Astăzi voi scrie despre managementul de caz medical, deoarece am încercat să punem bazele unei clinici centrate pe acest concept. Şi cum puţini sunt familiarizaţi cu ceea ce înseamnă gestionarea unui caz complex, aş vrea să descriu puţin acest concept, folosind citate din cele scrise de dr. Bogdan Andreescu, deoarece viziunea îi aparţine.
De unde ideea unei clinici care să se ocupe de managementul problemei de sănătate care a apărut în viaţă cuiva?
„Încercând să tratez cât mai bine fiecare caz mi-am dat seama că în medicina de astăzi lipseşte o verigă foarte importantă, acel medic care să gestioneze toate informaţiile care vin de la fiecare specialist implicat în caz.” „Multe dintre cazurile întâlnite în practica clinică erau ale unor pacienţi exasperaţi şi psihizați care făcuseră turul spitalelor şi somităţilor medicale, care aveau un teanc de analize, investigaţii şi documente şi care nu ştiau ce aveau de făcut. Începând cu anii 2011-2012 au început să apară şi pacienţi care făcuseră şi turul spitalelor renumite de afară şi care nu ştiau ce aveau de făcut! Unii dintre ei rămăseseră fără bani în mijlocul tratamentului. Toţi aceşti pacienţi se plângeau că în spitalele din străinătate erau puşi să repete analizele şi investigaţiile şi costurile agreate înainte de începerea tratamentelor erau depăşite.
Ce medic din străinătate ar fi avut timpul şi răbdarea să analizeze dosare haotice cu peste 100 de pagini de informaţie nesistematizată, tradusă mecanic?”... „O altă categorie de pacienţi care au început să mă solicite au fost cei care ceruseră o a două opinie în străinătate. Am fost uimit să constat că se deplasaseră în străinătate, plătiseră sume enorme de bani şi obţinuseră de la un profesor renumit doar câteva rânduri cu nişte consideraţii generale pe care orice rezident le poate emite. La început am fost revoltat, dar mi-am dat seama că niciun medic nu are timpul necesar pentru a prelucra dosarele haotice cu peste 100 de pagini şi prost traduse ale românilor. Pentru această categorie de pacienţi am început să refacem dosarele medicale şi să le sistematizăm până la o pagină în care erau condensate toate informaţiile relevante şi unde se cerea explicit părerea pe o problemă punctuală. Am avut surpriza să iniţiez adevărate dezbateri pornind de la astfel de abordări. Dosar medical mare, muncă puţină, rezultate nesatisfăcătoare, dosar mic, muncă multă şi rezultate pe măsură! Refacerea unui dosar medical de la zero este o muncă ce implică timp şi expertiză şi nu poate fi făcută decât de personal medical foarte bine pregătit şi cu mare experienţă”.
Ce se întâmplă de fapt într-o astfel de clinică? Pacientul se adresează clinicii, completând online sau în cadrul unei vizite, un formular cu date succincte despre caz şi investigaţiile efectuate până în acel moment. În baza acestor informaţii, pacientul este arondat unui manager de caz şi primeşte o programare pentru o consultaţie la clinica noastră, ocazie cu care-şi va prezenta dosarul său medical.
În urmă acestei consultaţii, pacientul va primi un plan preliminar pentru rezolvarea cazului şi nişte costuri estimative. Dacă pacientul este de acord cu planul şi cu costurile, se începe colaborarea efectivă care presupune realizarea pas cu pas a etapelor prevăzute în strategia fiecărui caz. Acest plan de tratament împreună cu toată argumentaţia care a stat la baza fiecărei decizii poate fi supus unui second opinion la cele mai prestigioase clinici din lume în problema respectivă. Managerul de caz împreună cu întreagă echipă încearcă să rezolve integral cazul, utilizând în mod selectiv infrastructura din spitalele publice sau din clinicile private, însă este posibil ca anumite etape ale procesului diagnostic sau al celui terapeutic să trebuiască externalizate la clinici de prestigiu din lume şi aceasta este o realitatea a zilelor noastre. Pacientului i se vor prezenta toate variantele terapeutice, dar şi toate posibilită- ţile, iar pacientul va alege consiliat de către noi. Pe parcursul etapelor de diagnostic şi tratament, pacientul este asistat de către serviciul de medical concierge al clinicii care va facilita toate consulturile, procedurile diagnostice, va întocmi toate documentaţiile necesare pentru decontările cu casa de asigurări. Medicii implicaţi în aceste etape vor avea cazul prelucrat de către managerul de caz în scopul optimizării comunicării, în interesul cazului.
Fiecare etapă terapeutică este pregătită minuţios de către managerul de caz împreună cu echipa care va realiza respectivul timp terapeutic. Spre exemplu dacă pacientul are de parcurs un timp operator întrun spital, pacientul va beneficia de o evaluare complexă a hemostazei care cuprinde evaluarea riscului de sângerare şi al celui de tromboză precum şi o prezentare în detaliu, dar sistematizată a tuturor comorbidităților. Acest tip de evaluare nu se face în spitalele noastre şi nici în afară în mod organizat, deşi sângerarea şi tromboza sunt două dintre marile probleme care grevează procesul operator. Pe parcursul tratamentului, pacientul poate fi asistat psihologic, iar familia poate fi consiliată pentru că această să-i ofere pacientului, cel mai eficient suport psihologic. Specialistul în „Life coaching” îl va învăţa pe pacient cum să trăiască cu boală sa. Specialistul în „Patient coaching” îl va învăţa cum să interacţioneze cu sistemele medicale din ţară şi din străină- tate, astfel încât să nu devină victime ale slăbiciunilor acestor sisteme, ob- ţinând maximum de la acestea. Pe tot parcursul etapelor de diagnostic şi de tratament, pacientul este asistat de către managerul de caz.
Timpul suplimentar şi de calitate pe care un manager de caz foarte bun îl acordă unui pacient, anamneza perfectă, asistată de un soft specializat, abordarea interdisciplinară cu accesul la cei mai buni medici pe problema, corelarea în timp real a datelor venite de la fiecare dintre specialiştii implicaţi în caz , accesul la cele mai bune servicii medicale şi gestionarea perfectă a tuturor resurselor va face diferenţa cu siguranţă.