Acordă cu greutate interviuri, pentru că i s-a întâmplat să fie greșit înțeles. De obicei alege varianta email, ca să fie sigur. Noi am avut noroc.
Cea mai recentă ediție a Trialogurilor de la ARCUB l-a avut ca invitat pe regizorul Nae Caranfil. O întâlnire care ne-a prilejuit o discuție despre tot ce este important pentru un regizor și munca lui. Cartea sa de vizită este binecunoscută: de la „Frumos e în septembrie la Veneţia” la „Closer to The Moon”, drumul nu a fost deloc uşor, dar a meritat fiecare pas, fiecare cărămidă aşezată la temelia carierei sale de regizor.
„Regizorul este totul pentru film”
Când era student la IATC, școala de gândire era următoarea: regizorul este totul pentru film, el face totul, ceilalți sunt
Nae Caranfil (foto) este un produs al cinematografului anilor ’70, în care marii cineaști făceau filme de autor, dar în același timp, spectacole de formidabilă calitate, și astfel mesajul lor ajungea la enorm de multă lume. „Nu mă gândesc la spectator atunci când scriu un scenariu, pentru că spectatorul sunt eu în primul rând. Dacă mie îmi place, înseamnă că va fi ceva. Sigur că încep să mă gândesc câteodată la elemente mai abstracte, ce temă abordez și de ce. Dacă tema este de actualitate sau nu, dacă tema este prăfuită sau supraexploatată, acestea sunt criterii cu care lucrez. Asistăm la un fel de pragmatism de joasă categorie, care face ca situația să fie paradoxală. Avem o cinematografie înfloritoare în străinătate și o Cenușăreasă la noi acasă”, afirmă Nae Caranfil.
„E pericoloso sporgersi” și automobilul urât
Nimic din ce apare pe ecran nu e memorabil și nu intră într-o zonă de mare cinema dacă nu există o magie vizuală creată de regizor. „Regizorul este cel care poartă o viziune despre cum ar putea arăta produsul final. Este un pianist, el face acorduri simple între toate aceste componente ale filmului și găsește la un moment dat o cheie, o amprentă, o patină care este a lui. Indiferent de scenarist, rămâne și dă mai departe, dacă este un regizor important, identitate. Contează pentru un regizor ce pune în cadru, dar contează și ce scoate din cadru. La «E pericoloso sporgersi», am transmis celor de la producție că vreau un element indispensabil vieții cotidiene, pentru toate exterioarele. Ce anume? Vehicule. Mașina mică. Mai exact Daciile. Nu voiam să văd Dacii. Puteau avea tren, autobuz, bicicletă. Tot ce detestam la filmul românesc era acest automobil urât, Dacia. Devenise pentru mine un fel de stigmat. În mod misterios, această soluție a creat o poezie anume a filmului. Știam că, dacă fac asta, dau un aer interbelic, acel orășel devine arhetipal, nu unul de astăzi. Acest praf provincial devenea palpabil. Am creat filmului acela o amprentă vizuală distinctă”, ne-a povestit regizorul.
De ce nu mai vin spectatorii să vadă film românesc? Regizorul Nae Caranfil crede că, în principal, de vină este lenea.
„Românii nu se duc la filme românești pentru că ei știu deja despre ce sunt, de aceea nu se duc. E un cerc vicios. Oamenii știu despre ce este vorba și de aceea nu se duc. Filmele românești sunt de trei feluri, despre comunism, despre revoluție și despre tranziție. Ne-am săturat să le tot vedem pe astea. Ce-ați mai vrea să vedeți, că într-o viață de om cam asta se întâmplă. Există o ignoranță trufașă a spectatorului român care stopează filmul românesc, pentru că știe el mai bine despre ce este vorba”, crede regizorul. Există o doză de dificultate în multe dintre filmele noului val, adică nu sunt filme foarte accesibile, ci care îți solicită atenția și răbdarea. Nu au acel movie magic pe care spectatorul îl caută de obicei în
Aplauze ca la Congres
„Eu sunt adeptul teoriei care spune că filmele accesibile tembele, și făcute pentru oligofreni, pot fi capodopere universale, iar filmele de autor dificile, radicale stilistic, pot fi la fel de bine capodopere, după cum pot fi și niște fițe fără nicio valoare. Sunt foarte parcimonios cu periplurile mele teatrale, mai ales la finalul spectacolului, când trebuie să te ridici în picioare și să aplauzi ca la congres, indiferent de valoarea sau nonvaloarea spectacolului. Această nivelare valorică închisă, creată de comunism, nu se aplica atunci, ci acum, în postcomunism și e pentru mine un mare mister”, afirmă Nae Caranfil.