USR este principalul adversar al PNL. S-a manifestat ca atare în repetate rânduri, dar acum, în debutul campaniei electorale a făcut-o cu mult mai multă forță decât se așteptau unii. Arătând clar că, așa cum spunea Stalin, pentru ei nu există decât "tovarăși de drum".
Două incidente au marcat această escaladare a tensiunilor.
Cel mai dur dintre ele a fost cel în care niște liberali împărțeau la Cluj pliante cu texte din "clasici" USR: „Avortul trebuie să fie mandatoriu și obligatoriu pentru familiile care nu au un venit mediu, pentru familiile care nu pot asigura creșterea sau hrănirea corespunzătoare a copilului, pentru familiile în care nici unul dintre cei doi parteneri în creșterea și educația copilului nu are un loc de muncă“ – Ramona Popescu. “Am fi mai buni dacă nu am avea proprietăți și am trăi în grupuri în oc de cupluri” – Ioana Bogdan. Imediat, pe rețelele sociale, liderii USR au sărit și au catalogat gestul liberalilor ca fiind fake-news. Numai că ele conțineau citate reale!
Era o reacție a PNL la neo-marxismul apetisant lansat de Alianța România 2020, în care sunt lansate teze populiste, fără a avea vreun suport în realitate, din dorința de a atrage voturile celor cunoscuți sub numele de "corporatiști". Poate că nu vi s-a părut vreo mare agitație, dar în mediul online s-a remarcat un mic cutremur. Repet, cu atacuri feroce venite din partea liderilor USR/Plus. În ciuda faptului că liberalii au dat imediat înapoi și au clificat incidentul ca fiind o inițiativă locală.
Primul atac a venit din partea "Nebunului Regelui", pe numele lui de scenă Andrei Caramitru, consilierul președintelui USR, Dan Barna. Acesta, în stilul consacrat de răposatul lider al PRM Corneliu Vadim Tudor, scria "Alertă - atac la media independentă !!! aproape toate site-urile pro opoziție au primit ordin să nu mai dea informații despre USR/PLUS și sa își transfere armele către PNL . Ordin venit pe filiera PNL Bucuresti / Bușoi. Până și cel mai umil ziarist a fost informat de asta. În paralel - toată direcția Digi24 online a fost dată afară azi. Și Rares Bogdan va fi pus pe lista de PNL la Europarlamentare - deci Realitatea este pusă în mâna Kgb-istului Gușă".
Sincer, mie asemenea tipuri de mesaje îmi provoacă un zâmbet, făcând parte din generația care a citit "Săptămâna" lui Eugen Barbu și "România Mare" a lui C.V. Tudor. Numai că ele au ecou în rândul celor care habar n-au despre ce vorbesc eu acum. Poanta-i veche, prostu-i nou!
USR/Plus, adică Dan Barna și Dacian Cioloș mizează pe așa numitul "spirit de turmă". O noțiune sociologică introdusă în anii '50 pentru a conceptualiza mecanismul prin care grupurile strâns unite, departe de influența exterioară, reușeau să adopte poziții normative "corecte", devenind impermeabile la critici. Erau indiferente la pozițiile exprimate în afara grupurilor lor, le respingeau pe cele din interiorul grupului și erau convinse de corectitudinea lor fără reproș. Vă sună cunoscut?
De fapt, așa cum s-a demonstrat empiric este vorba de un mod de gândire pe care oamenii îl adoptă atunci când sunt foarte implicați în grupuri închegate, când dorința membrilor de a obține unanimitatea depășește dorința de a găsi alternativă. Sau cum spunea Marx: „Corporațiile reprezintă materialismul birocrației și birocrația este spiritualismul corporațiilor. Corporațiile sunt birocrația societății civile; birocrația este corporația statului."
În România a pătruns o dată cu ceea ce s-a numit cultura multinaționalelor. Companii-mamut, cu structuri birocratice, bazate pe manuale de identitate, în care valorile companiei sunt obligatorii dacă vrei să reziști pe termen mediu și lung. În care opiniile sunt cenzurate după mecanismul descris mai sus. Sau răspândite, depinde de ce parte a definiției te afli.
Dacă vreți să marcăm într-un fel politic, aș putea spune că România a evoluat în ultimii 30 de ani de la nostalgia comunismului la renașterea marxismului, sub numele de progresism. Acest lucru se poate vedea și din punct de vedere electoral, electoratul de stânga, care vibra la sloganul "Iliescu apare/Soarele răsare", a fost înlocuit cu unul care se crede de dreapta, dar promovează valori de stânga.
Aici este marea problemă a PNL. Nu se poate opune populismului eficient promovat de cuplul Barna-Cioloș, deși vede cum acesta îi ia o parte din electorat. Nu îi poate ataca direct, pentru că aceasta ar însemna declanșarea unui război din care ar avea mai mult de pierdut decât de câștigat. Așa că nu-i rămâne decât să se avânte în lupta cu PSD, în special cu Liviu Dragnea.
Numai că aici se văd deja limitele. Fără o modificare substanțială a strategiei de campanie, PNL riscă să rămână pe un nivel de creștere plat, să nu depășească un nivel de 24-25 la sută. Având în ceafă un USR care va face un scor bun în câteva mari orașe, PNL va părea un partid depășit de vremurile pe care le trăim.