Scriam undeva că spre deosebire de alte alegeri prezidenţiale din postdecembrism, cînd au avut loc alegeri pur şi simplu – înaintea lor opinia publică fiind concentrată doar pe sondaje, pe confruntări la tv, pe acţiunile principalilor competitori – cele de anul acesta stau sub semnul credinţei multora, mai mult sau mai puţin iluzorie, într-o lovitură de teatru de la un moment dat.
Dintre candidaţi s-au detaşat pînă acum cei doi reprezentanţi ai celor două principale forţe în competiţie:
Victor Ponta, pentru PSD, şi Klaus Iohannis pentru ACL.
Toţi ceilalţi concurenţi, ca şi chibiţii lor, cred însă într-o lovitură de teatru dată de cineva din interior sau din afară, care să-i scoată pe cei doi din competiţie. Culmea e că şi cei doi cred într-o lovitură de teatru care să-l scoată pe celălalt din cursă!
Pe acest fond, un politician din Opoziţie mi-a explicat zilele trecute cum va fi scos Victor Ponta din cursă de către Traian Băsescu.
Discuţia a plecat de la Scandalul ofiţerului acoperit dintre prezidenţiabili.
Interlocutorul susţinea că despre Victor Ponta e vorba și că Traian Băsescu îl va scoate din joc deconspirîndu-l la un moment dat.
Eu însă îi spuneam că deconspirarea lui Victor Ponta de către Traian Băsescu nu va avea nici o consecinţă asupra candidatului PSD. Victor Ponta va ieşi la tv şi va nega cele spuse de Traian Băsescu. Serviciile nu vor confirma spusele preşedintelui, pentru că le interzice legea s-o facă, dar mai ales pentru că au trecut, toate, de partea lui Victor Ponta. Totul se va termina în coadă de peşte, coadă din care se va hrăni electoral chiar Victor Ponta.
– Da – mi-a replicat interlocutorul – dar la faptul că Victor Ponta va fi anchetat penal pentru încălcarea legii prin apartenenţa ca magistrat la un serviciu secret v-aţi gîndit?
Nu, nu m-am gîndit – am zis eu –, dar cine să-l trimită în judecată?
Și cine să-l judece?
Cum cine să-l trimită? Traian Băsescu! Cum cine să-l judece? Justiția noastră independentă!
I-am răspuns:
Victor Ponta e candidatul creditat cu mari şanse de a cîştiga dintre toţi concurenţii.
E liderul şi candidatul partidului care e în prezent pe val.
E premierul României.
Cine ar putea crede că un asemenea candidat poate pierde alegerile la masa verde?
Cine ar putea crede că Traian Băsescu, ajuns la fine de mandat, ar avea de partea sa, în această lovitură de stat, toate structurile de forţă din România?
Nu ştiu dacă l-am convins pe interlocutor.
De fapt nici nu mi-am propus.
Aparţine, aşa cum spuneam mai sus, celor care cred că viitorul preşedinte nu va fi rezultatul votului direct şi universal, ci rezultatul unor lucrături mizere de culise.
Eu însă cred că preşedintele României trebuie ales de Poporul Român şi nu de alte instituţii.
Simt nevoia să scriu asta și nu oricum, ci apăsat, în aceste zile, cînd am tot mai mult impresia că se încearcă de către Ei scoaterea lui Klaus Iohannis printr-o lucrătură de culise și impunerea unui președinte al Lor și nu al Poporului român.
Să mă explic.
Un candidat de importanţa lui Victor Ponta e Klaus Iohannis.
Se află pe locul 2 în sondaje şi mulţi comentatori îl dau cîştigător al celui de-al doilea tur.
E candidatul principalei Alianţe de Opoziţie: ACL.
Pe 24 aprilie 2013, ANI îl declară pe Klaus Iohannis incompatibil.
Decizia ANI nu spune nimic cîtă vreme nu-i confirmată de o instanță de judecată.
