Șefii de la Drumuri încă nu știu cum vor deszăpezi: „ Ne-om descurca noi, împrumutăm sare și utilaje de la unii la alții”

În prag de iarnă, șefii CNADNR spun că nu sunt contracte pentru toate sectoarele de drumuri, așa că vor alerga cu frezele acolo unde ninge mai tare

Deşi nicio autostradă nu are contract de deszăpezire la această oră, şeful Companiei Naţionale de Administrare a Drumurilor (CNAIR), Cătălin Homor, este optimist şi susţine că se va descurca, chiar dacă mâine va fi cod portocaliu de ninsori. Întrebat de reporterii EVZ cum, acesta a replicat: ne împrumutăm de la vecini. „Nu avem licitate toate loturile, dar ne descurcăm. Avem posibilitatea de a muta utilajele dintr-o parte în alta. Astfel, dacă va ninge, lucru pe care îl vom şti înainte cu câteva zile, vom putea stabili unde este nevoie de utilaje. Contractele pe care le avem semnate permit acest lucru”, ne-a explicat şeful drumurilor.

Licitații și încredințări directe în paralel

Legat de licitaţiile anulate, Homor susţine că el şi-a luat în calcul acest scenariu: „Procedurile au fost relansate în regim de urgenţă pentru Acordurile cadru pe patru ani (2016-2020) şi se află în momentul de faţă la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) în vederea validării”. Pentru că există totuşi riscul ca licitaţiile să nu fie finalizate la timp, CNAIR a lansat în paralel, ca măsură de rezervă pentru loturile anulate, proceduri de negociere fără publicare pentru contracte limitate la iarna 2016 – 2017. Cu alte cuvinte, va trece la încredinţare directă. Cei cu care se negociază acum direct vor asigura serviciile de deszăpezire până la declararea unui câştigător la licitaţiile pentru acordurile pe 4 ani. „În paralel, evaluăm capacitatea operatorilor economici cu care au fost semnate deja contracte de a prelua parţial sau integral şi sectoarele de drumuri la care procedura de achiziţie a fost anulată. În plus, vom distribui flota de utilaje proprii în funcţie de necesitate”, a explicat Homor.

FOTO: Cătălin Homor

„Solnița cu sare”, dată de la unul la altul

Întrebat de reporterii EVZ dacă în depozite există material suficent pentru ca maşinile să circule în siguranţă, Cătălin Homor a explicat că ar exista 86.000 de tone de sare în depozite, dar că el merge pe principiul: se dă sare de la unul la altul. „Prin acordul cadru, cei de la Direcţiile de Drumuri se pot împrumuta între ei. Dacă are unul sare, îi dă celuilalt, și când cel care s-a împrumutat face contract, îi dă înapoi cantitatea”, a explicat Cătălin Homor.

Pe de altă parte, fostul director al Direcţiei de Întreţinere Drumuri şi Autostrăzi din cadrul Companiei, Florin Dascălu, care în luna mai a acestui an şi-a dat demisia, are rezerve că în depozitele CNAIR (fosta CNADNR – n.r.) există stocurile de sare declarate de oficialii de la drumuri, întrucât, susţine el, la plecarea lui din Companie, în primăvara acestui an, lăsase pe stoc 58.000 de tone de sare, iar licitaţie pentru altă cantitate de sare nu s-ar mai fi organizat.

„La sfârşitul campaniei de iarnă 2015 – 2016, stocul de sare era de circa 58.000 tone, iar în comunicatul din 13.10.2016, CNAIR preciza că stocul sare este de 100.000 tone. Întreb cum de a scăzut acest stoc cu aproximativ 16.000 tone într-un interval de 13 zile, când CNAIR a declarat că există 86.000 de tone, în condiţiile în care vremea nu a avut caracteristici de iarnă în această perioadă în toată ţara”, ne-a declarat Dascălu. Potrivit acestuia, într-o lună normală de iarnă se consumă circa 50.000 de tone de sare, aşa că CNAIR nu avea cum să consume atât de multă sare în câteva zile.

Dascălu: „CNAIR raportează date false”

În opinia sa, CNAIR raportează date false, pe care le trimite la Inspectoratul General de Poliţie, cel care organizează comandamentul pentru situaţii de urgenţă.

Dascălu mai spune că, până la data de 1 noiembrie CNAIR, trebuia să aibă aprovizionată până la 1 noiembrie 35% din cantitatea necesară, adică circa 105.000 tone. Până la această dată totul trebuia să fie gata, iar pentru asta toate licitaţiile trebuiau să înceapă să fie pregătite din luna aprilie. În plus, mutarea utilajelor dintr-o parte în alta nu va permite respectarea numărului și graficului de intervenții prevăzute de normative, avertizează Dascălu.

Stadiul pregătirii de iarnă, pe zone

  • DRDP BUCUREȘTI

În cazul autostrăzilor A1, A2 şi A3 licitaţia a fost anulată de către Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Din zece loturi licitate, în cazul a şase s-a anulat procedura. În cazul celor șase loturi, procedurile au fost relansate în regim de urgență pentru Acordurile cadru pe patru ani, 2016-2020, ce se află în momentul de față la ANAP în vederea validării. În timp ce în cazul autostrăzilor, oficialii de la Drumuri susţin că se vor descurca cu contractul de la SDN Buzău, în cazul SDN Bucureşti Sud, unde la fel nu există contract, se va asigura deszăpezirea cu utilaje din Acordul cadru semnat pe SDN Alexandria. SDN Târgovişte şi A1 se vor asigura cu utilaje din Acordul cadru semnat pe SDN Piteşti, iar SDN Ploieşti se va asigura cu utilaje din Acordul cadru semnat pe SDN Buzău.

