Prea Sfinţitul Calinic, Episcop de Argeş:
Este absolut necesar să revenim pe „piaţa” scrisului pentru a lămuri problema paşapoartelor electronice care includ date biometrice. De la început trebuie să lămurim termenul de biometric, adică ce ar însemna acest cuvânt care are puterea de a speria pe unii dintre noi, neavizaţi, şi cu spaimă multă.
Acest cuvânt – substantiv – biometric vine din limba greacă: bios – „viaţă” şi metron – „măsură”. Aceasta ar însemna mai pe înţeles, studierea fenomenelor biologice prin măsurări efectuate asupra organismelor sau fiinţelor vii, cum ar fi – de pildă – omul!
De o vreme încoace, s-a lansat temerea că paşapoartele electronice, care includ date biometrice, ar aduce atingere asupra demnităţii umane.
La şedinţa Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 25 – 26 februarie 2009 s-a analizat adresa Patriarhiei Române nr. 638 din 28 ianuarie 2009 prin care au fost solicitate o serie de precizări Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Direcţiei Generale de Paşapoarte, în legătură cu noile paşapoarte electronice care includ date biometrice.
La această scrisoare, demers necesar, prin adresa nr. 3622071 din 5 februarie 2009, Ministerul Administraţiei şi Internelor – Direcţia Generală de Paşapoarte, răspunde solicitării în trei pagini, dând lămurire asupra opiniilor confuze şi contradictorii cu privire la noile paşapoarte electronice care integrează date biometrice.
Din materialul în cauză reiese clar necesitatea introducerii documentelor de călătorie cu date biometrice, privite ca modalitate de a eficientiza şi întări combaterea crimei organizate şi a imigraţiei ilegale, care a cunoscut în ultima vreme o evoluţiei ultrarapidă.
Pentru a se înţelege desluşit întreaga poveste va trebui să ne reamintim că în anul 2002, S.U.A. a promulgat documentul de securizare a frontierelor: „Enhanced Border Security Act”, prin care cele 27 de naţiuni incluse în programul Visa Waiver, erau obligate să introducă paşapoarte ce vor permite stocarea de date biometrice conform standardelor – International Civil Aviation Organisation – organizaţie desemnată să elaboreze paşapoartele ce vor avea introdus un microprocesor care să permită stocarea şi comunicarea de date.
Acest paşaport dă posibilitatea celor care-l solicită, să aibă dreptul să intre pe teritoriul S.U.A. fără viză.
Pentru aprobarea strategiei naţionale privind aderarea României la spaţiul Schengen, pentru perioada 2008 – 2011, este prevăzut: „În ceea ce priveşte documentele de călătorie şi autorizaţiile de intrare/şedere, se impune luarea măsurilor necesare asigurării celor mai înalte standarde stabilite la nivel comunitar”, acestea însemnând „armonizarea actualelor elemente de siguranţă din documentele emise de autorităţile române cu cele folosite de statele Schengen, inclusiv integrarea elementelor de identificare biometrice care determină o conexiune mai sigură între posesori şi aceste documente şi totodată, o mai bună protecţie împotriva folosirii în mod fraudulos a acestora”.
Aşadar, putem să înţelegem că, odată intrată în Uniunea Europeană, România are obligaţia să pună în circulaţie paşaportul electronic, constituind o obligaţie asumată, potrivit calităţii sale de membră a Uniunii Europene, având în vedere Regulamentul (CE) nr. 2252/2004.
Pentru cine n-a citit la vremea potrivită, reamintim, că prin Hotărârea de Guvern 557/26.04.2006, publicată în Monitorul Oficial nr. 376/02.05.2006, s-au stabilit:
- forma paşaportului electronic;
- conţinutul paşaportului electronic;
- datele biometrice care vor fi introduse în paşaport;
- data de punere în circulaţie a acestui paşaport de călătorie al românilor.
