Zecile de mii de oameni strânși duminică seară în Piața Victoriei pentru a protesta împotriva guvernului Dragnea-Grindeanu au fost parte a unei coregrafii în care tricolorul a jucat rolul-cheie
Protestul din Piața Victoriei
Alex Goldiș, critic literar și lector univ. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, consideră că în spatele coregrafiei se află o strategie de marketing: „Eu n-am citit coregrafia cu tricolorul în cheie naționalistă, ci în cheie de marketing: aseară a fost evidentă mutația mesajului de la „România luptă contra corupției” la „România își face un imens selfie pentru export luptând contra corupției”. Acaparat de regulă de vreun partid politic, protestul a fost confiscat de data asta de manageri de imagine, care încearcă să facă din el un brand de România. Dacă tot ne-a lăudat Europa în ultimele săptămâni, de ce nu ne-am vinde protestul ca produs puțin? Tricolorul de oameni de aseară nu e naționalist, nici veche deprindere „comunistă” (cum am tot citit aici), ci capitalist. Am văzut protestatari de bună credință frustrați de turnura kitsch pe care a luat-o manifestarea de aseară: nu contra naționalismului sau a comunismului trebuie să se revolte (ambele, tendințe marginale/inexistente în România de azi), ci a mecanismelor de marketing, care fac ce știu ele mai bine: falsifică orice mesaj autentic de dragul profitului. În locul lor, eu aș concedia urgent PR-ul”.
Alex Goldiș, critic literar. Lector univ. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai. Este autor al volumelor: Critica în tranșee. De la realismul socialist la autonomia esteticului (2011) – pentru care a obținut premiul Uniunii Scriitorilor din România și Premiul revistei „Observator cultural”; Sincronizarea criticii românești postbelice în deceniile opt și nouă (2013). A publicat cronică literară și eseu în revistele Cultura, Vatra, Steaua, România literară, Ziarul financiar etc.