Cine pune stop afacerii de milioane de euro a „hingherilor” de mașini

Cine pune stop afacerii de milioane de euro a „hingherilor” de mașini

Peste cinci zile, Curtea Supremă ar putea stopa defi nitiv activitățile ridicătorilor de mașini. Decizia ar putea arunca în aer și afaceri extrem de profitabile - întinse de-a lungul mai multor aniprin forțarea șoferilor să achite tarife mult umflate

Curtea Supremă va judeca, pe 25 mai 2015, recursul formulat de Avocatul Poporului (AP) privind legalitatea ridicării vehiculelor staționate neregulamentar. Cu alte cuvine, în funcție de decizia instanței, mulți dintre cei care au trecut prin calvarul de a-și găsi mașina ridicată și de a scoate din buzunar milioane bune pentru recuperarea ei, și-ar putea primi înapoi banii. Între timp, în Sectorele 1 și 6 din Capitală, precum și în multe orașe din țară, ridicările mașinilor, pe motiv că sunt parcate neregulamentar, continuă. Firmele Transauto Servicii Ridicare și Ilcor Auto Eco - care își iau comisioane de pe urma contractelor cu primăriile „ocolesc“ însă mașinile abandonate care zac cu lunile în parcări sau pe trotuare. Potrivit statisticilor trimise, la solicitarea EVZ, de Primăria Sectorului 1, în anul 2014 au fost ridicate 7.200 de mașini, ai căror proprietari au fost amendați. În Sectorul 6 au fost ridicate 6.368 de autoturisme, fiind aplicate 5.840 de sancțiuni contravenționale în valoare de 1. 521. 874 de lei. La un simplu calcul făcut, raportat la tariful minim de ridicare a unei mașini - 350 de lei + TVA în Sectorul 1 și, la un minim de 700 de lei în Sectorul 6- sumele încasate de firmele de ridicări sunt colosale. Mai exact, cele două societăți au încasat, în 2014, cel puțin 7,5 milioane de lei, adică 1,6 milioane de euro. Din acești bani, 20% intră în bugetul Sectorului 1, în timp ce în bugetul Sectorului 6 intră 10%. La nivelul țării, milioanele afacerii cresc.

„Hingherii” ocolesc rablele

Avocatul Răzvan Barac a explicat pentru EVZ că, în ceea ce privește ridicarea mașinilor, există un vid legislativ, precizând că singura competență pe care o au autoritățile publice cu privire la această problemă este exclusiv cea cu privire la autoturismele cu probleme tehnice, părăsite sau abandonate. „Dacă mergem zece minute, oricând în București, vom găsi un autoturism abandonat care nu a fost ridicat, deși autoritățile publice au, potrivit legii, această obligație, prevăzută și în Codul Rutier. Aici vreau să mai subliniez o chestiune. Mulți dintre clientii noștri ne spun că au avut mașina parcată întrun anumit loc și, atunci când le-a fost ridicată, s-au făcut fotografii. Lângă mașinile lor mai erau și alte mașini și ei au întrebat: «Mașina aia este ridicată? Ar trebui să fie, că și ea este parcată neregulamentar». Știți care a fost răspunsul lor?- «Păi, sigur, acel proprietar nu avea banii necesari să o recupereze și o lasă la noi aici»“, a precizat avocatul Barac.

Ne puteți urmări și pe Google News

Strategia ridicărilor

Potrivit contractului, indiferent dacă o mașină rămâne o oră, zece minute sau o zi în locul unde este transportată după ridicare, proprietatul este obligat să plătească „găzduirea“ pentru întreaga zi. „Asta este stabilit prin contractul firmei respective că prima zi se plătește integral, indiferent de durata depozitării. Oricum acest contract este dincolo de orice bunăcredință sau de normalitate. Toate aceste mașini au fost ridicate în baza unui act administrativ cu caracter normativ, emis nelegal. Mai exact, o autoritate publică ce nu avea competență de reglementare într-un anumit domeniu și-a propus să emită un regulament care, până la momentul la care este anulat, produce efecte. Ei se bazează pe puterea financiară scazută a locuitorilor de a porni demersuri în instanță“, ne-a explicat avocatul Barac strategia ridicătorilor.