Aşadar, încă din cursul anului 2006, noţiunea de paşaport electronic a fost definită printr-un act normativ şi deci, publicat în Monitorul Oficial, s-a asigurat accesul nostru la acest act normativ, fără restricţii.
După doi ani, în 04.12.2008, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 207, publicată în Monitorul Oficial nr. 821/10.12.2008, în secţiunea 11 denumită „Stocarea datelor persoanei” stabileşte precis datele biometrice care se includ în paşapoartele electronice:
- imaginea facială şi
- impresiunea digitală a două degete” (art. 7).
Pentru o limpezire a situaţiei paşapoartelor electronice, pe pagina de internet, a Ministerului Administraţiei şi Internelor, la secţiunea „Transparenţă decizională”, se prevede posibilitatea ca, atunci când ridicăm paşaportul simplu electronic de la Sediul Serviciului Public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor, titularul să poată solicita verificarea datelor înscrise în mediul de stocare electronică.
Cât priveşte codul numeric personal în paşaport, legea nr. 97/2005, art. 6, privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, acesta „reprezintă un număr semnificativ ce individualizează o persoană fizică şi constituie singurul identificator pentru toate sistemele informatice care prelucrează date cu caracter personal privind persoana fizică.” Deci, introducerea codului numeric personal în pagina cu date de identificare a titularului este necesară pentru identificarea acestuia şi evitarea folosirii frauduloase a documentului de călătorie.
De remarcat este faptul că H.G. nr. 94/2006, privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, este prevăzută posibilitatea de preluare a imaginii faciale „cu capul acoperit din motive religioase”, monahii, monahiile, clericii şi cei cu vestimentaţie specifică având posibilitatea să călătorească fără nicio discriminare.
Vom concluziona astfel, spre ştiinţa din documentele enumerate la început:
- Nimeni nu este obligat să solicite un paşaport simplu electronic. Este un drept al fiecărui cetăţean să-l solicite sau nu, nefiind, deci, o obligaţie, eliberându-se la cerere şi nu impus;
- Potrivit Legii nr. 248/2005, se poate solicita un paşaport simplu temporar, care nu conţine date biometrice;
- Paşaportul simplu electronic, nu este singurul document de călătorie, pentru că aceeaşi Lege 248/2005, prevede că: „Pentru scopurile prezentei Legi, cartea de identitate valabilă constituie document de călătorie pe baza căruia cetăţenii români pot călătorii în statele membre ale Uniunii Europene.
- Întrucât, unele persoane au reticenţe faţă de paşapoartele biometrice, se va interveni pe lângă Instituţiile Statului Român (Preşedinţie, Parlament, Guvern) cu solicitarea de a se adopta măsurile necesare pentru modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare prin extinderea prevederilor referitoare la cazuri de urgenţă (paşaport temporar) şi la cazuri când, din motive de conştiinţă sau religioase, persoana nu doreşte paşaport electronic care include date biometrice (Din Comunicatul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române).
Având în vedere acreditarea ideii unora, că Sfântul Sinod nu ar fi luat măsuri mai hotărâtoare în problema paşapoartelor biometrice, le aducem aminte că e potrivit să se citească, atent şi „sine ira et studio” Comunicatul de Presă al Patriarhiei Române şi , vor vedea că s-a făcut şi se va face exact ce se cuvine în această problemă.
Este de la sine înţeles că nu ne putem amesteca în rânduielile altor state care-şi potrivesc cele de cuviinţă pentru a putea supraveghea pe cei care păşesc în ţara lor.
Ţinând cont că s-a făcut un pas în concertul statelor Uniunii Europene, se impune să se ia aminte la anumite legi care deja în Uniunea Europeană se respectă, integrarea elementelor de identificare biometrică fiind un pas important la nivel european, făcând documentul de călătorie, oricare ar fi el, mai sigur, pentru a putea contribui, efectiv, la asigurarea protecţiei împotriva folosirii frauduloase a acestui document.
