După ce și-a aruncat în aer toate relațiile cu statele independente din cadrul CSI, odată cu anexarea Crimeii, agresiunea militară din Estul Ucrainei, revizionismul și revanșismul profesat la nivel internațional, prin încălcarea propriilor angajamente față de vecinii săi, Federația Rusă a constatat reticența generală față de propriile politici și cooperarea Ucrainei cu Republica Moldova pentru o acțiune naturală de preluare a controlului asupra întregului teritoriu de către autorităților legitime de la Chișinău.
Într-adevăr, cooperarea pentru deschiderea punctelor comune de frontieră între Ucraina și Republica Moldova pe toată zona separatistă și aplicarea regulilor internaționale de respectare a suveranității, integrității teritoriale și independenței Republicii Moldova și a posturii suverane și în regiunea separatistă, a dus la un proces rampant, ușor și natural de reintegrare a regiunii separatiste.
Într-adevăr, atât acțiunile agresive militare ale Rusiei cât și lipsa tot mai acută de resurse a economiei Moscovei, implicată în proiecte politice și aventuri militariste în Donbas și Siria, dar și în alte spații, finanțând și regiuni separatiste sau ocupate în Abhazia, Osetia de Sud și Crimeea, au dus la scăderea resurselor alocate Transnistriei pentru separatism. Acțiunile Chișinăului și Kievului, în tandem, de preluare sub control a resurselor propriilor state și propriilor cetățeni care ajungeau să finanțeze separatismul a făcut ca regiunea separatistă să fie împinsă, pas cu pas, spre reintegrare
Într-adevăr, geografia se răzbună astăzi, când Federația Rusă nu poate să mențină o finanțare artificială și o susținere regiunii separatiste, situată încastrată între alte două state, fără ieșire la mare și acces direct. Nici aprovizionarea directă nu e posibilă, deoarece orice zbor aterizează la Chișinău – chiar dacă există un aeroport refăcut și la Tiraspol – zborurile către regiune reclamând survolarea spațiului aerian și, deci, acordul statelor respective pentru orice transport. Mai mult, chiar trupele din regiune sunt schimbate și se rotesc doar pe baze recunoscute – așa numiții pacificatori, nu și Grupul Operativ al Trupelor Terestre – prin Aeroportul Internațional Chișinău. Aprovizionarea cu furnituri militare nu mai e posibilă decât prin zone controlate de Chișinău sau Kiev. Numeroși soldați trimiși în regiune au fost întorși din drum.
Constatând aceste realități, dar utilizând drepturi asumate unilateral pentru „apărarea rușilor, rusofonilor și compatrioților”, Duma de stat din Federația Rusă _ Camera inferioară a Parlamentului - a adoptat vineri declarația „Privind tendințele negative în evoluția situației în jurul Transnistriei ca urmare a deciziilor luate de Republica Moldova și Ucraina”. În acest context, președintele Comisiei Dumei de Stat pentru CSI, integrare euroasiatică și relații cu compatrioții, Leonid Kalașnikov, a declarat că, în cazul în care Chișinăul și Kievul vor continua să exercite presiuni asupra Transnistriei, tensiunea poate escalada, după modelul Donbass-ului.
Deputații ruși au declarat că misiunea de menținere a păcii actuală din Transnistria – trupele ruse prezente - nu are alternativă și au condamnat orice încercare de revizuire a acesteia-respectiv transformarea în misiune civilă internațională, cum o cere statul suveran gazdă, Republica Moldova. Duma de Stat a mai cerut convocarea de urgență a unei noi runde de negocieri în format „5+2” și consideră inoportune încercările de înlocuire a acestui format.
În același timp, Președinta subcomitetului din Comisia pentru securitate națională și apărare din Parlamentul Ucrainei din partea fracțiunii „Blocul Petro Poroșenko”, Irina Friz, a atras atenția, în raportul „Militarizarea teritoriilor ocupate: factori de destabilizare a regiunii euro-atlantice și mecanismul de influență geopolitică” asupra caracterului aplicațiilor militare și armele livrate din Rusia către Grupul Operativ de Trupe Ruse staționat în regiunea transnistreană sub pretextul misiunii de pacificare, care denotă „pregătirea contingentului militar rus pentru punerea în aplicare a unor planuri de război ale Federației Ruse”. Documentul confirmă amenințările de lansare a unui nou război tip Donbas în regiune, în spatele Ucrainei.
Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova, dar și președintele Igor Dodon, au sancționat documentul adoptat de Duma de stat, insistând că presiunea nu va avea decât un efect opus, subliniind postura neconstructivă a separatiștilor în toate negocierile dar și încălcarea de către Rusia, în acest acord, a dreptului internațional prin nerespectarea suveranității Republicii Moldova și a integrității sale teritoriale și prin amenințarea cu utilizarea forței de către Moscova prin această declarația adoptată în Parlamentul rus.