Attila Buzogany s-a ascuns când i-am luat urmele, dar site-ul său de fiţuici a devenit o adevărată industrie. Trăieşte pe internet, pliindu-se perfect generaţiei.
E regele în exil al Bacalaureatului. Stă ascuns în spatele unei interfeţe web şi a fugit de-acasă imediat ce şi-a dat seama că Evenimentul zilei l-a depistat. L-am filat trei zile pe Attila Buzogany în faţa blocului din Floreşti (suburbie a Clujului) şi n-a mai apărut. Pur şi simplu a ales să dispară, după ce vorbisem cu el la telefon. Tânărul are o firmă minusculă de service IT dar a devenit începând de anul trecut cel mai mare profitor al Bacalaureatului din România. Site-ul său, fiţuici-bacalaureat.ro, a devenit cel mai mare magazin de subiecte rezolvate din internetul românesc. A vândut anul trecut, conform datelor de pe pagina sa de Facebook, aproape 30.000 de broşuri care încap în căuşul palmei. Adică unul din şase absolvenţi de anul trecut i-a luat fiţuicile. Asta înseamnă venituri de minim 100.000 de euro, iar afacerea de anul acesta abia începe. Tânărul din Cluj aproape nu există. E spiritul vremii, o entitate nedefinită care şi-a pus în cap să influenţeze o generaţie întreagă dintr-o singură mişcare. Broşuri de 4,5/9 cm
La telefon s-a prezentat ca absolvent de economie şi educaţie fizică şi spunea că are în spate un grup de profesori care oferă liceenilor material didactic pentru a răzbate în faţa examenului de Bacalaureat. Dar la interviul faţă în faţă n-a mai venit, iar în Floreşti (Cluj), unde există şapte şcoli generale, niciun profesor nu şi-a asumat colaborarea cu Attila Buzogany. Pe Registrul Comerţului apare firma Presstern Solutions SRL, o editură fără venituri în 2010. Singurul acţionar e o femeie în vârstă, cu domiciliul în Odorheiul Secuiesc, cel mai probabil o rudă apropiată a "întreprinzătorului". Attila nu există în firma menţionată pe site-ul de fiţuici. Pagina web este foarte bine pusă la punct, grafica şi organizarea site-ului fiind impecabile. Oferă broşuri de mărimea unui card (4,5x9 cm) şi fotografii care arată cum pot fi palmate. Acoperă practic toate materiile pentru Bacalaureat, în limbile română şi maghiară, şi sunt prezentate mostre. Fiecare fiţuică are 200 de pagini scrise minuscul pe foi extrem de subţiri.
Ai toată materia concentrată în aceste broşurele, care costă 12 lei bucata. La comenzi mai mari de 10 bucăţi primeşti discount, oferta arată cunoştinţe de marketing pentru că Attila Buzogany organizează săptămânal tombole pe pagina sa de Facebook, oferind materiale gratuite, tricouri sau câte un breloc. Cu o condiţie: să comanzi cât mai multe fiţuici.
"Nu vă spun cum să copiaţi"
"Afacerea a început anul trecut", a spus, reticent, administratorul firmei.
Pe Facebook, succesul său este impresionant, existând 28.000 de tineri care se declară mulţumiţi de fiţuicile pe care le-au cumpărat anul trecut. Nu este clar câţi le-au folosit în examen, dar e foarte probabil ca mulţi elevi să le fi parcurs de câteva ori, fiind un fel de conspecte care concentrează toată materia. E modul prin care Buzogany fentează elegant legea: "Nu am voie să vă spun cum să copiaţi. Nu recomand folosirea fiţuicilor în timpul examenelor. Parcurgându-le, elevii învaţă", spune clujeanul. "Ai acces garantat la note de 10"
Attila îşi laudă marfa pe pagina personală: "Noi am fost primii din ţară care am început să producem şi să distribuim pe scară largă fiţuici sub denumirea de Fiţuici Bacalaureat (FB), care a devenit deja un brand cunoscut. Materialele au fost elaborate de către profesori de specialitate, conform cerinţelor bacalaureatului 2012, ţinând cont de matricea de corectare, atât în ce priveşte conţinutul cât şi structura. Ai acces garantat la note de 10". Avocaţii consultaţi de EVZ susţin că broşurile vândute de Attila Bugozany încalcă legea dreptului de autor: "Conţinutul aparţine unor profesori care şi-au cedat drepturile unor edituri sau, eventual, Ministerului Educaţiei. Dacă el ia de pe Internet acest conţinut, comite o infracţiune".
