Sfârșitul lui George Maior. După 8 luni de matură meditație, ministrul Teodor Meleșcanu a dat azi un semnal că este încă membru al ALDE, partid aflat în alianță cu PSD, el înțelegând că este în fruntea Ministerului de Externe cu sprijinul coaliției de guvernare din Parlament.
La 8 luni după ce a primit o solicitare clară de la Comisia parlamentară de politică externă, Teodor Meleșcanu a trimis la Palatul Cotroceni o solicitare de a fi rechemat de la post ambasadorul George Maior. Dacă mai stătea o lună, năștea alt ambasador!
Este sfârșitul unei acțiuni care ține de aproape un an.
A început cu o solicitare a PSD către ministru de a-l rechema pe Maior de la postul din Washington, solicitare care s-a pierdut în vacarmul vieții noastre politice de zi cu zi. Dar, spre deosebire de alte situații, chestiunea nu a fost abandonată, ci a fost preluată de Comisia de politică externă.
Pe 12 septembrie 2018, George Maior este audiat la Comisie și, surpriză, participă, în calitate de simplu membru, Călin Popescu Tăriceanu. După audiere, prin decizie majoritară, Comisia trimite la minister un raport total defavorabil ambasadorului.
Acesta este, de drept, raportul pe care Teodor Meleșcanu s-a pronunțat astăzi!
Tot în septembrie 2018 era în plină desfășurare un alt scandal, cel al declarațiilor strânse de Comisia parlamentară de control a activității SRI privind implicarea lui George Maior, în perioada când conducea serviciul secret, în viața politică, prin intermediul Agenției Naționale de Integritate. Practic, prin presiuni exercitate asupra lui Horia Georgescu, Maior lovea diverși oameni politici.
Acum puține zile, în plină campanie electorală pentru a fi ales ca europarlamentar, Claudiu Manda a anunțat terminarea raportului Comisiei pe care încă o mai conduce. Concluzia sa și a majorității colegilor săi din Comisie este că Maior a făcut poliție politică.
Acest raport, spune acum Meleșcanu, a contat în grăbirea deciziei privind rechemarea la post a ambasadorului. De altfel, hotărârea pe care a anunțat-o ministrul era previzibilă pentru că, după o lungă tăcere pe tema George Maior, Meleșcanu a reacționat la o scrisoare deschisă a ambasadorului pe tema concluziilor Comisiei SRI și a calificat gestul drept o abatere de la conduita normală a unui diplomat.
Din acel moment a fost clară decizia din partea Executivului.
Dar ce va face președintele Klaus Iohannis? Unii spun că nu va semna decretul, având în vedere două aspecte: vizita în SUA, imediat după alegerea lui Donald Trump, rămâne cel mai mare succes al politicii externe a lui Iohannis și el e legat și de numele lui Maior și, al doilea aspect, nu poate face niciun gest pe placul PSD-ALDE în an electoral pentru prezidențiale.
Aici intervine, din nou, concluzia Comisiei SRI. Una dintre intervențiile lui Maior la ANI a fost aceea de a grăbi procesul de incompatibilitate pe numele lui Iohannis, pentru a-l împiedica să candideze la prezidențialele din 2014. Cele două acțiuni separate se ”unesc” pentru a grăbi măsuri și la Cotroceni, așa cum au făcut și la Ministerul de Externe.
Poate trece Klaus Iohannis peste disconfortul din anii de dinainte de a fi președinte, mai ales că și sesizarea ANI ar fi fost făcută tot dinspre SRI? Probabil că nu și, dacă nu i-ar fi frică de propriul electorat, l-ar rechema pe Maior cu primul avion.
Are o soluție dar, înainte de a o expune, evident, cu caracter de speculație, trebuie să ne reamintim un episod recent. Când Augustin Lazăr a devenit o povară politică pentru președintele-candidat, prin scandalul foștilor deținuți politici, Klaus Iohannis nu a dat satisfacție Coaliției de guvernare, revocându-l pe procurorul general la cererea ministrului Justiției, ci i-a acceptat pensionarea care a coincis cu terminarea mandatului.
Aici trebuie descrisă situația lui George Maior la post. El a primit decretul prezidențial de numire la Washington pe 29 iunie 2015 și a început efectiv mandatul pe 17 septembrie 2015, când și-a prezentat scrisorile de acreditare. Și ce, vor spune unii, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar are mandatul limitat?
Oarecum, ăsta e răspunsul corect la această întrebare. Potrivit Legii 269/2003, privind statutul corpului diplomatic și consular al României, la articolul 35 se spune: ”Durata misiunii în străinătate este, de regulă, de 4 ani, iar în țările cu climă dificilă este de 3 ani”.
Cum America nu are o ”climă dificilă”, peste puțin timp, pentru ca Maior să rămână la post, președintele ar trebui să-și dea un acord de prelungire a misiunii, printr-un memorandum intern al MAE. Absența acestui acord echivalează cu o rechemare de la post! Prelungire sau rechemare, până în septembrie, Maior trebuie să primească o hârtie! Este evident că MAE condus de Meleșcanu nu va redacta un astfel de memorandum.