Ministrul Turismului, Mircea-Titus Dobre, i-a anunțat pe oamenii de afaceri că dorește să schimbe brandul turistic cu o oaie. Reacţiile politicenilor sunt halucinante
Mioriţa, Lupul Dacic, Dracula şi Acvila au fost propunerile Ministerului Turismului, Mircea- Titus Dobre, în cadrul comisiei de promovare turistică a ţării, pentru un nou brand. Discuția a ajuns în spațiul public, după ce a fost relatată de câțiva patroni din turism care au fost de față. Motivul supărării ministrului: frunza, brandul turistic al României, pare să nu fie pe placul lui. În replică, fostul ministru al Turismului pe vremea în care a fost aleasă frunza ca simbol, Elena Udrea, a precizat: „Cineva vrea o oaie, altul vrea un berbec... Cred că putem mai mult de atât”. Potrivit acesteia, la realizarea brandului „Romania, explore de Carpathian garden” au lucrat sute de oameni, iar ca să schimbi ceva doar ca să schimbi - nu este normal.
Titus: „Cineva mă ia la băşcălie”
Pe de altă parte, ministrul Agriculturii, Petre Daea, şi Gigi Becali cred că oaia ne reprezintă mai bine decât frunza. „Dacă stau bine și mă gândesc, mult mai bine ne reprezintă Miorița decât o simplă frunză care ne-a costat și foarte mulți bani. Din strămoși ne tragem ca fiind oieri, ciobani, păstori(...). Dacă eu sunt turist străin, mă atrage oaia prin har și prin duh”, a adăugat Becali.
Mircea-Titus Dobre a precizat, pentru EVZ, că discuţia referitoare la Mioriţa a avut loc în contextul în care trebuie realizate şase broşuri pentru promovarea turistică a României.
„Este vorba de o discuţie de principiu pentru că noi, în momentul de faţă, avem de realizat nişte broşuri, şase la număr, o să înceapă o achiziţie publică la Ministerul Turismului. Pe lângă asta, mai este promovarea pe partea de media online”, a menţionat Dobre.
„Este vreo ruşine să folosim oaia?”
În opinia acestuia, trebuie să ne folosim de legendele României pe care le avem din trecut, în aşa fel încât să facem o altfel de promovare faţă de modul în care s-a făcut în ultimii 27 de ani sau care poate că nu s-a făcut în ultimii 27 de ani. „Să schimbăm puţin strategia şi eu am lansat o idee de principiu, că de aceea este comitet consultativ în Turism, să ne consultăm. Bineînţeles că cineva de acolo a luat în băşcălie şi a trebuit să înceapă să fie de rea-credinţă şi să analizeze altfel această discuţie.”
Ministrul spune că nu vede nicio ruşine că discutăm despre Mioriţa, oaie, cioban. “Este vreo ruşine că ne folosim de legendele României? Este vreo ruşine ca le reamintim românilor de legende şi de simbolurile naţionale? Să schimbăm puţin strategia şi eu am lansat o idee de principiu, că de aceea este comitet consultativ în Turism, să ne consultăm”, a afirmat Mircea Titus Dobre. Potrivit acestuia, “Franţa are cocoşul galic, avem Olanda cu vaca şi Spania care are taurul. Eu nu pot să vorbesc despre un simbol cum este Mioriţa?”, a mai replicat ministrul.
El a precizat că, oricum brandul de ţară nu se poate schimba până în 2020, deoarece ar însemna să se înapoieze Comisiei Europene suma de 850.000 euro.
Grindeanu: Este discutabilă frunza
Întrebat dacă împărtășește punctul de vedere al ministrului Agriculturii, Petre Daea, că „oaia este o statuie vie” și ar trebui să fie brandul turistic al României, Sorin Grindeanu a răspuns: „Nu poate să fie brandul turistic al României, pentru că până în 2020 e o frunză. Discutabilă și alegerea din urmă cu câțiva ani (...)”. Şi fostul șef al statului, Traian Băsescu, l-a ironizat pe Dobre pentru demersul său. „Problema este că ministrul ar vrea să fim reprezentaţi de Mioriţa, o baladă tristă, adică de o oaie sau eventual de cei trei ciobani care se omoară între ei. Sunt convins că, dacă în loc de oaie s-ar pune un bou, cu siguranţă, ministrul ar fi foarte bine reprezentat”, a scris Băsescu pe pagina sa de Facebook.
Ultimele „perle” ale ministrului Agriculturii, Petre Daea
Ministrul Agriculturii crede că oaia este o statuie vie. „Aceasta e doar o definiție. Argumentele se găsesc în străfundul analizei pentru fiecare şi pentru orice loc”. În opinia acestuia, lângă oaie găsești o frunză, lângă frunză nu poți să găsești o oaie. Citiți în ediția tipărită a Evenimentul zilei de mâine, sau pe evz.ro, un reportaj-portret incendiar cu „tătucul” țăranilor și ciobanilor din România