Pasionat de arme
Attila Buzogany locuieşte într-un bloc retras, construit în anii de boom economic, în localitatea Floreşti, limitrofă Clujului. Este vecin de palier cu fratele său, însă vecinii spun că de câteva zile nu l-au mai văzut pe Attila pe acasă. "Maşina e în spatele blocului dar pe el nu l-am mai văzut. Este un tănâr mai retras care nu prea socializează cu vecinii. Se ocupă cu informatica. Toată ziua vine-pleacă", spune un vecin al lui Attila Buzogany. La telefon, stabilisem că facem un interviu, dar tânărul a dispărut. De marţi începând, n-a mai fost de găsit. În Floreşti, la niciuna din şcoli nu auzise nimeni de el, deşi la telefon susţinuse că reprezintă un colectiv de profesori din localitate.
Pe pagina lui de Facebook, Attila Buzogany a postat mai multe fotografii în care apare în timp ce se uită la o puşcă cu încărcare manuală, în timp ce, în altă fotografie, apare cu o puşcă de vânătoare cu lunetă şi cu un mistreţ ucis la o partidă de vânătoare. "Ştiu că a studiat la Ştiinţe Economice dar mai multe nu cunosc despre el. Nu s-a apropiat de niciunul dintre noi", spune un alt vecin. Ministerul s-ar putea sesiza
Avocaţii consultaţi de EVZ susţin că activitatea profitabilă a lui Attila Buzogany încalcă legea. Pe de-o parte pentru că instigă prin mesaje şi imagini la fraudarea examenelor şi, pe de altă parte, pentru că nu respectă legea dreptului de autor. "Manualele şcolare sunt tipărite şi elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, astfel că drepturile de autor sunt cedate de profesorii autori acestei instituţii. Fiţuicile se bazează pe aceste manuale, conform celor specificate pe pagina web care le pune în vânzare – "materialele au fost elaborate de către profesori de specialitate, conform cerinţelor bacalaureatului 2012, ţinând cont întocmai de matricea de corectare (edu.ro)" - şi, ca atare, Ministerul ar putea să se sesizeze", explică avocatul Narcis Croitoru. Industria copiuţelor prosperă pe net
Copiuţele şcolare se vând bine pe internet. Mai multe pagini web oferă "marfă" pentru inspiraţie în timpul examenelor sau a lucrărilor de control. Dacăfituici-bacalaureat.ro a fost primul site web care a vândut copiuţe, afacerea a fost rapid dezvoltată şi de alţii, urmând aceeaşi reţetă: comenzi online cu plata la recepţionarea coletului. Aşa se prezintă şi fituicibacalaureat.com, care are o superofertă: "fiţuici la preţ de producător". Adică de la 2 lei în sus. Formatul e puţin mai mare decât un card bancar, iar caracterele mari şi ele "ca să nu strice ochii", după cum spun ofertanţii. Şi pe pregatire-bacalaureat.ro copiuţele sunt oferite cu garantarea notelor de 10. Oferta e întregită cu fituicibac2011.blogspot.com, referat.ro, website.informer.com sau olx.ro. Chiar şi anunţurile de mică publicitate abundă de oferte de copiuţe pe materii şi mărimi. Articolul continuă în pagina următoare>>>