Statul a declarat război bijutierilor! Prețurile vor sări în aer!

Patronatele din industria obiectelor din metale prețioase anunță scumpirea acestora şi blocarea pieței pentru că ANPC nu are capacitatea să ştanțeze până la 30 iunie zeci de milioane de piese. ANPC tace.

Bijuteriile comercializate în România se vor scumpi, iar, cel mai probabil, multe dintre cele nevândute până la 1 iulie vor fi retrase de pe piață, susțin bijutierii, după adoptarea, pe 1 martie, a unei ordonanțe de urgență care prevede aplicarea mărcii statului pe toate obiectele din metale prețioase.

Ei vor introduce în prețul obiectelor pe care le vând costurile cu maşini securizate până la sediile unde statul face marcarea şi tarifele efective care le plătesc pentru imprimarea mărcii statului pe fiecare bijuterie.

Ordonanța de Urgență acor dă o perioadă de tranziție, în care agenții economici vor putea comercializa produse cu marca de garanție proprie. Astfel, până la data de 30 iunie 2018, se acceptă comercializarea obiectelor marcate de comerciant. În această perioadă, produsele din metale prețioase nou înregistrate în gestiune vor fi marcate cu marca statului.

 

 „OUG ascunde alte interese decât cele ale românilor”

 

„Suntem convinşi ca forțarea lucrurilor prin acest OUG ascunde alte interese decât cele ale românilor. Noi mai atragem atenția asupra următorului lucru: s-a forțat reglementarea prin acest OUG în pofida faptului ca în procesul de legiferare există proiectul de lege PL-x 445/2010, pentru modificarea şi completarea OUG 190/2000 privind regimul metalelor prețioase şi pietrelor prețioase în România, care este în ultima comisie a Camerei De putaților, cea Juridică, urmând să intre plenul Camerei şi legea ar fi gata”, a declarat pentru Evenimentul zilei, Heintz Karl, preşedintele Patronatului Bijutierilor din România (PBR).

 

„Măsuri de protecție sporită”

Ministrul Economiei, Dănuț Andruşcă, susține că, prin adoptarea OUG, statul a luat „măsuri de protecție sporită a consumatorilor români, care vor putea să achiziționeze în condiții de deplină siguranță obiecte din metale prețioase. Dacă un client al unui comerciant nu vede marca de stat pe bijuteria pe care vrea să o cumpere, trebuie să se gândească că are în față fie un fals, fie un produs contrafăcut și atunci nu-l mai achiziționează.

Aplicarea mărcii de stat este o măsură simplă și eficientă care ne permite să protejăm consumatorii, să combatem evaziunea fiscală și să știm în orice moment ce cantități de metale prețioase au intrat sau ieșit din România. Măsura va avea un impact important în combaterea evaziunii și în îmbunătățirea fiscalizării comerțului cu obiecte din metale prețioase, iar efectele economice pozitive se vor vedea prin creșterea încasărilor la bugetul de stat”.

În mod concret, după intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență toate obiectele din metal prețios vor avea aplicată marca oficială a statului de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Această marcă oficială a statului va fi aplicată în locul mărcii de garanție proprie a comercianților.

 

Trei elemente pentru supraveghere

 

Ministerul Economiei precizează că, prin Ordonanța de Urgență inițiată de ANPC, se asigură o mai bună supraveghere a pieței de metale prețioase din România prin trei elemente:

● Trasabilitatea obiectelor de metale prețioase – orice bijuterie cumpărată de un cetățean român are o trasabilitate clară.

● Acuratețea informațiilor despre cantitatea și calitatea metalui prețios din bijuterii – clienții vor avea informații certe și credibile despre componența bijuteriilor pe care le vor achiziționa.

● Evidența cantităților de metal prețios introduse și/sau scoase de pe teritoriul României – prin aplicarea mărcii de stat pe obiectele din metale prețioase se poate realiza o evidență clară a cantităților de metale prețioase care intră sau ies de pe teritoriul statului român, combătându-se în mod eficient evaziunea fiscală.

Prin OUG adoptată pe 1 martie, se elimină taxe pe care agenții economici trebuiau să le plătească. Este vorba de taxa de autorizare pentru fiecare dintre operațiunile cu metale prețioase și pietre prețioase prevăzute de OUG nr. 190/2000, taxa de viză anuală pentru fiecare operațiune autorizată şi taxa pentru eliberarea unui duplicat al unei autorizații emise de ANPC, care a fost distrusă, pierdută sau furată.

