Un scandal uriaș de corupție amenință compania Airbus, grupul de vânzări fiind suspectat că a plătit mită, în toată lumea, pentru încheierea unor contracte. Dezvăluirile sunt făcute de publicația germană Der Spiegel
Directorul executiv, germanul Tom Enders, este cel care coordonează campania de „curățenie” în firma Airbus, dar documentele arată că s-ar putea ca el însuși să nu fie atât de curat pe cât susține, au dezvăluit jurnaliștii germani.
Secrete bine păstrate
În iunie 2017, managerii Airbus s-au reunit în Toulouse, Franța, iar directorul executiv Tom Enders (58 de ani), care lucrează în firmă de 17 ani, a transmis un mesaj clar: „Dacă mai există oameni aici care cred ar trebui să mai ascundem rahatul sub preș, îi anunț că voi renunța la ei”. Conform dezvăluirilor, compania Airbus s-a bazat, ani de zile, pe mită, pentru a-și asigura contracte în diverse țări. În timp, s-a dezvoltat și a ajuns al doilea producător de avioane, ca mărime, din lume, după Boeing.
Se vorbește despre amenzi de mai multe miliarde de euro și pierderi de multe miliarde de euro. Este în joc chiar existența companiei care are 134.000 de angajați și o cifră de afaceri anuală de 67 de miliarde de euro.
Tom Enders, CEO-ul Airbus, ar fi știut de multe afaceri necurate, scrie presa germană
Povestea cu Dacia Duster
La sfârșitul lunii mai 2017, în orașul Bacău, un om a reușit să-și îndeplineacă visul de a-și cumpăra o mașină diesel, marca Dacia: o ediție specială Black Shadow Duster. Constantin Ster este numele lui și a făcut un credit în acest scop, pentru că anul trecut firma sa a avut doar o cifră de afaceri de 1.300 de euro. Ster este în faliment, nu e un „pește mare”. Totuși, se pare că ar fi primit 5 milioane de euro de la producătorul de avioane, care se numea pe atunci EADS. Banii i-au fost dați pentru a intermedia comenzi. Când a fost acuzat de luare de mită de către anchetatori, Ster era șocat! Dacă el nu i-a primit, unde au ajuns acei bani? „Care a fost rolul jucat de Ster, cel care și-a cumpărat o mașină de 15.000 de euro cu credit, omul de paie al corporației?”, scrie publicația germană.
Procurorii din Munchen l-au interogat pe român, încă de la sfârșitul anului 2015, la fel ca și pe alți suspecți, dosarul fiind deschis cu 5 ani în urmă. Urmează inculparea unor acuzați, în următoarele luni, a unor foști directori EADS și a acoliților lor, care au construit un imperiu vast de corupție pentru companie.
Imagini dintr-o fabrică din China a consorțiului multinațional care produce și vinde avioane militare și civile FOTO: AGERPRES
Consorțiul aerospațial european neagă toate acuzațiile
O altă afacere puțin uitată de opinia publică germană a fost cea a firmei Siemens, similară cu actualul scandal, scriu jurnaliștii de la Der Spiegel. Ei amintesc de acuzațiile de mită la nivel global, care au lovit gigantul industrial cu centrul la Munchen, în 2006, și au continuat mulți ani după aceea. În Marea Britanie și Franța, agențiile anticorupție investighează, în prezent, Airbus, iar anchetatorii din Munchen fac același lucru în Germania, în colaboare cu colegii austrieci. Airbus a trimis, de bunăvoie, unele date în Marea Britanie. Iar cazuri legate de suspiciuni de mită au fost deschise în Sri Lanka, Indonezia, China, Tunisia, Kazakhstan și Mali.
Bătălia pentru adevăr
O mare parte a companiei Airbus este de stat - guvernele din Franța și Germania deținând 22% din acțiuni - ceea ce face ca acest scandal să fie unul politic și poate afecta relațiile dintre cele două țări. Deja au apărut dispute, atacuri și furie între directorii francezi și cei germani - cine, ce a știut și de când? Cine va plăti acum „oalele sparte”? Anchetatorii au descoperit mai mult de 100 de șpăgi. Și acesta este doar începutul. „Dimensiunea afacerii nu este clară încă, dar este cu certitudine imensă”, a spus o sursă din interiorul companiei.