Pierderile Tarom, după protestul piloților. Pasagerii afectați trebuie despăgubiți

Tarom. Sursa foto: Facebook

București. Tarom, compania aviatică a statului român, se confruntă și cu alte probleme pe lângă protestul piloților. Pasagerii care au avut de suferit din cauza anulării sau a suspendării zborurilor vor trebui despăgubiți.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, avertizează că pasagerii vor trebui despăgubiți pentru neplăcerile îndurate. Mai multe curse interne și externe au fost anulate din cauza indisponibilității temporare a echipajelor de zbor. Pierderile estimate după acest protest se ridică la aproximativ 2 milioane de euro.

Tarom caută soluții pentru despăgubiri

Sorin Grindeanu a declarat că pasagerii curselor anulate vor trebui compensați pentru biletele pierdute, conform reglementărilor internaționale. El a spus că Tarom, mai exact conducerea companiei va trebui să găsească banii necesari pentru a-și onora obligațiile. În acest context, Grindeanu și-a exprimat speranța că lucrurile se vor aranja, iar conflictul cu piloții se va rezolva.

„Îmi doresc să se închidă cât de repede acest conflict. Preşedintele Consiliului de Administraţie este domnul Idolu, care a fost ani buni director la Aeroportul din Timişoara şi ştiu că inclusiv acum se află în negocieri cu piloţii, cei care sunt inapţi de zbor. Eu sper că în seara asta să se termine, aşa cum a început, şi îmi doresc să existe înţelegere în primul rând faţă de pasageri”, a afirmat Sorin Grindeanu.

În noaptea de duminică spre luni s-au declarat inapți de zbor un număr de 29 de piloți ai companiei de aviație. Mai multe curse au fost anulate, pasagerii aflând de acest lucru abia când au ajuns la aeroport. Iar acest lucru a provocat un disconfort uriaș pentru sute de pasageri care au căutat soluții alternative.

Sorin Grindeanu. Sursa foto: Facebook

Sorin Grindeanu explică situația creată

Ministrul Transporturilor susține că piloții Tarom se pot declara inapți de zbor, conform unei prevederi din contractul colectiv de muncă. El s-a arătat neîncrezător legat de o eventuală îmbolnăvire în masă, sugerând că ar putea fi vorba despre o grevă mascată. Grindeanu și-a susținut punctul de vedere arătând că în cazul unei greve anunțate, conform legii, pasageri sunt înștiințați și nu mai vin la aeroport.

În cazul piloților companiei românești, situația călătorilor a fost folosită pentru a pune presiune la negocierile cu conducerea. Nemulțumirea oamenilor cu bagaje, aflați de ore întregi la porțile de îmbarcare a fost îndreptată spre cei din administrație. În opinia lui Sorin Grindeanu acest procedeu la care au apelat piloții Tarom nu a fost cel mai corect.

„Eu vreau să spun că am aflat de această situaţie - eu şi alţi colegi de-ai mei - azi-noapte, la ora 1:30. De dimineaţă am constituit rapid la minister o echipă care să încerce să negocieze. Erau trei echipaje azi-noapte, la 1:30, cu zboruri undeva în Orientul Mijlociu, care şi-au declarat această stare de inapt de zbor, care e prevăzută, nu vreau să fiu înţeles greşit, şi pe parcursul zilei acest lucru s-a repetat", a explicat şeful de la Transporturi.

El a spus că și piloții altor companii au intrat în grevă, dar lucrurile s-au desfășurat conform unor proceduri care nu au implicat și suferința pasagerilor. Pe de altă parte, Grindeanu a recunoscut că salariile piloților sunt destul de mici, 6.000 - 6.500 de euro net. Ministrul a spus că piloții au cerut creșteri de 40%, circa 2.000 de euro, care trebuiau analizate din timp, nu sub presiune.

Aeroportul Otopeni. Sursa foto: Facebook

Tarom caută soluții pentru supraviețuire

Compania aeriană suferă pierderi financiare destul de mari, iar pentru a supraviețui a primit un ajutor financiar de la Comisia Europeană. Valoarea acestuia este de 100 de milioane de euro. Sorin Grindeanu spune că, în schimb, este nevoie de o restructurare și eficientizare a activității Tarom. Potrivit ministrului alte companii aeriene din Europa lucrează cu mai puțin angajați și au rezultate mult mai bune.

Drept care, spune ministrul, chiar dacă piloții au revendicări salariale, trebuie să țină cont și de pasageri. Aceștia nu trebuie afectați de conflictele de muncă din interior.

Tarom a  înregistrat pierderi de aproximativ 2,5 milioane de euro, pe perioada protestului piloţilor. Acesta s-a dorit a fi un semnal de alarmă împotriva condițiilor de lucru și a managementului deficitat al companiei, au anunțat reprezentanții Sindicatului Piloţilor de Linie din România (SPLR).