Agenția de stiri Rosbalt a transmis o declarație atribuita unui oficial guvernamental rus, care îsi manifesta agresiv dezaprobarea fața de liderul separatist de la Tiraspol, Evgheni Șevciuk, despre care spunea ca este „o gafa a Ministerului Afacerilor Externe și a Președinției ruse”.
Liderul separatist de la Tiraspol este „un administrator slab, a pus în poziții cheie femei de care este influențat”.
Stirile despre situația dramatica a regiunii separatiste depasisera demult grani- țele Kremlinului. Si ele nu țineau de pretinsa „blocada” impusa de Republica Moldova produselor regiunii, din contra, toate companiile din stânga Nistrului au profitat si profita de sistemul de preferin- țe vamale al UE si vor profita de statutul si regulile acordului de liber schimb aprofundat si cuprinzator, aflat în curs de ratificare la nivel european.
Problema vine din lipsa capacita ții de administrare a lui Sevciuk si a echipei sale, de luxul etalat în desele plimbari cu avioane charter în vacan- țe prelungite în Europa, nu rareori acompaniat de Nina Shtanski, pretinsul „ministru de Externe” si foarte probabila sa înlocuitoare. De la ridicarea embargoului pentru noii lideri separatisti „cooperanți” de la Tiraspol, aceste vacan- țe în Europa au devenit extrem de dese si costisitoare pentru contribuabilul rus, cel care acopera 75% din bugetul regiunii
. Comunicarea cu Moscova a fost foarte proasta în mandatul lui Șevciuk, iar regiunea transnistreana „plutește în deriva catre Uniunea Europeana”. Evgheni Șevciuk a mers recent la Moscova pentru a obține finanțare de 100 de milioane de dolari, pentru plata salariilor și pensiilor, dar s-a întors acasa cu mâna goala. Deja în luna ianuarie func- ționarii „de stat” au primit doar 75% din salarii, iar pe februarie fusesera anunțați ca vor primi doar 50% din bani.
Razboiul din Estul Ucrainei a determinat si blocarea activitaților de contrabanda din porturile Odesa si Ilisiovsk, deci si a veniturilor suplimentare ale potentaților regiunii, ramasi sa capuseze doar bugetul local, puținele companii si banii alocați de Rusia. Iar comerțul cu Rusia a ajuns, potrivit datelor evocate de Rosbalt, la sub 5%.
O oportunitate noua a fost deschisa si de absen- ța unei rute convenabile de transfer de capabilitați în regiunea separatista pentru a furniza echipamente si mai ales rezerve trupelor ruse din regiune. Ele nu mai pot trece prin Ucraina, ci doar prin aeroportul Chisinau, deci intra sub controlul Republicii Moldova. Cum si cetațenii, si companiile din regiunea separatista sunt atrase si reorientate catre UE si parteneri comerciali occidentali, în momentul de fața Republica Moldova poate avea o poziție puternica de negociere în chestiunea Transnistriei, chiar cu Rusia.
Nu înseamna ca negocierea e facila, nici macar ca e evidenta atracția si alunecarea regiunii nistrene catre Chisinau, dar mai ales catre Uniunea Europeana. Dar exista oportunitați majore de negociere pe care Republica Moldova le poate utiliza, daca va sti sa-si joace carțile. Si daca nu-si vinde atuurile pe mai nimic, ba mai pune la pachet si vreo privatizare, la Caile Ferate, de exemplu, în beneficiul exclusiv al vreunei firme obscure din Arhanghelsk si a vreunui om de afaceri local cu forța de influența majora în susținerea coaliției politice pro-europene.
Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.