Se vrea ca glasul roţilor de tren să se audă pe o cale ferată ce se va construi, deși există una din care lipsesc doar 3 km.
Ancheta noastră privind linia ferată care ar trebui să lege Aeroportul „Henri Coandă” – Otopeni de Gara de Nord, obiectiv „strategic” pentru Turneul final UEFA 2020, în care şi România urmează să organizeze patru meciuri, nu a rămas fără ecou la Ministerul Transporturilor.
Numai că ecoul este de fapt o hăulitură falsă şi pe alocuri mincinoasă.
Am adresat instituţiei conduse de domnul Răzvan Cuc, două întrebări simple:
1 De ce nu a fost finalizat proiectul de construire a căii ferate care leagă Gara de Nord, din București, cu Aeroportul Henri Coandă, din Otopeni, așa cum v-ați angajatîn anul 2016?
2 Există, deja, o cale ferată între Aeroportul Otopeni și Gara de Nord? Dacă da, de ce mai trebuie construită alta? Aţi auzit de expresia „aude ca cucu-n gură”? Se foloseşte mai ales în sudul ţării şi se referă la cineva care ori nu pricepe, ori se face că nu pricepe ce este întrebat. Ca cucu-n gură au auzit întrebările noastre şi funcţionarii cu lefurile proaspăt mărite de la Serviciu de Comunicare Mass-Media al ministerului.
La prima întrebare răspund aşa:
„În anul 2016 s-a lucrat la pregătirea documentației privind achiziţia prin licitaţie publică a serviciilor pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București. În data de 21.06.2019 a fost semnat contractul pentru proiectare și execuție lucrări la obiectivul de investiții «Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București» - FAZA I: «Racord C.F. la terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București », care prevede 2 luni pentru etapa de proiectare și 12 luni pentru etapa de execuție”.
Mulţumim, dar nu are legătură cu întrebarea noastră, care era, ca să le-o traducem pe limba lor, ce aţi păzit din 2016 până acum şi nu aţi construit linia ferată şi de ce a trebuit să se refacă studiul de fezabilitate. A ieşit din garanţie? S-a mutat între timp Gara de Nord? S-a mutat cumva aeroportul, s-a modificat distanţa între ele şi trebuie făcut alt studiu?
La cea de-a doua întrebare, nici măcar nu se mai străduiesc să aplice politica cucului. Mint pe faţă:
“Vă informăm că nu există o cale ferată care face legătura între Gara București Nord și Terminalul T1 existent al Aeroportului Internațional Henri Coandă București. Traseul feroviar actual se află la o distanţă minimă de aproximativ 3 km, motiv pentru care se construieşte racordul CF la Terminalul T1 Aeroport”.
De ce spunem că mint? Pentru că există o cale ferată racord care duce la aeroport. Fotografia noastră demonstrează că linia ferată se termină chiar în buza pistei aeroportului. În plus, avem şi declaraţia unui fost oficial din MT, care afirmă că linia există încă de dinainte de Revoluţie şi era folosită pentru transporturile speciale.
De altfel, îşi dau singuri cu stângul în dreptul. Recunosc faptul că există o linie, dar trece la trei kilometri distanţă de aerogară. Atunci, nu-i mai simplu să construieşti aceşti 3 kilometri pe pământ, decât să construieşti cam 13 kilometri, cu linie suspendată, poduri şi pasarele, peste casele şi curţile oamenilor care trebuie expropriaţi şi care oricum nu vor mai putea locui în acele case când va trece trenul pe lângă geamul lor?
Şi încă o precizare. Gara de la aeroport nu va fi lângă barul din holul aerogării, aşa cum lasă să se înţeleagă comunicatul, ci în sensul giratoriu care este, practic, tot în afara aeroportului. Atunci, de ce nu se poate construi la capătul liniei deja existente?