De la an la an, tot mai multe trenuri-fantomă străbăteau, șuierând a pustiu, șinele abandonate de Societatea Națională a Căilor Ferate. Trasee care provocau deunăzi găuri mari în bugetul CFR umpleau tot mai mult acum, de la o zi la alta, buzunarele companiilor private care „riscaseră” să-i transporte pe români pe rutele nerentabile.
Cu toate acestea, mai toate trenurile private mergeau aproape goale și nimeni din afara fenomenului nu înțelelegea cum se poate ca lipsa clienților să le aducă „privaților” belșug, în loc de disperare. Explicația este cât se poate de simplă: până în 2014, statul le-a dat, transportatorilor privați, subvenţii mult mai mari pentru numărul de trenuri decât pentru numărul de călători. Situația a rămas, practic neschimbată și pentru anul 2015, după ce Guvernul Ponta a tăiat doar de formă din beneficiile privaților, „ajustând” subvenția la 70% pentru numărul de trenuri și 30% pentru cel de călători. Singura restricție impusă era ca fiecare operator de transport feroviar de călători să obțină venituri proprii de cel puţin 15% din valoarea compensaţiei acordate de stat. Simplificând, la fiecare sută de lei primită din bani publici, privatul trebuia să vândă măcar un bilet de 15 lei. Trai, pe vătrai, nu alta!
Așa se face că particularii au pus în circulaţie tot mai multe trenuri de călători, chiar dacă numărul pasagerilor (de obicei, navetişti) a stagnat sau chiar a scăzut. De pildă pe ruta Galaţi-Bârlad, unde în 2010 erau doar patru trenuri (câte două, dimineaţa şi seara), în 2014 circulau 16 sau chiar 18 trenuri. În acest timp compania de stat s-a văzut nevoită să reducă numărul trenurilor, din motive de (ne)rentabilitate.
Lăcomia este însă cea care i-a pierdut, până la urmă, pe cei puși pe furat, atât pe privați, cât mai ales pe directorii din conducerea companiei de stat CFR Călători, a căror singură strategie managerială pare a fi fost „După mine, Potopul!”. Ajunseseră prea departe – dinspre conducerile corupte de la CFR Călători, începuse să se audă că s-ar fi manipulat chiar și Mersul Trenurilor pentru a se falimenta rute, altfe rentabile, care să fie cedate, ulterior, acelorași privați. DNA a intervenit acum și speră să limiteze daunele și să-i trimită în fața judecătorilor pe toți funcționarii, dar și patronii care au muncit să îngropae trasnportul feroviar de călători.
Unul singur ar fi scăpat de anchetă până acum, a aflat Evenimentul Zilei. Pe Costel Comana, unul dintre patronii Regiotrans, ancheta DNA l-ar fi „prins” într-o vacanță în Brazilia. Acolo, probabil că și-a luat deja o cartelă pre-pay și un telefon pe care îl pune, nostalgic, să cânte „Glasul roților de tren”. Melodie care pentru el sună mai mult a „Glasul sacilor cu bani”!