Războiul informaţional al Rusiei nu loveşte doar statele din spaţiul post-sovietic sau pe cele din flancul estic al NATO, fostele state socialiste, mai expuse propagandei ruse şi operaţiunilor psihologice sofisticate, ci atacă şi inima Europei.
A constatat-o Germania, atunci când s-a confruntat cu o adevărată ofensivă menită să o înlăture pe Angela Merkel, odată cu valurile de refugiaţi, atunci când media rusă a inventat o fată de 13 ani dintr-o familie originară din Rusia, care ar fi fost violată la Koln, şi a provocat manifestaţii publice incitând cele 2 milioane de ruşi cetăţeni germani, care au avut şi o manifestaţie publică, a cărei magnitudine a fost amplificată de reţeaua rusă de ştiri Sputnik. Germania a reacţionat şi a sancţionat operaţiunea informaţională acuzând-o de fals, însă răul fusese deja produs.
Iată mai nou că SUA sunt ţinta aceluiaşi tip de atacuri informaţionale, pe tărâm american. Armata de troli a Rusiei, pseudo-Institutul de Studiere a Internetului din Sankt Petersburg este la originea atacului generalizat de troli la adresa celor mai prizate, mai vizitate, site-uri de ştiri, cele cu audienţa cea mai mare. Astfel, Fox News, Huffington Post, The Blaze, Politico și WorldNetDaily sunt cele mai atacate site-uri de troliagenţi ruşi precum The Ghost of Marius the Giraffe, Gay Turtle şi Ass. Aceste activităţi au fost expuse pentru prima dată atunci când se refereau la deturnarea percepţiei publice despre anexarea Crimeii şi agresiunea militară rusă în Ucraina.
Explozia de interes şi apariţia masivă a trolilor în social media şi comentariile din zona media electronice au marcat interesul Kremlinului de a genera un control asupra internetului, mai exact a ideilor vehiculate pe internet, fiind lansată o armată de troli, finanţată cu câteva milioane de dolari, pentru a deturna opinia publică americană şi pentru a bloca libertatea expimării pe internet acasă.
Potrivit documentelor de strategie a războiului, raportul de forţe este de 20-80% în defavoarea avocaţilor brandului Rusia, potrivit unuia din şefii proiectului, Svetlana Boiko, motiv pentru care se încearcă amplificarea răspunsurilor pro-ruse ţintite şi coordonate pentru a le creşte eficienţa, a da senzaţia numărului şi puterii copleşitoare a celor care susţin punctul de vedere al Rusiei prin activism, timorarea actorilor cu opinii contrare şi acoperirea ideilor independente şi anti-sistem din Rusia însăşi.
Instrucţiunile stabilesc nivelul de muncă pentru angajaţi şi ţintele de eficienţă: în fiecare zi de lucru trolii ruşi trebuie să posteze pe articolele de ştiri cel puţin de 50 de ori, fiecare blogger trebuie să întreţină 5 conturi de Facebook, cu măcar 3 postări pe zi fiecare, şi să discute ştirile pe grup măcar de două ori pe zi. După prima lună trebuie să aibă cel puţin 500 de abonați şi să aibă, lunar, în media, 5 postări de la fiecare dintre ei. Pe Twitter, fiecare trebuie să gestioneze 10 conturi cu minimum 2.000 de membri, şi să plaseze mesaje de cel puţin 50 de ori pe zi. Postările ating două teme, „American Dream”, atacând acţiunile SUA, istoria, temele predilecte ale visului american şi creând curentul anti-sistem şi anti-american în lume şi respectiv „I Love Russia”, mesaje care laudă acţiunile Rusiei. Identităţile adoptate, fără neaparat a avea vreo explicaţie a motivului alegerii lor, sunt: Handkerchief, Gay Turtle, The Ghost of Marius the Giraffe, Left Breast, Black Breast şi Ass.
Şeful Proiectului din momentul interpelării, Igor Osadchy, a afirmat că nu e angajat al Agenţiei de Studierea a Internetului, negând documentele ce vorbesc despre sutele de angajaţi ai săi din locaţia aflată în suburbiile Sankt Petersburgului. Mai mult, Osadchy a refuzat să comenteze pentru BuzzFeed şi finanţarea proiectului care-i asigura un salariu de 35.000 de dolari pe lună, susţinând că e doar o „provocare ratată”. A refuzat să comenteze interceptările şi datele obţinute de hakerii americani din activitatea agenţiei pe care o conduce, aşa cum a făcut şi Kremlinul la întrebări formale şi oficiale.
Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.