Favorabilitatea față de prima doamnă, Carmen Iohannis - aproape 70% favorabili, spre 25% neutrii și doar până în 5% cu o opinie nefavorabilă, arată cifre deopotrivă extinse şi profunde. Publicul era deschis la ideea unei prestaţii publice mai active a primei doamne şi era în căutarea unui personaj ale cărui atribute de imagine să se potrivească cu orizontul de aşteptare pentru: neutralitate, feminitate şi suficientă maturitate (sau forţă).
Ca instituţie „suprapolitică”, prima doamnă proiectează o imagine calmă şi integratoare, deasupra luptelor care agită zilnic viaţa publică și care se răsfrâng de obicei şi asupra preşedintelui în funcţie. Prin comparație cu parcursul de imagine al președintelui Iohannis, prima doamnă are deci avantajul că este ferită de erodarea inerentă actorilor politici, beneficiind astfel, din start, de posibilitatea unui parcurs public propriu.
Întrebarea este cum se vor raporta partidele la acest actor nou și important, ce poate fi implicat în joc? Răspunsul ţine în primul rând, fireşte de ce vrea chiar Carmen Iohannis, însă chiar cu riscul de a specula, se poate spune că ambiţia prezenţei pe scenă nu pare a-i lipsi. În al doilea rând, ţine de contexul politic şi de tentaţia partidelor de a arunca în lupta politică toate resursele de care dispun, pentru a câștiga electoral. În acest context, prima doamnă este un izvor major de campanie pozitivă şi mobilizare pentru PNL.
Privind puțin în perspectivă, PNL va trebui pe parcursul viitorului an și jumătate, să nu piardă electorat din cei 45% acum favorabili, ceea ce va dificil. Mai ales dacă PSD rămâne la guvernare în această vară, iar finalul acestui an și începutul lui 2016 va fi dominat de discuția despre fiscalitate în termenii guvernului.
Astfel - în lipsa unor evenimente neașteptate - așa cum se întrezărește dinamica acum, campania din 2016 se va desfăşura într-un climat pozitiv economic şi social. Este de aşteptat ca economia să evolueze pozitiv, astfel că sentimentul general va fi de calm. În plus, oamenii sunt sceptici față de toți politicienii din cauza campaniei DNA, aşa că percepția electoratului se va întemeia mai mult pe calcul pragmatic (ce mi-au dat?; ce au făcut?) și mai puțin pe resort emoțional. Va fi deci dificil pe un fundal public sceptic și calm, ca PNL să facă campanie negativă puternică.
Bineînțeles, că pot apărea subiecte care aţâţă spiritul public însă, în contexul de acum, o campanie nu ar aprinde scânteia de ură contra adversarului. Se va căuta deci o supratemă-motor care să mobilizatoare, fără să fie negativă. Desigur că implicarea președintelui Iohannis alături de PNL este logică, însă percepția despre președinte (mai ales până la anul) va fi condensată și politică, pe când despre prima doamnă, percepția poate fi mai neutră și ca urmare, deschiderea poate fi spre un electorat mai larg.
Chiar riscând o ipoteză, în lipsa unor corelații precise, se poate spune că imaginea primei doamne funcţionează deja ca o supratemă pentru cei favorabili PNL. Întrebaţi dacă cred că prima doamnă trebuie să se implice mai mult decât o face, procentul de răspuns favorabil este de în jur de 57%. Aceste 10-12 procente diferența între favorabilii PNL-45% și cei 57% dintre români care aprobă implicarea primei doamne, vin de la nehotărâți, dar ating inclusiv electorat PSD.
16-19% răspund că nu știu deocamdată dacă sunt sau nu favorabili unei implicări mai mari a primei doamne (și doar în jur de 20-24% se pronunţă clar, împotriva unei prezenţe active). Acești 16-19%, pot fi transformați, prin comunicare, în suporteri ai implicării active a primei doamne și pot schimba trendul unei campanii pentru că acest procent atinge clar și parte din electoratul PSD, oferind premise pentru mesaje sociale, integratoare puternice.
Aceste mesaje integratoare sunt deasupra confruntării politice electorale și pot schimba dinamica campaniei; pot demobiliza adversarul (mobilizând electoratul predispus să fie favorabil PNL, chiar în condițiile unei apatii față de prestația politică a PNL). Pe de altă parte, și PSD are o problemă de plafonare, din cauza liderului care a fost puternic erodat, având nevoie de o redefinire politică, care să căute dincolo de prestația cotidiană la guvernare, altminteri condiţia de bază a unei campanii bune pentru PSD.
Strategia primei doamne de a se profila discret, acomodând treptat cu ideea prezenței sale (într-un context public permeabil și care mai este și stimulat cu întrebări vizând creșterea implicarii) urmărește o poziţionare în teren. Discuţia din media care reduce manifestarea publică a primei doamne la vestimentaţie este superficială (şi chiar dăunătoare) în condiţiile în care oamenii pare că aşteaptă o implicare cu valenţe sociale, adică prima doamnă să fie cumva de ajutor românilor.
PNL are la dispoziţie, o armă politică reală, astfel că, implicarea lui Carmei Iohannis în politică vom trăi și vom vedea cât de discretă va continua să fie.