Bogdan Iosif a fost reclamat de Ministerul Turismului pentru înșelăciune. Acum, ministrul cere desființarea tuturor birourilor de promovare pe plan internațional.
Faptul că vinerea trecută Ministerul Turismului a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern prin care să fie desființate toate birourile de promovare și informare turistică („ambasadele” oficiale prin care vrem să atragem turiștii străini) scoate la iveală dezvăluiri cel puțin bizare despre felul cum funcționau unele dintre acestea.
Bagajele strânse în 90 de zile
În ediția noastră de miercuri am prezentat în premieră proiectul propus de ministrul Mircea Titus Dobre. La ultimul articol se spune: „În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se vor lua toate măsurile care se impun în vederea desființării reprezentanțelor de promovare turistică cu sediul în străinătate.”
Într-un raport recent al Curții de Conturi (care se pare că a stat și el la baza deciziei desființării) se arată că: „În perioada 2013-2015, pentru funcționarea birourilor de promovare şi informare turistică din străinătate, ANT (până în ianuarie Ministerul Turismului nu exista, atribuțiile sale fiind îndeplinite de Autoritatea Națională de Turism n.n.) a alocat fonduri în sumă totală de 7.549.875 lei, din care cele mai mari cheltuieli efectuate sunt cele aferente chiriilor (atât pentru spațiile în care își desfășoară activitatea angajații ANT, cât și pentru spațiile de locuit ale acestora), acestea înregistrând o pondere medie de cca 70% din totalul cheltuielilor efectuate.”
Biroul de la Madrid
Unul dintre cele mai ciudate cazuri din această structură a ministerului este cel al Biroului de Promovare și Informare Turistică de la Madrid, condus de Bogdan Alexandru Iosif. De aproape doi ani, acest birou este nefuncțional, asta fiind de fapt formularea diplomatică pentru informația că șeful acestui birou este urmărit penal pentru infracțiuni de înșelăciune.
Cu ajutorul colegilor de la Departamentul de Știri al TVR am aflat că ministerul (pe vremea când era ANT) a depus plângere pe numele fostului său salariat, la data de 10 iunie 2016. Se pare că e vorba de felul în care au fost cheltuiți banii alocați biroului. Mai mult, la această oră, sursele din minister spun că e vorba și de dispariția mașinii cumpărate din banii publici.
Dosarul a ajuns la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 ( dosar 719/P/2016) și acum e la Poliția Sectorului 2, Serviciul de Investigare a Infracțiunilor Economice (dosar 970159/2017).
Aceleași surse din minister susțin că polițiștii le-ar fi spus că nu dau de Iosif, pentru a continua ancheta.
„Succesele” biroului
Dacă dai căutare pe internet, pentru a afla mai multe despre biroul nostru din Madrid, găsești câteva materiale laudative, de pe la diverse târguri la care a participat și țara noastră. Majoritatea materialelor în citează pe Iosif spunând că „târgul a fost un succes”.
Realitatea din teren mi-a fost descrisă de Răzvan Pascu, consultant de marketing turistic: „Eu personal am intrat în biroul de promovare turistică a României din Madrid, acum vreo 3 ani, și m-am speriat: în primul rând că se ajungea greu și locația parcă era aleasă tocmai ca să nu fie găsită de posibilii turiști, undeva la etajul 1 al unei clădiri, când așa ceva ar trebui să fie la picioarele și în drumul turiștilor, apoi era înghesuit, mirosea urât, era foarte murdar și pereții scorojiți, iar broșuri de promovare despre România nu existau”.