 

Operatorii din piață avertizează că vine infringementul

Patronatele din industrie precizează că nu sunt împotriva marcării obligatorii cu marca de stat, dar nu o pot accepta în lipsa unei plus valori şi a unor garanții acordate de ANPC. Iată alte critici pe care bijutierii le aduc noilor reglementări:

● Nu există măsuri de eliminare a erorilor umane la marcarea realizată de ANPC;

● Statul nu acordă garanție pentru marcare cu marca de stat şi nu-şi asumă răspunderea față de consumator;

● Marcarea ANPC duce la majorarea prețului final, iar costurile cu această marcare sunt suportate de consumator;

● Consumatorii sunt obligați să-şi declare bijutieriile la fiecare intrare şi ieşire din România;

Patronatele mai atrag atenția că va urma o invazie de bijuterii marcate în Turcia, care pot intra necontrolate pe piața noastră, dublată de anihilarea producției interne şi a comerțului legal. De asemenea, bijutierii iau în calcul blocarea pieței, falimentarea multor operatori autorizați şi pierderea mai mai multor proiecte de atragere de fonduri europene în valoare de milioane de euro, din cauza imposibilității producătorilor de a îndeplini indicatorii economici şi condițiile prevăzute pentru accesarea de bani europeni. Ei cred că există riscul de infringement din partea Comisiei Europene asupra României, dar şi cel ca mulți operatori să-şi mute sediile în alte țări ori să plece, pur şi simplu.

 

Premise pentru corupția angajaților ANPC

Introducerea noii mărci ar mai avea, potrivit patronatelor, următoarele efecte:

● Supraîncărcarea aparatului administrativ;

● Creşterea sarcinii administrative (parafiscale) pentru operatori, care vor suferi pierderi;

● Creşterea evaziunii fiscale ca efect al împovărării operatorilor;

● Creşterea premiselor pentru corupția angajaților ANPC, deoarece numărul imens al obiectelor ce trebuie marcate îi va tenta pe operatori să ofere mită pentru a fi „serviți” peste rând;

● Scăderea veniturilor la bugetul de stat prin anularea unor taxe şi introducerea unor tarife neprevăzute de legea finanțelor publice ca fiind venit la bugetul de stat.

În sprijinul lor, bijutierii aduc exemplul Austriei, care a avut un sistem similar cu cel introdus acum de Ministerul Economiei prin ANPC, ce a fost eliminat în 2001, pentru că era contraproductiv.

 

Colectarea de venituri pentru ANPC

 

În final, reprezentanții patronatelor punctează că „scopul marcării în acest domeniu este informarea consumatorului asupra calității aliajelor şi asupra responsabilității pentru calitate, nu colectarea de venituri pentru ANPC”.

Ei mai constată că pietrele prețioase nu se regăsesc în OUG adoptată pe 1 martie, deşi conform uzanțelor ar trebui reglementate printr-un nomenclator pentru denumiri şi clasificări, „domeniu de care ANPC este complet dezinteresat”.

Propunerea Patronatelor pentru diminuarea semnificativă a falsurilor şi a evaziunii fiscale este introducerea unor etichete cu holograme speciale, care se pot îndepărta prin tăiere, evidențiate şi distribuite ca în cazul alcoolului şi tutunului.

 

Întrebările la care aşteptăm să ne răspundă ANPC

 

În temeiul Legii nr.544 din 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, am adresat ANPC, pe 15 martie, următoarele întrebări, la care încă aşteptăm răspuns:

 

● S-a realizat un studiu de impact referitor la efectele socio-economice ale Ordonanței de Urgență privind aplicarea obligatorie a mărcii statului pe toate obiectele din metal prețios care vor fi comercializate în România?

● Care sunt prevederile prin care este ridicat nivelul de protecție al consumatorilor, având în vedere că ANPC nu emite înscrisuri de garanție pentru obiectele verificate şi marcate?

● Este pregătit ANPC pentru cantitățile mari de obiecte (zeci de milioane de bucăți) care urmează să fie verificate şi marcate conform timpului prevăzut în Ordonanța de Urgență?

● Există în toate punctele de lucru dotări de siguranță necesare (casa de fier, sisteme de alarmă, pază etc)?

● Există în toate punctele de lucru dotările tehnice necesare pentru stabilirea exactă a titlului, având în vedere interzicerea toleranței negative a aliajelor metalelor prețioase?

● A încheiat ANPC o poliță de asigurare pentru întreaga perioadă în care stau bijuteriile în locațiile ANPC?

● S-a luat în calcul marcarea bijuteriilor în țările limitrofe, cum ar fi Bulgaria - pentru cei din sudul țării şi Ungaria - pentru cei din vestul țării, unde taxele sunt cu mult mai mici şi marcarea se face pe loc?

● De ce ANPC nu doreşte să reglementeze domeniul de pietre prețioase, deoarece OUG nu prezintă reglementări cuprinzătoare pentru acest domeniu? ● Cum justifică ANPC necesitatea de declarare, la trecerea de frontiere, pentru obiectele din metale prețioase, cu valoare mai mare de 500 de euro, prevedere similară cu cele din anii ’60 şi ’70 ai secolului trecut?

● Cum se justifică cumulul de funcții atribuit ANPC: operator monopolist, reglementator şi controlor al domeniului?