Scăderea accizei sau cum putem fura noi clienții ungurilor

Măsura cel mai bine gândită din noul Cod Fiscal mi se pare renuntarea la taxa de 7 eurocenți la motorină si benzină. Ascunsa în prevederi sub forma diminuării accizei cu 380 de lei pe mia de litri de combustibil (deci 84 de euro pe mia de litri deci 8,4 eurocenti pe litru – ceea ce acoperă și o parte din creșterea accizei prin aplicarea cursului fictiv leu/euro, de 4,73) măsura va readuce României competitivitatea în raport cu statele vecine, în materie de combustibili.

Concret, am putea redeveni a doua țară cu cei mai ieftini combustibili din zonă, după Bulgaria, loc pe care îl ocupam înainte de introducerea supraaccizei. Conditia ar fi, desigur, ca benzinarii să scadă prețurile, dar pentru creșterea consumului cred că o vor face.

Mai mult, dacă rămâne în vigoare și devine funcțională rambursarea celor 4 eurocenți către transportatori, avantajul competitiv al României crește.

Ungaria, țara în care au alimentat în ultimele luni tiriștii români, tocmai pentru că are o procedură de rambursare foarte facilă a supraaccizei, un mare avantaj în condiții similare de preț la combustibili, își pierde clar acest atu. Mai mult, Romania ar putea atrage și o parte din clientela benzinăriilor ungare.

De ce mi se pare renunțarea la taxa de 7 eurocenți cea mai bună măsură? Pentru ca va aduce un plus de consum (dupa introducerea acesteia consumul de motorină a scăzut la noi cu până la 40% !!) ceea ce înseamnă ca bugetul are toate șansele sa nu piardă bani din reducerea accizei, ba chiar să câștige mai mult.

Restul măsurilor și, mai ales, estimarea de cost net pentru  buget, mi se par un pariu ambițios pe creșterea consumului (au încredere românii să o facă?) și un pariu foarte curajos pe reducerea evaziunii.