere, iar aplicarea legii s-a făcut cu chiu, cu vai.

În acest moment, ministrul Pricopie vorbește despre o intenție de lungire a ciclului de învățământ în jos, prin introducerea învățământului obligatoriu de la 5 ani, fapt care ar duce la creșterea duratei acestuia la 12 ani. Prin comparație, a mai spus oficialul, sunt țări unde învățământul obligatoriu începe și de la 3 ani. „Sigur, nu sunt foarte multe, dar sunt”, a argumentat ministrul în funcție.

Funeriu susține măsura

Ne puteți urmări și pe Google News

Un ajutor nesperat pentru sus­ținerea măsurii vine din partea fostului ministru al Educației, Daniel Funeriu. „Introducerea clasei pregătitoare în mandatul meu a fost un mare succes. Este un lucru bun introducerea obligativității grupei mari de la grădiniță și susțin acest lucru. Mă întreb de ce în 2010-2011 PSD se opunea cu ferocitate acestor măsuri. Cei care sunt înscriși în grupa mijlocie își vor ameliora prezența la grădiniță, iar cei care la 5 ani nu sunt înscriși, vor beneficia de grupa mare. Cu cât copiii sunt implicați în sistemul educațional mai devreme, cu atât scade riscul de abandon școlar și cresc rezultatele învățării”, a explicat Daniel Funeriu.

Reprezentanți ai învățătorilor sus­țin, la rândul lor, că măsura pe care Remus Pricopie vrea să o implementeze este una bună: „Este o diferență între cei care au mers la grădiniță înainte de școală, acești copii cunosc deja literele, cifrele, iar cei mai isteți se descurcă chiar și la calcule, și cei care nu au mers. Personal, m-am confruntat cu situații în care copiii care nu au mers la grădiniţă au evoluat mai greu. Consider că e esenţial să mergi la grădiniţă, în primul rând pentru că socia­lizezi mult mai uşor dacă intri într-un colectiv de mic“, a afirmat  învăţătoarea Florentina Liţă, de la Şcoala Generală Poeni, judeţul Teleorman.

Miclea are rezeve

Obligativitatea grupei mari nemul­țumește însă o parte a părinților, care dezaprobă actualele condiții din grădinițe și ar dori ca la 5 ani să lase educația celor mici în grija bunicilor și a familiei. Și fostul ministru al Educației Mircea Miclea are rezerve în fața obligativității grupei mari: „Nu înțeleg temeiul deciziei. Nu există acum date științifice din care să rezulte că obligativitatea grupei mari aduce o valoare adăugată la performanța elevilor”.

Aceste studii existau în momentul în care a fost introdusă clasa pregătitoare, mai spune fostul ministru al Educației. „Plus că obligativitate înseamnă că acei părinți care nu se supun ar trebui amendați, lucru care trebuie serios analizat. Nu poți introduce sancțiuni fără să asiguri în prealabil condiții pentru respectarea legii. Nu cred că lungirea ciclului de învățare în jos va crește calitatea în învățământ. Altele sunt problemele: calitatea slabă a cadrelor didactice, lipsa unei evaluări periodice”, argumentează Miclea.

Ciprian Ciucu, expert la Centrul Român de Politici Europene, nu respinge ideea unei educații timpurii, însă important este ca aceasta să nu se facă oricum. „Trebuie avut în vedere că o astfel de măsură aduce atingere dreptului familiei de a-și educa așa cum vrea copilul. Cine decide mai bine pentru copil: statul sau familia? E o întrebare foarte grea”, spune Ciucu. În opinia lui, în loc de obligativitate ar trebui mers pe ideea încurajării, a motivării: „Contează foarte mult cum ajungi la acel rezultat. Poți introduce, de exemplu, niște vouchere, o alocație mai mare pentru copil dacă părinții consimt să-l dea la grădiniță. E mai eficientă stimularea decât obligativitatea”.

Apoi, ar mai trebui văzut pe ce se bazează ideea ministrului, dacă românii vor această măsură, dacă au fost consultate asociațiile de părinți. „În esență, nu e o politică rea”, a conchis Ciucu. Obligativitatea grupei mari ar urma să fie introdusă din 2015.