RADU PARASCHIVESCU: Mai bine Sterian decât S. Brucan

Imaginile sunt neclare, semn că au trecut ani buni de la filmarea lor. Oamenii arată mohorât, maşinile de pe străzi au venit pe lume la Colibaşi sau la Craiova.

Într-o cromatică stranie, ciuma roşie a adus la putere cenuşiul. Pereţi coşcoviţi, personaje fără lumină pe chip. Camera de filmat îţi spune povestea înainte să auzi comentariul. Ţara pare amorţită, deşi tocmai a evadat din coşmar. Locuitorii ei au alunecat într-o inerţie care înlesneşte înlocuirea unui rău cu un altul. Există leac contra blazării? Există şi se distribuie într- o piaţă din Bucureşti, într-un perimetru unde se aud cântece, scandări, discursuri ironice şi oameni deştepţi. Scena balconului nu înseamnă doar Shakespeare, ci şi Ana Blandiana, Doina Cornea sau Petru Creţia.

B1 a difuzat săptămâna trecută „Piaţa Universităţii”, filmul făcut în 1991 de Stere Gulea, Vivi Drăgan Vasile şi Sorin Ilieşiu. Probabil că oamenii grijulii cu liniştea naţională şi dornici de consens s-au întrebat dacă e bine să zgândăreşti crusta unei răni atât de urâte, difuzând aşa ceva. Răspund: e foarte bine.

„Piaţa Universităţii” îţi arată de unde-ai plecat şi unde-ai ajuns, dar mai ales îţi dezvăluie unde-ai fi putut ajunge dacă n-ai fi fost dispreţuit, manipulat, umilit şi minţit în faţă. Însoţiţi de muzica lui Vali Sterian, Cristian Paţurcă şi Alexandru Andrieş, vorbitorii din film exact asta au spus: că am crescut din minciună şi am intrat în logica mistificării. Iar cine a încercat să arate cu degetul şi să se opună a fost operat cu târnăcopul şi i s-a astupat gura cu pământ.

M-am bucurat melancolic când i-am revăzut şi reauzit pe Victor Rebengiuc sau Nae Caranfil cu vocea şi chipul lor din 1991. Şi îmi place să constat că acum, în 2009, au rămas la fel: diamantini, răspicaţi şi exigenţi. În schimb, m-am crispat la întâlnirea cu arhitecţii măsluirii: Nicolae Militaru, cel care admisese în decembrie 1989 că „Frontul există de şase luni”, Mihai Chiţac şi Corneliu Diamandescu plănuind incendierea unor autobuze şi apoi negând urzeala, Ion Iliescu chemându-i pe mineri, instigându-i, mulţumindu- le pentru măcel şi ulterior delimitându- se de ei. Însă peste toţi, figura de meduză carnivoră a unui Silviu Brucan rânjind cinic în faţa greviştilor foamei şi recomandându-le o friptură în sânge. Dureros, jignitor şi - sper - de neuitat.