A se înţelege, mai pe scurt, că avem libertate să călătorim democratic prin lume dar să fim pregătiţi pentru aceasta, în modul cel mai serios, pentru a nu crea probleme acolo unde mergem.
Democraţia presupune automat şi educaţie!
Cât priveşte CIP-ul, potrivit adresei Cancelariei Sfântului Sinod, nr 638/6 martie 2009, prin Comunicatul de Presă al Sfântului Sinod: „Constată că însăşi părerea Comisiei Europene exprimată la 16 martie 2005, prin Grupul European pentru etică în ştiinţă şi noile tehnologii, este împotriva implantării în corpul uman a CIP-ului electronic: „utilizarea pentru scopuri medicale a implanturilor de informare şi comunicare, constituie o potenţială ameninţare la demnitatea umană şi societatea democratică”. (pct. 6,4), iar implanturile destinate supravegherii… „ar putea fi folosite de către autorităţile statale, indivizi sau grupuri pentru a creşte puterea lor asupra altora.” (pct. 6.4.4).
Şi ca să mă apropii cu uimire de felul cum se mai însemnează oamenii chiar din primele veacuri creştine, am să vă readuc în memorie şi în faţa ochilor câteva rânduri din Vechile rânduieli monahale, carte tipărită în anul 1929, Editura Mănăstirii Dobruşa, judeţul Soroca.
Iată textul grăitor, la pagina 14, scris pe tăbliţă de aramă adusă de înger, din Cer, lui Pahomie sihastrul, în 19 puncte. Punctul 12 spune: „Fraţii, el (îngerul) a poruncit să fie împărţiţi în 24 de cete (sau trepte) după numărul celor 24 de litere greceşti, aşa fel ca fiecare ceată sau treaptă să se însemne cu câte o literă, începând de la alfa şi vita până la omega, pentru că dacă stareţul (ava) ar voi să întrebe sau să ştie ceva despre vreun frate dintr-un număr atât de mare, atunci ar putea întreba pe ajutorul său: în ce stare se află ceata A sau ceata B, sau: du binecuvântarea cetei Ro. Apoi însuşi numele fiecărei litere să arate şi ceata, ce se însemnează prin ea. Astfel monahilor, care sunt mai blânzi şi smeriţi, zice îngerul să le dai numele iotei (i), iar pe cei nesupuşi şi cu nărav rău să-i însemnezi cu litera xi, aşa încât, chiar prin semnul literei să se arate felul firii, al năravurilor şi al vieţii fiecărei cete. Semnele acestea vor fi înţelese numai de cei duhovniceşti”.
Sper, că aceia care vorbesc despre CIP-uri, vor înţelege mai bine cum stau lucrurile după ce citesc aceste rânduri scrise pe tăbliţă de aramă şi aduse de înger din cer.
În finalul acestei prezentări – pe înţelesul celor mulţi, credem – dorim să subliniem că peste paşaportul biometric şi CIP-ul mult jelit, stă telefonul mobil, instrument cu adevărat primejdios pentru zilele noastre.
Dacă am încerca o statistică, am constata că telefoanele mobile deţin recordul mondial. Nicio aparatură nu-i poate sta pe picior de comparaţie. Mai mult, convorbirile care trec peste un minut sunt primejdioase. Aparatul nu trebuie să fie ţinut la ureche niciodată. Trebuie folosit handsfree sau difuzorul telefonului. Interminabilele convorbiri la aceste aparate arată că unii dintre noi sunt cuprinşi de lipsa de grijă pentru propria persoană şi pentru cei cu care se vorbeşte.
Nu peste multă vreme, din nefericire, vom putea constata că, abuzul săvârşit cu aceste convorbiri, ne-a dus în pragul unor boli la creier, inimă, plămâni şi alte locuri, unde ţinem telefoanele agăţate de noi! CITIŢI ŞI: