Nouă prim-miniștri și peste zece miniștri ai Mediului din ultimii zece ani din România au adus zeci de modificări unei legi pentru a încasa , ilegal, aproape două miliarde de euro de la cei care vor să-și înmatriculeze autovehiculele . Ttimbrul de mediu este o taxa care din ianuarie 2007 încoace a suferit numeroase schimbări ale denumirii și ale formulei de calcul , fiind declarată de mai multe ori de Comisia Europeană neconformă cu legislația europeană .
Nouă prim-miniștri și peste zece miniștri ai Mediului din ultimii zece ani din România au adus zeci de modificări unei legi pentru a încasa , ilegal, aproape două miliarde de euro de la cei care vor să-și înmatriculeze autovehiculele . Ttimbrul de mediu este o taxa care din ianuarie 2007 încoace a suferit numeroase schimbări ale denumirii și ale formulei de calcul , fiind declarată de mai multe ori de Comisia Europeană neconformă cu legislația europeană . Pentru a scăpa de această taxă , numeroși români , printre care și un fost ministru care a emis o astfel de lege, și-au înmatriculat mașinile în Bulgaria
Istoric al taxei
2007- CE deschide procedura de infrigement
În 2007 , guvernul liberal condus de Tăriceanu introduce în ianuarie taxa de prima înmatriculare (aceasta a fost prima denumire). În martie același an Comisia Europeană (CE) deschide o procedura de infringement împotrivă României motivând că taxa de prima înmatriculare este discriminatorie pentru anumite tipuri de mașini. Până la sfărșitul anului 2007, Statul român trimite mai multe propuneri de modificare a taxei de prima înmatriculare, dar CE nu le acceptă. În tot acest timp taxa este încasata de la cumpărătorii de mașini. În decembrie CE a declanșat a două etapă a procedurii de infringement, fază premergătoare acționarii României în Instanță la Curtea Europeană de Justiție (CEJ).
2008 -o nouă lege triplează contravaloarea taxei
Aprilie: Guvernul României aprobă o nouă variantă a taxei auto, numită de acum taxa pe poluare auto. Cuantumul acesteia crește pentru mașinile noi și scade pentru cele la mână a două.
Noiembrie: Guvernul a decis exceptarea-până la final de 2009-de la plată taxei auto a mașinilor noi, cu motoare Euro 4 și capacitate cilindrică mai mică de 2000 centimetri cubi (2 litri). Mașinile cu motoare mai mari sau cu normă de poluare inferioară (Euro 3) nu sunt exceptate, pentru ele se plătește taxa oricum.
Decembrie: Guvernul decide triplarea taxei pe poluare auto pentru autovehiculelele second-hand achiziționate din afară României.
Decembrie: În urmă unor proteste și confuzii, Guvernul spune că vrea să se întoarcă la taxa pe poluare auto care era în vigoare în vară lui 2008 (deci fără triplarea cuantumului pentru mașinile rulate aduse din alte țări).
2009 -România taxată din nou de UE
Februarie: Intră în vigoare o nouă variantă a taxei, iar cuantumul acesteia scade cu circa o treime pentru mașinile second hand aduse din alte țări, dar rămâne mai mare decât era în vară lui 2008.
Iunie: România intră iar în conflict cu UE, iar CE cere țării noastre să modifice taxa fiindcă înseamnă discriminare să exceptezi anumite mașini de la plată, dar să crești taxa pentru alte tipuri de vehicule.
2010 -2016 Guvernele, indiferent de culoarea politică modifică taxa de zeci de ori
Din anul 2010 începe să se plătească taxa pe poluare auto și pentru mașinile noi Euro 4, cu motoare de sub 2 litri-exceptarea ia sfârșit după ce Comisia Europeană a respins cererea României care voia prelungirea scutirii până la jumătatea anului.
2011
Ianuarie: Începe să se plătească taxa de poluare auto inclusiv pentru toate mașinile noi cu motoare Euro 5, dar valoarea este mică. În același timp crește taxa auto pentru mașinile second hand aduse din alte țări.
Aprilie: Curtea Europeană de Justiție (CEJ) decide că taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul este obligat să o modifice.
August: Guvernul modifică taxa auto în sensul cerut de CEJ și vine cu o surpriză: introduce plată taxei de poluare auto și pentru mașinile înscrise în circulație în țara țara înainte de anul 2007 (adică înainte de intrarea în vigoare a primei forme a taxei auto). Acest lucru se va întâmplă cu ocazia revânzării (transcriere/transfer de proprietate), iar plată acestei taxe auto revine în sarcină cumpărătorului.
2012
10 ianuarie: Nouă lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicată în Monitorul Oficial. Modificările operate sunt cele anunțate în August 2011.
2013
Martie: Intră în vigoare timbrul de mediu așa cum este el cunoscut și astăzi. Încă de la introducerea timbrului de mediu se discută ipoteză de a-l înlocui cu o taxa pe poluare anuală, dar suntem în 2016 și acest lucru nu s-a întâmplat.
2015
Septembrie: Prin Ordonanța nr. 40/2015 s-a stabilit că persoanele care au plătit “taxa auto”, sub diversele sale nume, în perioadă 1 Ianuarie 2007-15 Martie 2013 (deci se poate recupera orice sumă care a fost plătită sub alt nume în afară de “timbru de mediu”), o pot recupera fără să deschidă o acțiune în Instanță. Până la acel moment (Septembrie 2015) se putea solicita doar restituirea parțială a vechii taxe auto atunci când această era mai mare decât actualul timbru de mediu.
2016
Aprilie: A apărut și procedura de restituire, ea fiind inclusă în Ordinul comun al Ministerului Mediului, Apelor, Pădurilor și al Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 682/1154/2016 care a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 274, din 12 Aprilie 2016. Practic abia acum se poate aplică ce a decis Guvernul în Septembrie 2015. Cererea de restituire se poate depune în următorii cinci ani, mai exact până la 1 ianuarie 2021. Pentru restituire este nevoie de o cerere și patru documente: 1) actul de identittate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, împreună cu împuternicirea data acestuia (copie); 2) documentul care atesta plată taxei auto (în lipsă acestui document verificarea plătii se face în bază informațiilor deținute de autorități); 3) cartea de identitate a vehicului (CIV) în original și copie; 4) certificatul de înmatriculare (talon) în original și copie potrivit inspectorauto.ro
Iunie 2016 Timbrul de mediu a fost declarat ilegal de Curtea Europeană de Justiție însă se plătește și în prezent
Zeci de mii de mașini înmatriculate în Bulgaria
În fața neputinței zecilor de miniștri și instabilitații legislative românii au găsit soulția salvatoare în țara vecină Bulgaria. De la Suceava și până la Giurgiu circulă zeci de mii de mașini cu numere bulgărești aflate în proprietatea românilor. O întreagă afacere s-a dezvoltat pe acest segment având în vedere că legislația din Bulgaria permite înmatricularea fără taxă de mediu iar prețul asigurărilor și al taxelor este mai mic decât în România. Unul dintre beneficiarii acestei afaceri este chiar un fost promotor al ' timbrului de mediu” din România , liderul PSD Rovana Plumb, fost ministru al Mediului .Ea și-a înmatriculat mașina de lux , un Audi Q 7, în Bulgaria pentru a evita plata taxei de mediu pe care o aprobase în timp ce era ministru.