După ce, la 7 iunie, circa 180 de pasageri ai unui avion care se întorcea din Corfu au trecut prin Aerportul Otopeni fără să fie controlați și înregistrați, un pasager a povestit, pe Facebook, scenele de haos și deruta autorităților. Poliția de frontieră avea atribuții clare de verificare a identității și legalității intrării în țară a pasagerilor, iar SRI avea rolul, la fel de clar, de control antiterorist
Pasagerul a filmat incidentul, iar un oficial în civil, de pe aeroport, în loc să oprească fluxul de călători, cerea amenințător să fie ștearsă înregistrarea. „Măi Servicii Secrete, măi Mari Șefi de servicii secrete, vouă măcar v-a raportat cineva acest eveniment? Voi îl știți pe domnul din filmuleț, cum îl cheamă pe el și cam cât de rău de tot în bară a dat-o?”, se întreabă pasagerul indignat. El a mai scris că în țară ar fi putut intra „ca-n brânză” pasageri „non-euro”.
Doamna în vârstă înfruntă autoritatea
Cel care a relatat evenimentele de pe Otopeni este Daniel Chelșoi, un ploieștean care a absolvit Institutul de Petrol și Gaze. El a postat pe Facebook și un film de cinci secunde, în care este văzut un domn în costum și cu stație radio, care încerca să oprească pasagerii aflați deja la terminalul de bagaje, dar aceștia îl ignorau.
„Mă întorceam cu familia și niște prieteni din insula Corfu, cu avionul companiei Blue Air, făcând o escală mai întâi la Cluj unde au coborât câțiva pasageri, escală oarecum neprogramată inițial, după care am aterizat la Otopeni în jurul orei 21, 7 iunie 2016. Avionul s-a oprit la ceva distanță de terminalul cu burduf. Au venit două autobuze pentru a prelua pasagerii și bagajele. Șoferul autobuzului a întrebat probabil, cumva bizar, de unde vine avionul. Primind de la un oarecare răspunsul „vine de la Cluj”, ne-a dus pe toți la terminalul sosiri curse interne din aeroport, în zona recuperare bagaje”, relatează Chelșoi începutul acestui incident major de securitate de pe Otopeni.
Abia după ce bagajele pasagerilor au ajuns la terminalul pentru sosiri interne, a apărut, potrivit relatării ploieșteanului, „un domn în negru având o stație în mână, foarte panicat, agitat și total depășit de situație”. Acesta a încercat să-i oprească pe oamenii care scăpaseră de control, dar degeaba. „O doamnă mai în vârsta și cu multe bagaje pe un cărucior, din cei blocați în dreptul ușii, a spus ceva de genul: Hai, domne că mă grăbesc, și a împins căruțul pe lângă domnul în negru, fiind urmată și de ceilalți pasageri vădit nervoși de întârziere. Omul nu a mai făcut nimic să oprească fluxul care trecea pe lîngă el”, relatează Chelșoi.
Panică în momentul filmării
El mai arată că principala preocupare a autorităților a fost să blocheze filmarea incidentului: „Mi se spune că ar fi bine „să ștergeți acestă filmare”. Când a văzut că nu sunt de acord să șterg înregistrarea de pe telefon, vădit deranjat, a apelat la niște jandarmii aflați la ieșire explicându- le că filmasem ceva nepotrivit și încercând să îi facă pe aceștia să-mi ia telefonul. Aceștia au spus că nu am făcut nimic ilegal”. De altfel, pe filmarea lui Chelșoi se poate observa disputa pe care o are cu oficialii, legat de faptul că a înregistrat scenele cu pricina.
Poliția cercetează și aruncă pisica în curtea companiei aeriane
Poliția de frontieră a anunțat că cercetează incidentul. „Cel mai probabil este vorba despre o lipsă de comunicare între cei de la compania aeriană și cei care o deservesc”, susține un oficial IGPF. Surse din IGPF au declarat că este primul incident de acest fel din ultimii ani, dar nu a existat un risc de securitate, deoarce toți pasagerii erau în evidența autorităților cu 24 de ore înainte, fiind verificați prin sistemul special de la Unitatea Naţională privind Pasagerii. Oficialii SRI au susținut, pentru EVZ, că seviciul nu are nicio vină. În cazul din 7 iunie, atribuțiile de verificare și control erau în sarcina Poliției de Frontieră, susțin ofilialii SRI. Atribuțiile SRI, susțin aceleași surse, sunt de verificare a pasagerilor și a bagajelor celor care părăsesc România și de asigurarea securității în incinta aeroportului, adică cei care patrulează înarmați, în zonele publice, pentru a preîntâmpina un act terorist sau de altă natură a pune în pericol securitatea aeroportului și siguranța călătorilor. (Petrișor Cană)