Recuperarea retroactivă a banilor, posibilă?

Mai mulți avocați au explicat, pentru EVZ, că, în funcție de decizia Curții Supreme, șoferii își mai pot recupera retroactiv banii dați la firmele de ridicări. Există însă și anumite excepții. „Hotărârea va fi valabilă pe viitor. Mai exact, ea se va aplica doar în procesele ce vor fi demarate în urma pronunțării de către Înalta Curte. Există posibilitatea să se recupereze sumele, însă la o primă vedere, fără să mă pronunț care va fi decizia instanței, aș spune că se vor putea recupera banii în cazul acelor persoane cărora le-au fost ridicate mașinile în ultimii trei ani. Dacă au fost ridicate cu mai mult de trei ani în urmă, din punctul meu de vedere, nu ar mai putea fi recuperat prejudiciul. Rămâne de văzut însă care va fi decizia instanței“, ne-a explicat unul dintre avocații contactați.

De ce au fost externalizate serviciile de ridicare

Avocatul Barac a mai precizat că mulți cetățeni își caută dreptatea în instanță după ce le sunt ridicate mașinile, explicând faptul că principala problemă în astfel de cazuri o reprezintă externalizarea serviciilor către firme de ridicări puse pe profit. „În Consiliile Locale au încercat să extrapoleze anumite norme juridice și, practic, aceste Hotărâri de Consiliu Local se adaugă la Ordonanța de Urgență privind Codul Rutier. Ei au încălcat reguli de tehnică legislativă și de ierarhie normativă când au elaborat această Hotărâre de Consiliu Local, prin care au stabilit un regulament care ar urma sa completeze Ordonanța de Urgență. Ori un regulament al Consiliului Local nu va putea să completeze o hotărâre de Guvern sau o Ordonanță de Urgență. Ideea nu este să parcheze toată lumea unde vrea. Ideea este că, dacă este dată printr-un Consiliu Local măcar să se ocupe administrația de ridicările astea, nu să încheie un cotract cu o firmă și să externalizeze aceste servicii. Pentru că aici e problema: firma de ridicări are interesul să facă profit și va face abuzuri mari. De cele mai multe ori, ridicările se fac în lipsa unui polițist. Cel care are mașina ridicată nu primește procesul-verbal de contravenție, ci îl primește la o lună, chiar două,,, explică interlocutorul nostru.

FOTO: Doar între 10-20% din banii colectați de firme ajung în bugetul primăriilor de sector

Unde se duc banii din ridicări

În Sectorul 1, a câștigat licitația CFR Transauto, firma cesionând drepturile respective către Transauto Servicii Ridicare. Cei care ajung în situația de a le fi ridicată mașina vor scoate din buzunar 350 de lei + TVA pentru recuperarea autoturismului, iar dacă proprietarii le vor ridica în primele 24 de ore, depozitarea în acest interval va fi gratuită. După expirarea acestui termen, șoferii vor plăti pentru fiecare zi de întârziere aproximativ 50 de lei. Operatorul care ridică mașinile parcate neregulamentar virează bugetului local 20% din sumele încasate.,,Banii colectați sunt investiți în amenajarea de noi locuri de parcare, precum și pentru lucrări de reabilitare“, au explicat oficiali ai Primăriei Sectorului 1. În Sectorul 6, societatea cu care a fost încheiat contractul de ridicare mașini este firma Ilcor Auto Eco. Suma încasată, la bugetul local, din ridicarea mașinilor parcate neregulamentar în anul 2014 a fost de 273.634,68 lei.

FOTO: Tarif de ridicare: Sectorul 1 − 350 lei + TVA Sectorul 6 − 700 lei

„Hinghereală“ la nivel național

CLUJ. În 2014, Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca a ridicat 2.858 de autoturisme, încasând din taxa de ridicare peste 1,1 milioane lei.

