Șssst! SRI încearcă să ne spună ceva. Cuvântul cu P” care ar trebui să facă diferența

Câteva elemente, aparent fără legătură între ele, aruncate în ultima vreme în spațiul public demonstrează că SRI este în plină campanie de schimbare a imaginii.

 Și, ca să folosesc un clișeu, imaginea care trebuie schimbată este cea făcută zob de scandalurile din jurul numelui proaspăt rezervistului Florian Coldea și dezvăluirile despre rolul mult prea activ jucat de acest serviciu secret în viața politică sau în lumea Justiției. Când o companie oarecare lansează un produs nou, comandă o campanie de publicitate cât mai agresivă, sperând să înfigă adânc în mentalul colectiv imaginea produsului și, mai ales, ideea că el e indispensabil. O campanie de presă a unui serviciu secret e diferită. Spre deosebire de agenții comerciali, serviciul nu are la dispoziție domnița care să se plângă de mâncărimi intime, nici de umflățelul care scapă de gazele nedorite în mijlocul autobuzului, nici măcar de intelectualul care nu înțelege de ce să ții hemroizii în cutie. Așa că trebuie să găsească alte căi de comunicare. Pentru un serviciu secret, „campanie agresivă” înseamnă câteva semnale, o declarație și un clip pus pe net.

SRI este acum într-o astfel de campanie. A început cu un anunț sec despre verificările interne la care este supus fostul șef al operativului și a continuat cu un comunicat privind trecerea sa în rezervă. A urmat o declarație a lui Eduard Hellvig că serviciul condus de el nu face politică și încă una, tot a lui, prin care a anunțat că denunță toate protocoalele încheiate cu alte instituții. Acum, în weekendul care tocmai a trecut, au mai apărut două elemente care țin tot de aceatsă campanie. Primul a fost vizibil, pentru un ochi avizat, pe siteul instituției, sri.ro. La secțiunea „Conducerea”, administratorul a scos fotografiile celor patru adjuncți – toți militari – ai directorului. Le apar numele, gradele, funcțiile și elemente din cv-uri, dar pozele lor au dispărut. Practic, din conducerea SRI, Hellvig a rămas singura „persoană publică”, ceilalți ( generalii Cristian Bizadea, Adrian Ciocîrlan, George-Viorel Voinescu și proaspăt numitul Răzvan Ionescu) trec în anonimat.

Există și o explicație și anume că „e firesc ca un serviciu modern să își țină operativii nepublici”. Prima concluzie este, normal, că până acum, când adjuncții șefului SRI apăreau la toate reuniunile, era anormal.

Dispariția pozelor adjuncților pare a fi și un mesaj pentru lucrătorii din structură. Spre deosebire de conducerile anterioare, când șefii civili erau seduși de puterea generalilor, Hellvig vrea comandă unică, la el.

Folosirea siteului pentru a comunica unele lucruri în mod voalat este o practică a serviciilor secrete. Un exemplu este momentul în care Florian Coldea era doar verificat de colegi pentru excursiile cu Sebastian Ghiță. Mult înainte de seria comunicatelor că este nevinovat, că va fi repus în funcție sau că se pensionează la cerere, Florian Coldea fusese scos de pe siteul SRI. Semnalul ăsta a fost mai clar decât orice bâlbă despre anchete, a fost dat afară și poza sa nu a mai revenit pe sri.ro. Al doilea semnal a apărut pe canalul youtube al SRI. Timp de mai bine de un an, nu fusese postat niciun film. Acum, din 29 martie încoace, au apărut patru: declarația președintelui Klaus Iohannis la Bilanțul din 29 martie, declarația lui Hellvig, un clip publicitar și înregistrarea unei demonstrații de intervenție antiteroristă pe o platformă petrolieră din largul mării.

Clipul publicitar merită câteva cuvinte. Din descrierea – făcută ca o imitație a trailerurilor filmelor de aacțiune – serviciului secret se pune accent pe securitatea de tip cyber, pe cooperarea internațională, lipsind aproape cu desăvârșire mesajele vechi ale SRI, de combatere a corupției, crimei organizate sau a evaziunii fiscale. Din al doilea film, cel cu intervenția armată, răzbate un alt mesaj important: SRI colaborează pentru acea misiune cu MapN, SPP și MAI. Ce lipsește? Parchetul, prezent în ultimele scandaluri ale Protocoalelor.

Încă un element important, toate aceste patru filmulețe sunt publicate sub noua deviză a SRI – „Parteneri în serviciul cetățeanului” – lansată la ședința de bilanț a activității pe 2016. Până în 29 martie, deviza serviciului era „Intelligence în slujba cetățeanului”, dar acum s-a optat pentru „Parteneriat”, un cuvânt căruia i se atribuie o conotație pozitivă, menit să îl facă uitat pe „Protocol”, simbolul ultimelor scandaluri.

E o campanie, agresivă, dacă luăm în calcul tăcerea care ar trebui să însoțească activitatea unui serviciu secret și mesajele sunt că SRI are o comandă unică, a unui civil, că generalii săi se țin departe de viața publică/politică, iar activitatea e limitată la munca de informații, lăsând lumea penalului magistraților. Vor să facă asta fără să-și asume greșelile trecutului, fără să caute vinovați în public, sperând că așa scandalurile vor trece mai ușor. E o strategie la care apelează multe companii. Rămâne o întrebare: sunt aceste mesaje reale sau doar o campanie de marketing, menită să treacă perioada evidentă de criză?