Unde-s multi puterea creste. Sau cel putin asa ar trebui. Cand mai multe persoane isi dau mana si hotarasc sa devina asociati intr-o afacere, succesul nu ar trebui sa se lase prea mult timp asteptat. De ce oare nu se intampla intotdeauna asa?
Asocierea poate oferi oamenilor de afaceri ocazia de a-si exploata mai bine aptitudinile si resursele. Deseori, parteneriatele sunt compromise de greseli ce pot afecta grav potentialul unei afaceri. Revista americana „BusinessWeek” a prezentat o lista a celor mai frecvente greseli comise de asociati.
1. Intelegerile fara acte. In cazul unui litigiu, vorbele nu mai valoreaza doi bani. Documentele care atesta negru pe alb, sub semnaturile partilor, termenii unei intelegeri sunt esentiale. Intr-un parteneriat de afaceri, orice detaliu trebuie sa fie pus pe hartie si semnat de toti partenerii. Multe afaceri bune s-au dus pe apa sambetei pentru ca asociatii au considerat ca intre rude sau prieteni nu e nevoie de acte.
2. Lipsa avocatului. Contractele de asociere au o multime de detalii si pot ascunde multe chichite sau lacune. Unele formulari subtile ori prea complicate te pot induce in eroare daca nu ai alaturi un expert care sa-ti explice clar termenii asocierii. Ai grija sa-ti alegi un avocat pe care sa te poti bizui oricand si cu care sa comunici usor, te sfatuiesc jurnalistii de la „BusinessWeek”.
3. Sa nu-ti lasi o portita de iesire. Uneori e mai simplu decat iti inchipui, dar iti dai seama de asta abia cand e prea tarziu. Daca devii asociat intr-o afacere trebuie sa existe o strategie care sa permita fiecarui partener sa iasa din afacere, sa mearga mai departe sau sa cumpere partea celui care iese din business fara sa strice „jocul”.
4. Sa nu-ti folosesti punctele forte. De multe ori, asociatii nu fac efortul de a intelege cum isi pot folosi mai bine punctele forte si care sunt slabiciunile lor in cadrul unui parteneriat. Unul dintre avantajele asocierii este posibilitatea de a-ti folosi mai bine aptitudinile si punctele forte decat daca ai fi lucrat pe cont propriu.
5. Proportiile neadecvate ale asocierii. Conform „BusinessWeek”, multe afaceri functioneaza foarte bine prin asocieri la nivel general, dar acest model prezinta riscul unor scurtcircuite la nivel de decizie. Asocierea limitata nu permite partenerului de afaceri sa actioneze la nivel general si reprezinta o formula ideala in cazul in care tu esti cel care finanteaza afacerea sau daca nu ai timp sa te ocupi permanent de ea.
6. Neclaritati privind raspunderea. Asocierile de tip general implica o mare problema: cine preia debitele sau/si obligatiile de plata ale afacerilor. Daca responsabilitatile nu sunt clar prevazute in termenii asocierii, este posibil ca partenerii sa trateze firma ca pe o societate cu raspundere limitata, fara sa se implice prea mult in rezolvarea problemelor, iar cand apare o situatie dificila dau vina unii pe altii.
7. La atac, fara un plan. Prea multi asociati pornesc la drum doar cu entuziasmul de moment, fara un plan de afaceri. Trebuie sa-ti franezi putin elanul de la inceput si sa analizezi la rece avantajele si dezavantajele asocierii inainte de a intra intr-o astfel de afacere.
8. Neadaptarea la legislatie. Parteneriatul implica mai multa birocratie si formalitati dictate de legislatie. Asigura-te ca afacerea indeplineste toate conditiile legale, ca ai revazut si ai respectat toate prevederile legale referitoare la tipul asocierii pentru care optezi. Multe afaceri au sucombat pentru ca asociatii nu cunosteau pe deplin cadrul legislativ in care operau - releva „BusinessWeek”.
9. Alegerea gresita a partenerului. Multi isi dau seama prea tarziu ca s-au asociat cu oameni care au obiective diferite sau care pur si simplu au un mod propriu de a face afaceri. Asigura-te de la inceput ca personalitatea asociatului corespunde cu stilul tau si expune-i acestuia scopurile si cadrul parteneriatului.
Eroare fatala
10. Lipsa unui capital suficient > Nefinantarea operatiunilor proiectate este una dintre cele mai grave erori produse in afacerile derulate prin asociere. Partenerii au nevoie de analize realiste asupra potentialului afacerii pentru a proiecta bugetul optim de start si pentru a nu ajunge in criza de lichiditati.