Un nou draft cu măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare, dezbătute, deja, în ultima perioadă, a apărut în spațiul public. Guvernul propune reducerea consilierilor de la cabinetele demnitarilor și a secretarilor de stat, tăierea unor sporuri, dar și comasarea unor instituții publice etc. Pe de altă parte, Guvernul dă mai multă putere președinților de consilii județene, înainte de alegeri, subordonându-le o serie de instituții cu atribuții de control.
Începând cu 1 octombrie, Guvernul PSD – PNL și-a propus să pună în aplicare un set de măsuri menite să reducă cheltuielile bugetare. Un nou draft al proiectului de ordonanță de guvern care vizează tăieri de cheluieli publice a apărut în spațiul public.
Conform draftului de document, va fi redus la jumătate numătul de consilieri de la cabinetele demnitarilor. Se preconizează reducerea cu 50% a numărului de consilieri din cabinetele președinților și vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare, agențiilor și instituțiilor publice de la nivel central, precum și președinților de consilii județene, vicepreședinților, primarilor și viceprimarilor, prefecților și subprefecților până cel târziu la data de 1 octombrie 2023.
Se discută despre o reducere de minim 20% a numărului de funcții ocupate efectiv în cadrul demnităților publice de rang înalt, cum ar fi secretarii de stat, subsecretarii de stat și vicepreședinții, până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024. Funcțiile vacante în cadrul demnităților publice de rang înalt, cum ar fi secretarii de stat, subsecretarii de stat și vicepreședinții, la momentul în care intră în vigoare această ordonanță de urgență, vor fi eliminate.
Reducerea posturilor bugetare neocupate
De asemenea, Guvernul, așa cum a anunțat Marcel Ciolacu, va desființa 200.000 de posturi bugetare. De la aceste prevederi, respectiv reducerea posturilor vacante sunt exceptate:
- unitățile de învățământ, unitățile sanitare;
- serviciile publice de apărare națională, ordine publică, securitate națională, inclusiv serviciile de poliție locală;
- serviciile de pază și protecție;
- serviciile pentru situații de urgență de interes național și local;
- structurile implicate în implementarea proiectelor de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;
- structurile de specialitate implicate în colectarea, încasarea, executarea silită, administrarea veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului unic de asigurări de sănătate, bugetul fondului pentru șomaj, bugetele locale, inclusiv în gestionarea cheltuielilor publice ale statului.
Mai mult, a fost lăsată o portiță, în proiectul de act normativ, care va permite guvernului să facă noi angajări, prin excepție, reglementate prin memorandumuri.
Reorganizarea structurilor publice
Odată cu reducerea posturilor vacante vor fi eliminate anumite funcții publice de conducere, precum cea de șef birou. Acest lucru se va stabili prin desființarea structurilor organizatorice care nu îndeplinesc condițiile în ceea ce privșete numărul de angajați. Personalul din aceste structuri va fi redistribuit în alte structuri organizatorice prin adoptarea unor organigrame modificate.
Documentul prevede că structura organizatorică a autorităților și instituțiilor publice trebuie să respecte următoarele cerințe:
a) pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuție;
b) pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 20 posturi de execuție;
c) pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 40 de posturi de execuție
Numărul total al funcțiilor publice de conducere din cadrul fiecărei autorități sau instituții publice, cu excepția funcțiilor de secretar general, precum și a funcțiilor publice de conducere a căror ocupare se face prin detașare cu personal din cadrul instituțiilor din sectorul de apărare, ordine publică și siguranță națională, va di de maximum 8% din numărul total al posturilor aprobate.
Tăieri de venituri pentru funcționari
Începând cu 1 ianuarie 2024, norma de hrană, la nivelul a două salarii de bază minime brute pe economie va fi acorordată doar acelor funcționari care au venituri salariale brute sub 10.000 lei inclusiv,
Vor fi exceptați de la această regulă membrii personalului Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Protecție și Pază și Serviciului de Telecomunicații Speciale, precum și a personalului poliției locale. Aceștia beneficiază de norme de hrană în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 26/1994.
Guvernul reduce sporul pentru condiții vătămătoare
Guvernul reduce sporurile acordate funcționarilor publici pentru condiții periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;
Prevederile lit. a) ale art.10, cap. II – Sporuri și alte drepturi din Anexa nr. VII – Reglementări specifice personalului din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, din cele aflate în coordonarea prim-ministrului, precum și din cele aflate sub controlul Parlamentului din Legea 153/2017 privind salarizarea personalului finanțat din fonduri publice publicată în Monitorul Oficial al României nr. 492 din 28 iunie 2017 se modifică și se completează după cum urmează:
a) pentru condiții periculoase sau vătămătoare, un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;
Prevederile alin. (1), Articolului 1, Punctul B – Reglementări specifice funcționarilor publici Capitolul I, Anexa VIII – Familia ocupațională de funcții bugetare „administrație“ se modifică și se completează cu următorul conținut:
(1) Funcționarii publici beneficiază de un spor pentru condiții periculoase sau vătămătoare de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat.