IAȘI. Șoferii cărora li se ridică mașinile sunt nevoiți să achite o taxă de peste 400 lei pentru a-și recupera vehiculul. Pe parcursul anul 2014, de pe raza municipiului au fost ridicate peste 5.400 de mașini, activitatea fiind reluată în martie 2015.

SIBIU. Pe parcursul anului 2013 au fost ridicate aproximativ 4.400 de autovehicule parcate neregulamentar, încasările fiind de 2.200.000 lei, iar taxa de ridicarea de 300 lei.

CRAIOVA. Conducătorii auto nu au fost mai norocoși. Angajații Regiei Autonome de Transport ridică în medie 4 mașini pe zi.

Păgubiții vor proces colectiv

Pe site-ul hingheriidemașini.wordpress. com, creat special pentru cei care vor să se înscrie într-un proces colectiv contra firmelor de ridicări din Bucureștioamenii și-au făcut publică povestea ridicărilor, căutând soluții pentru stoparea acestor situații.

Consiliile Locale își depășesc atribuțiile

Reamintim că, în decembrie 2013, avocatul Gheorghe Piperea a obținut o hotărâre a instanței care stabilea că ridicarea mașinilor parcate în locuri nepermise din Sectorul 6, precum și taxarea proprietarilor acestora, la recuperare, sunt ilegale. Mai exact, explica la acea vreme avocatul Piperea, procesul era ilegal, nefiind îndeplinite simultan cele două condiții impuse prin lege - autoturismul este parcat neregulamentar și reprezintă un obstacol pentru circulație „Consiliile Locale înțeleg să își depășească atribuțiile prevăzute de lege și să acționeze ca un parlament local. Un regulament adoptat în baza unei hotărâri a Consiliului Local nu poate contrazice Codul Rutier. Sancțiunea este anularea regulamentului în contencios administrativ“, a afirmat Piperea.

„Era să fac atac de cord când am văzut că nu e mașina“

Povestea lui Dan Letcă, din București, care la trei zile după Paște a simțit că face atac de cord când a constatat că îi dispăruse mașina din parcarea în care o lăsa de ani de zile, nu este una singulară.„ Vorbim de o parcare, cu patru locuri, în zona unui magazin, undeva pe strada Sibiu, prin Drumul Taberei. Imediat după Paște, probabil, poliția a venit și a pus acolo o placuță cu parcarea interzisă. A doua zi au început să ridice mașinile. Cum să vă spun? Acel semn este pus exact după colț și, dacă ești obișnuit și știi, de ani de zile, că acolo este parcare, când vezi un loc gol zici că l-ai apucat pe Dumnezeu de picior. Habar nu am avut că acolo s-a interzis parcarea. Când poliția a pus semnul acela de parcare nu a șters indicatorul de jos și acolo se vede că este parcare. Așa mi-au luat mie mașina“, povestește Dan Letcă. Întrun final, ca să-și recupereze mașina, bărbatul a mers pe strada Mănăstirea Văratec, din Sectorul 6, unde sunt depozitate mașinile ridicate și a plătit 677de lei. Nici până la ora actuală nu a primit procesul- verbal. „Mi-au zis că o să vină prin poștă. Ei nu scriu procese verbale, ei scriu numai hârtiile ca să-și poată lua firma banii“, povestește revoltat bărbatul.

FOTO: Parcarea buclucașă care l-a făcut pe Dan Letcă să scoată din buzunar în jur de 700 de lei pentru a-și recupera mașina

Uite mașina, nu e mașina!

„Vă spun drept că foarte multe parcări s-au înjumătățit, din cauza faptului că au fost puse marcaje. Eu am plătit, dar o să mă duc la Tribunal să fac contestație. Banii aștia, ce să vă zic, eu tot i-am dat și aș vrea să-i recuperez. În plus, o să cer și despagubiri. Ca să nu mai vorbim de emoția mea că era sa fac atac de cord... A ridica mașini în mod justificat este atunci cand parchezi mașina pe linia de tramvai sau când încurci traficul.

Dar, ca să ridici o mașină dintr-un loc de parcare, pe o stradă în care sunt trei benzi de circulație, mi se pare ca este un abuz“, a precizat Dan Letcă.