Pentru cine spunea că lidershipul european e unul într- o profundă erodare, lipsă de cunoaștere, aplomb și voință, reuniunea de la Paris a formatului Normandia vine să confirme o asemenea opțiune.
Cu excepția faptului că nu e vorba despre lidership european ci de asumarea de către Germania, însoțită de o Franță în tangaj economic dar dornică să-și panseze orgoliul de mare putere, a unei posturi de reprezentanți și lideri ai Europei, fără mandat, fără măcar să consulte partenerii. Fără prezența reprezentanților Comisiei Europene sau a Înaltului Reprezentant Mogherini. Într-o formulă ad hoc ce se vrea permanentizată și care ar trebui contestată vehement la nivel european.
Am înregistrat la Paris, cu regret o spun, eșecul tandemului Hollande- Merkel. Și a fost un eșec previzibil deoarece obiectivul nu a fost niciodată unul de soluționare a conflictului din Estul Ucrainei și de sancționare a anexării Crimeii. Apropo, despre acest ultim aspect “minor”, de modificarea prin forță a frotierelor Europei și agresiune militară în Estul Ucrainei, nu se mai spune nici un cuvânt. În schimb se forțează încetarea focului și validarea câștigurilor Rusiei, prin marcarea acestor câștiguri în zona de ocupație prin intermediari, pe seama Ucrainei. Dar într-un mod și mai perfid, și mai costisitor pentru Kiev.
Francois Hollande, rămas singur cu doamna Merkel, după ce președintele Poroshenko a plecat intempestiv când a văzut ce i s-a impus de către cei trei, iar Președintele Putin nu a vrut să rămână să întregească trioul care a presat Ucraina, ne spune că a încetat focul, nu se mai trage în Estul Ucrainei, s-au îndepărtat și armamentele grele – desi nu e confirmat de nimeni iar inspecțiile OSCE sunt o glumă, odată ce se anunță dinainte și se petrec cu însoțitori locali separatiști, iar la oriece reacție care ar amenința punerea în pericol a vieții vreunui observator, inspecția se retrage.
Ultima găselniță - alegerile locale necontestate, acolo unde Pierre Morel a găsit un “compromis”, dar un compromis care compromite: schimbarea legii electorale în Ucraina, acordarea formulei proprii de alegeri în Estul Ucrainei și abia apoi aplicarea „legii ucrainene” pentru alegeri. Deci nu se aplică legea unitară existentă, ci se modifică după cum vrea Rusia. Inovația este că cei aleși să reprezinte regiunea în Rada Supremă sunt deja recunoscuți și validați ca aleși în alegeri corecte, validate de OSCE. O Transnistria 2 mult mai rea, toți liderii având imunitate, o noutate ca soluție de compromis a celor trei impusă Ucrainei, iar separatiștii vor păși și vocifera în Parlamentul ucrainean și vor fi recunoscuți ca reprezentanți ai regiunii separatiste formal. Nu mai vorbim de “legea specială” ce urmează a fi aprobată pentru statutul acestor regiuni și de modificarea Constituției impusă ca parte a soluției. Un dezastru conceptual, principial și un atentat la valorile europene.
Marele pericol al acestui format și al acestor concluzii, mai ales dacă ele se vor aplica, și nu vor avea și a doua parte, retragerea trupelor și armamentelor ruse și controlul frontierei de către statul ucrainean, dar și evitarea dreptului de veto al Rusiei pe politicile Ucrainei prin acești intermediari, este compromiterea definitivă a liderilor francez și german și transmiterea unor mesaje foarte proaste statelor situate între Germania și Rusia: strategia e “Russia first”, adică interesele economice, comerciale și politice ale statelor mari europene cu Rusia primează, nu contează statele mici ce vor fi divizate și reconfigurate după interesele ruse, iar Vladimir Putin poate face ce vrea, nu va plăti în nici un fel, ba va culege toate avantajele, pe seama acestor state de la frontiera Europei. O Ialta doi, cu parfum de pact Ribentropp Molotov, sub altă formă, în care puterile europene occidentale conced Rusiei orice.
Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.