  • DRDP CRAIOVA

Activitatea de întreţinere pe timp de iarnă, acolo unde nu sunt semnate Acorduri cadru, se va asigura cu utilaje proprii şi prin redistribuire de utilaje din viitoarele Acorduri cadru care sunt în curs de semnare, susţin mai marii Companiei. La această direcție de drumuri, din cinci loturi – niciunul nu este semnat, trei fiind în curs de semnare, iar două loturi licitate sunt contestate la CNSC.

  • DRDP BRAȘOV

În cazurile SDN Miercurea Ciuc, SDN Târgu Mureş şi SDN Sibiu, activitatea de întreţinere pe timp de iarnă, acolo unde nu sunt semnate Acorduri cadru, se va asigura cu utilaje proprii, prin redistribuire de la loturile unde sunt semnate Acorduri cadru şi prin utilaje din Acordurile cadru 2015-2016. La DRDP Brașov, din șapte loturi licitate, trei au fost contestate și nu au contract de deszăpezire în prezent.

  • DRDP IAȘI

În Moldova, situaţia este mai bună. Din nouă loturi licitate, doar două au fost contestate la CNSC. Potrivit șefilor SDN Bârlad, se va asigura cu utilaje din Acordul cadru semnat pe SDN Suceava, Piatra Neamţ, Iaşi, Câmpulung Moldovenesc. În cazul SDN Galați, se va asigura cu utilaje din Acordul cadru semnat pe SDN Bacău, Botoșani, Focșani.

  • DRDP CONSTANȚA

La Constanţa, din şapte loturi, două sunt contestate. Șefii de la Companie susţin că activitatea de întreţinere pe timp de iarnă, acolo unde nu sunt semnate Acorduri cadru, se va asigura cu utilaje proprii şi prin redistribuire de pe Acordurile cadru care au fost deja semnate la nivelul Regionalei.

  • DRDP TIMIȘOARA

Compania a licitat toate cele opt loturi pentru a asigura deszăpezirea, însă nu toate au fost atribuite deja. Oficialii susţin că cinci sunt semnate, două în curs de semnare şi o licitaţie este contestată la CNSC, cea organizată la SDN Arad.

  • DRDP CLUJ

Direcţia Regională de Drumuri Cluj este singura care a a încheiat contracte pentru toate loturile, 11 la număr. Pe de altă parte, în cazul materialelor antiderapante, la această Direcție de Drumuri nu este încă finalizată licitația.

Povestea unei licitaţii cu cântec la Salrom

Spre deosebire de anii anteriori, când lucrurile erau organizate pe ultima sută de metri, în 2016 CNADNR a organizat licitaţia pentru achiziţia de sare încă din luna iulie. Numai că Salrom, producătorul naţional de sare, nu a participat, acuzând condiţiile dezavantajoase din caietul de sarcini. Potrivit lui Florin Dascălu, fostul director al Direcţiei Întreţinere Drumuri din CNADNR, Salrom nu a participat fiindcă la licitaţie compania de drumuri a introdus clauze abuzive. „Pentru orice neconformitate la oricare lot de sare, se execută garanţia de bună execuţie a Salrom şi îi obligă să o reîntregească în termen de 10 zile”, ne explică Dascălu. Varianta era să se achiziţioneze sare din Polonia.

Fără materiale antiderapante

O nouă licitaţie a mai fost organizată abia pe 7 octombrie, iar până la termenul limită, 27 octombrie, Salrom a fost singurul ofertant. Nici acum însă negocierile nu au fost finalizate, termenul estimat pentru asta fiind jumătatea lunii, în urma unei proceduri de negociere în formă accelerată, ne-a transmis CNAIR. Nu numai sarea lipseşte, dar şi clorura de calciu şi produsul ecologic, deşi se anunţă cea mai grea iarnă din ultima sută de ani.

Potrivit datelor CNAIR comunicate pe 24 octombrie, stocul de clorură de calciu, care se aplică pentru topirea zăpezii, era de 986 tone, nefiind încheiate contracte decât pentru Direcţia Regională (DRDP) Braşov şi DRDP Iaşi. „Pentru celelalte 5 DRDP-uri, CNAIR afirmă că se vor relua procedurile de achiziţie, dar nu precizează când şi, în orice caz, este mult prea târziu, având în vedere perioada de evaluare a ofertelor, eventuale contestaţii, astfel că încheierea contractelor pentru furnizarea clorurii de calciu se va finaliza la sfârşitul acestei ierni”, atrage atenţia Florin Dascălu. Licitația pentru produs ecologic, care se aplică atunci când temperaturile sunt foarte scăzute, de sub minus 18 grade Celsius, a fost contestată deoarece comisia de evaluare a decis ca şi câştigătoare o ofertă de furnizare clorură de calciu.

„Din experienţa ultimilor ani putem estima că materialele aflate astazi în stoc pot fi folosite pentru a asigura împrăştierea materialului antiderapant până în jurul datei de 15 ianuarie 2017”, arată CNAIR.

Cioloș: „Verifi cați stocurile, urgentați contractele!”

Premierul Dacian Cioloș a cerut la începutul ședinței de Guvern de miercuri urgentarea încheierii contractelor de deszăpezire, în condițiile în care acestea există în doar 26 de județe, solicitând totodată „transparență maximă” în publicarea lor. „V-aș ruga la Interne să verificați dacă sunt stocuri suficiente de materiale antiderapante și să controlați administratorii de drum care nu respectă normele în vigoare atunci când apar probleme”, a afirmat Cioloș. El i-a transmis și vicepremierului Vasile Dâncu să se asigure că autoritățile locale sunt în focurile pregătirii pentru iarnă.