L-au țintit pe Traian Băsescu, pe când era președinte, dar pătimește Klaus Iohannis. A fost decizia unui ministru PNL care-l detesta pe fostul șef de stat, dar acum președintele este singurul din Europa aflat într-o astfel de situație jenantă.
România este țara care a rămas fără nicio aeronavă oficială pentru deplasările externe ale președintelui și premierului. Decizia a fost luată în mandatul lui Traian Băsescu. Fostul președinte Traian Băsescu s-ar fi opus acestui demers, susținând că o decizie va fi luată de cel ce-i va urma.
România, fără avion privat pentru deplasările externe ale președintelui
Astfel, de aproape un deceniu, președintele, premierul și alți demnitari de stat nu mai au la dispoziție un avion prezidențial sau unul VIP, așa cum exista pe vremea lui Traian Băsescu.
Chiar și Nicolae Ceaușescu a avut la dispoziție două avioane și mai multe elicoptere. Ulterior, între anii 1990 și 2010, președintele folosea ca avion prezidențial Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi produs în 1974, Air Force One al României. Acesta era dotat cu birou oficial, cameră de odihnă, tehnică specifică de secretizare a comunicaţiilor şi a convorbirilor pe care şeful statului le efectua la bordul aeronavei.
Avionul a fost folosit pentru ultima dată de Băsescu, care apoi a închiriat pentru cursele externe un avion Tarom.
S-a renunțat și la acesta în 2013, atunci când fostul președinte a stabilit că pentru toate deplasările externe ale șefului statului sunt folosite avioane închiriate în regim charter de la firme străine.
Decizia a fost luată după ce ministrul Transporturilor de la vremea aceea, Relu Fenechiu, afirma că aeronava companiei aeriene de stat alocată oficial demnitarilor costă șapte milioane de euro din bugetul Tarom.
Traian Băsescu s-a opus achiziționării unui avion
Mai târziu, Guvernul Ponta a luat decizia de a cumpăra o aeronavă specială pentru cei mai importanți oameni din stat, însă, potrivit fostul premier, Băsescu s-a opus acestui demers.
„Guvernul Ponta a făcut toate documentele, procedurile, a alocat banii și obținut toate avizele de securitate pentru o aeronavă Airbus A319 cu kit oficial – care urma să fie folosită de către președinte, prim-ministru și președinții celor două Camere din Parlament.
Am pus în 2014 pe ordinea de zi a CSAT (din motive de securitate a demnitarilor), dar președintele Băsescu s-a opus, spunând că această decizie să fie luată de viitorul președinte. Am amânat procedura de achiziție din acel moment. După 2015, nu știu ce s-a mai întâmplat”, a spus Victor Ponta.
Traian Băsescu a refuzat să discute despre acest subiect. După scandalul din Guvern conform căruia avionul prezidențial costa șapte milioane de euro, Băsescu a declarat că indiferent de ce făceai cu aeronava, costurile erau aceleași, chiar și dacă stătea la sol.
Propunerile pentru achiziția unui avion special pentru deplasările externe ale președintelui și premierului au rămas fără soluție timp de zece ani, după ce mai mulți moniști nu au putut să găsească soluția optimă, potrivit Gândul.