Jurnalistul Costi Rogozanu a vrut să vadă cum se mai descurcă unii „abonați la fonduri publice care se dau șmecheri cu piața liberă”.
inisterul Afacerilor Externe a alocat, în 2016, numai ONG-ului din care a fost promovat Cristian Ghinea consilier de stat pentru afaceri europene la Cancelaria Guvernului, apoi ministrul Fondurilor Europene în cabinetul Cioloş, Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE), peste 122.000 de dolari pentru realizarea a trei studii. Unul, în valoare de 49.286 dolari, a analizat Republica Moldova, altul a fost despre implementarea Acordului de Asociere Georgia-UE în valoare de 65.000 de dolari, iar cel mai mic, de doar 6.500 de dolari, pentru „dezvoltarea elevilor”. CRPE este abonat al Departamentului de Asistență Oficială pentru Dezvoltare al MAE, obţinând 34.000 euro în 2012, 140.000 în 2013 şi 104.000 în 2014. IPP al Violetei Alexandru, 76.666 de dolari.
Tot prin Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, MAE a acordat Institutului de Politici Publice (IPP), condus de Violeta Alexandru, până să fie cooptată ca ministru delegat pentru consultare publică şi dialog social în guvernul tehnocrat, suma de 76.666 de dolari pentru o analiză tot despre Republica Moldova. Datele au fost obţinute de ziaristul Costi Rogojanu, în urma unei solicitări pe baza legii liberului acces la informaţiile de interes public. Rogozanu a scris, pe Voxpublica, că prin demersul său a vrut să vadă cum se mai descurcă unii „abonați la fonduri publice care se dau șmecheri cu piața liberă”. Organizaţia lui Cumpănaşu, campioana Fondurilor Europene Costi Rogozanu a întrebat şi la Ministerul Fondurilor Europene cu cine a colaborat în 2016. Astfel a obţinut o listă cu ONG-uri și specialiști colaboratori, în care Asociația pentru Implementarea Democrației, condusă de Alexandru Cumpănaşu, este la loc de frunte, luând două treimi din cei 738.379 lei puşi la bătaie.
SIE, 70.715 lei pentru 85 de angajări
Serviciul de Informaţii Externe anunţa pe site-ul propriu, în data de 10 mai, că „în perioada 01.02 – 05.05.2017 a desfășurat o campanie de comunicare în mediul digital având ca obiective principale promovarea carierei în SIE, conturarea imaginii de angajator a serviciului și atragerea de candidați bine pregătiți, în contextul campaniei de recrutare a 85 noi cadre”. Bloggerii cu care a colaborat serviciul de spionaj SIE mai anunţa: „Campania s-a bucurat de un real succes, ajutând la atingerea obiectivului campaniei de recrutare precum și la prezentarea unei imagini corecte în spațiul public în ceea ce privește modul de lucru, motivațiile, organizarea și responsabilitățile Serviciului de Informații Externe (…)
În contextul finalizării campaniei, Serviciul de Informații Externe dorește să mulțumească tuturor celor implicați în acest proiect, în special domnilor Cetin Ametcea, Vali Petcu, Cabral Ibacka, Răzvan Baciu, Costin Cocioabăși Victor Kapra - pentru contribuția la transmiterea mesajului nostru, respectiv Marius Deak (GreenPixel) - pentru strategie și coordonare”. Jurnalistul Costi Rogozanu a solicitat SIE, în baza legii liberului acces la informaţiile de interes public, să-i comunice cu cât au fost plătiţi bloggeri. După un prim răspuns în care serviciul a evitat un răspuns, la insistenţele lui Costi Rogojanu a revenit cu următoarea precizare: „Costul total pentru toate serviciile aferente campaniei, inclusiv bugetul de media, a fost de 70.715 lei+TVA”.