Pe 23 septembrie 2014, Curtea de Apel Alba-Iulia infirmă decizia ANI.
ANI face recurs.
Deși trecuse deja un an Înalta Curte de Casație și Justiție nu dăduse încă un termen pînă luni, 22 septembrie 2014.
Se spune că Justiția e oarbă.
O fi.
Dar chiar oarbă fiind ea nu poate să nu țină cont de ceea ce se vede cu ochiul liber:
Că în cazul lui Klaus Iohannis trebuie să țină cont și de condiția sa de candidat cu șanse uriașe de a deveni președintele României.
Nimeni nu spune că o asemenea condiție a împricinatului cere ca Justiția să dea o sentință favorabilă, deși dosarul spune altceva.
Dar să programeze astfel procesul încît să nu lase puternica impresie că se amestecă în bătălia electorală sau că-i obligată să se amestece, asta Justiția poate s-o facă, ba chiar e obligată s-o facă.
Luni, la Jocuri de putere de pe Realitatea tv, Klaus Iohannis ia poziție față de tărăgănarea Curții și cere judecarea cît mai repede, fie și pentru ca în campanie situația sa, încă nerezolvată juridic, să nu fie folosită de adversari.
Marți, 23 septembrie 2014, Înalta Curte își amintește pe neașteptate că are un dosar care, deși a trecut un an, nici măcar n-a fost programat spre judecare.
Pentru joi, 25 septembrie 2014, e anunțată o ședință cu ușile închise a unui Complet zis și de filtrare. Altfel spus, un Complet care decide dacă o cerere de recurs poate sau nu să fie admisă. Dacă e admisă, Completul stabilește data primei ședințe pe fond. E de presupus că respingerea cererii se face pe temeiuri de procedură și nu de fond. În aceste condițiii, era de așteptat ca joi să se stabilească primul termen de judecată.
Joi, vine lovitura de teatru!
Fără a catadicsi să dea explicații opiniei publice (ca să vezi, ÎCCJ e mai ceva ca Securitatea!), se anunță că decizia privind luarea unei decizii se amînă pentru 30 septembrie 2014. Pe 2 octombrie 2014 se încheie termenul pînă la care poate fi retrasă o candidatură.
Poate că e o întîmplare.
Normal ar fi fost să ni se spună de ce s-a amînat cu 5 zile luarea unei decizii în privința unei decizii.
Dar dacă nu e o întîmplare?
În răspunsul la această întrebare pot fi luate în calcul următoarele ipoteze:
Amînarea programării la început și acum a luării unei decizii privind judecata de fond are rolul unei presiuni psihologice uriașe asupra candidatului de a se retrage și asupra ACL de-al retrage. Mai ales că iată, din pămînt din iarbă verde a apărut Teodor Meleșcanu, care invocă un posibil sprijin al liberalilor.
Amînarea are drept scop de a adînci în conștiința electoratului de Dreapta suspiciunea că se află în fața unui candidat care are probleme cu Justiția. De asemenea, presa, sponsorii încep să aibă temeri că nu acesta va fi candidatul ACL. Ceea ce și urmărește Victor Ponta, a cărui strategie de campanie se bazează pe semănarea neîncrederii în candidatura lui Klaus Iohannis.
Dacă pe 30 septembrie 2014 se decide un termen de judecată, cînd va fi acesta? În plină campanie electorală? Lesne de priceput impactul negativ asupra electoratului al unui candidat chemat prin procese de incompatibilitate. Dar dacă ÎCCJ se pronunță abia după alegeri? Cum să cîștige un candidat despre care se spune c-ar putea fi infirmat de CCR?
Toate aceste chestiuni ne obligă la o altă întrebare, mult mai gravă:
Dar dacă ICCJ face parte dintr-un Complot pus la cale de Ei, care urmărește scoaterea din joc a lui Klaus Iohannis pentru a da Candidatului Lor șansa de a cîștiga fără emoții scrutinul prezidențial?
Dacă Ei vor să vîre pe gît Poporului român candidatul Lor?