Cum vor fi comasate instituțiile publice
Începând cu data de 1 ianuarie 2024 instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităților publice centrale/județene sau locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
a) Au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;
b) Activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun peste sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar;
(2) Instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.(1) se pot comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare;
(3) Prin comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;
(4) Forma prin care se reorganizează instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) respectiv: comasare/desființare/reorganizare /fuzionare sau transfer de activitate și număr de personal se aprobă prin hotărâri ale Guvernului României sau după caz prin hotărâri ale autorităților publice locale/județene după caz;
(5) Personalul disponibilizat ca urmare a reorganizării activității instituțiilor publice prevăzute la alin.(1) beneficiază de toate drepturile legale salariale prevăzute de lege;
(6) Conducătorii instituțiilor publice care au în subordine/coordonare/autoritate instituții publice cărora le sunt incidente prevederile alin.(1) au obligația de a aproba noile organigrame, regulamente de organizare și funcționare și să ia alte măsuri prevăzute de lege până la data de 31 decembrie 2023;
(7) Prin excepție de la prevederile alin. (1) pentru instituțiile publice din domeniul educației, sănătății, asistenței și protecției sociale precum și din alte domenii aprobate prin memorandum în Guvernul României termenul de intrare în vigoare este data de 1 ianuarie 2025.
Mai multe puteri pentru președinții de consilii județene
Începând cu data de 1 ianuarie 2025 o parte dintre serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se vor transfera în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene.
Pentru cei care știu cum funcționează administrațiile locale, acest lucru înseamnă puteri sporite pentru președinții de consilii județene care vor avea mai multe instrumente de presiune asupra agenților economici și, chiar, a populației. În subordinea acestora vor trece instituții cu atribuții de control, precum direcțiile de sănătate publică, direcțiile sanitar veterinare, dar și cu o influență foarte mare în teritoriu, precum direcțiile agricole.
(2) Fac parte din categoriile de servicii publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale următoarele:
a) Direcțiile Județene de Tineret și Sport care se află în coordonarea /subordonarea/autoritatea Ministerului Tineretului și Familiei;
b) Direcții județene de Cultură care se află în coordonarea/subordonarea autoritatea Ministerului Culturii;
c) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;
d) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
e) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
f) Inspectoratele Generale Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;
Decizii pentru companiile de stat
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență numărul efectiv al consilierilor din cabinetele președinților consiliilor de administrație, președinților, vicepreședinților, directorilor generali, directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor companiilor naționale/societăților naționale/societăților comerciale cu capital integral/majoritar de stat sau al unităților administrativ teritoriale se reduce cu 50%. Consiliul de administrație este format din 5-7 membri în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
a) au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro;
b) au cel puțin 50 de angajați.
Remunerația membrilor neexecutivi ai consiliului de administrație constă într-o indemnizație fixă lunară. care poate ajunge la o sumă de trei ori mai mare decât media pe ultimele 12 luni ale câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Național de Statistică anterior numirii.
Nivelul remunerației, în cadrul plafonului, este propus de comitetul de remunerare al consiliului de administrație al regiei autonome, avizat de autoritatea publică tutelară și notificat AMEPIP, luând în considerare criteriile de referință din sectorul privat, precum și complexitatea operațiunilor desfășurate de regia autonomă.
Cum sunt plătiți membrii executivi ai CA
Remunerația membrilor executivi ai consiliului de administrație (CA) este formată dintr-o indemnizație fixă lunară care nu poate depăși de maxim 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Național de Statistică anterior numirii, și dintr-o componentă variabilă.
Componenta variabilă va fi stabilită în funcție de indicatorii de performanță financiari și nefinanciari, negociați și aprobați. Componenta variabilă nu poate depăși de maxim 6 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă și se acordă numai dacă regia autonomă:
a) are achitate datoriile curente și restante față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugetul fondului unic de sănătate, bugetul fondului de șomaj, bugetele locale precum și alte datorii față de buget;
b) nu înregistrează arierate;
c) are programele de investiții implementate conform graficelor de execuție d) nu înregistrează pierderi contabile înregistrate potrivit legii, conform incomemagazine.ro.