Licitații fulger, drumuri naționale care nu au contracte de deszăpezire și utilaje cumpărate cu milioane de euro care vin la anul. Așa s-au pregătit șefi i de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale pentru iarna care se va instala în zilele următoare în România, potrivit meteorologiilor.
Au venit primele ninsori și au apărut și primele blocaje. Ieri, mai multe TIR-uri au rămas înțepenite la ieşirea din Iaşi, circulaţia desfăşurânduse în condiţii de iarnă, după ce a nins abundent mai multe ore. Specialiștii de la Administrația Națională de Meteorologie (ANM) au anunțat că, în zilele următoare, va ninge în mai multe zone ale țării. Asta, pentru că șefii de la Drumuri au contractat prea târziu utilaje de deszăpezire, în unele zone firmele care ar trebui să curețe troienele au intrat în insolvență, iar alte județe au rămas fără contracte, în prezent fiind derulate licitații. Directorul ANM, Ion Sandu, a declarat că, începând de duminică noaptea, este posibil să ningă și în sudul țării, inclusiv în București. Sandu a explicat că temperaturile vor fi negative noaptea. „Ne îndreptăm spre regimul de iarnă”, a adăugat directorul ANM.
Riscăm să nu circulăm pe autostrăzi
Contactat „Evenimentul zilei”, directorul general al Companiei, Narcis Neaga, susține că vor fi probleme mai ales acolo unde firmele au intrat în insolvență. Un exemplu este societatea Tolexim, a omului de afaceri Teodor Berna, care ar fi trebuit să curețe drumurile singură, sau în asociere cu alte firme. De exemplu, Direcția de Drumuri Craiova a anulat licitația, după ce omul de afaceri a semnat anul trecut un contract valabil între 2013-2015, cu o valoare de un milion de euro. Și la Constanța trebuia să deszăpezească Berna și anul acesta.
Multe din contractele de desză pezire au fost încheiate pentru perioada 2013-2015. „Regi ai asfaltului” precum Cătălin Spătaru, Sorinel Duducea, dar și o firmă apropiată fostului senator Cătălin Voicu- condamnat la șapte ani de închisoare cu executare, pentru fapte de corupție, se numără printre cei care vor trebui să curețe zăpada și în iarna aceasta.
Legat de utilajele care nu au ve nit și pe care Compania a plătit nu mai puțin de 35 de milioane de euro, directorul a replicat: „Cine credeți că are atâtea pe stoc să le aducă toate odată”. 107 autofreze și autospeciale șenilate au fost cumpărate pe hârtie de la firmele Fresia s.p.s și Grădinariu Import Export.
Cert este că majoritatea contractelor valabile și iarna aceasta au fost încheiate în octombrienoiembrie 2013, iar de atunci mai multe societăți angajate au probleme finaciare sau chiar au intrat în insolvență.
Nici Direcțiile de Drumuri nu sunt pregătite cum trebuie, deși au cumpărat sare la începutul acestei luni în valoare de 49,68 de milioane de lei. Nu au utilajele necesare pentru curățarea autostrăziilor și a celor mai circulate drumuri naționale din România: Valea Oltului și DN1.
Și-au angajat meteorologi
Chiar dacă nu au toate utilajele necesare pentru deszăpezire, șefii de la Drumuri s-au asigurat măcar că vor ști exact când și unde va ninge. Astfel, la sfârșitul lunii trecute, Compania a atribuit un contract în valoare de 33.000 de euro pentru furnizare servicii meteorologice. Potrivit surselor EVZ, fiecare șef de Direcție primește avertizările meteo cu cel puțin 24 de ore înainte, adică ar putea lua măsuri pentru ca șoferii să nu rămână blocați în nămeți.