Ministrul Mediului, Barna Tanczos, a vorbit despre problemele României legate de poluare şi despre unele măsuri nepopulare care vor trebui luate cât mai repede.
Cea mai mare provocare ca ministru este de a schimba mentalitatea românilor
Barna Tanczos, despre gropile de gunoi
„Este o dezbatere incredibilă pe aceste gropi de gunoi, dacă sunt legale, dacă nu sunt legale, dacă respectă condiţiile de protecţia mediului. Dar se discută foarte, foarte puţin pe acest aspect de reducere a cantităţilor care ajung la groapă, iar acest lucru se poate face doar dacă facem colectare selectivă, doar dacă ajunge prima dată cantitatea de deşeu menajer într-o staţie de sortare unde se pot reduce cantităţile care ajung la groapă cu până la 80%. Tot ce rezultă din această activitate este materie primă, are valoare şi reintră în circuitul economic.
Nu pot să concep că, în secolul 21, o autoritate publică locală, un primar, un consiliu local să fie reales dacă nu se ocupă cu predilecţie în mandatul de 4 ani de aceste probleme, de colectarea selectivă, de măsuri pentru reducerea poluării aerului, de conştientizare la nivelul populaţiei”, a mai declarat ministrul Mediului.
Ce spune ministrul despre restricţionarea traficului auto pe zile
Ministrul a făcut referire la Bucureşti şi spune că: „Gestionarea traficului în Bucureşti este o provocare uriaşă pentru Primăria Generală. Aici, noi putem asigura prin ministerele de resort, Ministerul Dezvoltării de exemplu, soluţii multiple şi finanţări multiple pentru Primăria Capitalei pentru gestionarea inteligentă a traficului şi eliminarea acestor ambuteiaje, blocări din trafic.
Cu siguranţă este nevoie de măsuri nepopulare pentru majoritatea românilor, măsuri prin care în anumite zone se interzice, pe anumite perioade, sau pe anumite zile, accesul cu maşini personale sau să se dezbată şi la nivelul Bucureştiului această posibilitate de introducere a unor tarife, taxe diferenţiate în funcţie de gradul de poluare al fiecărei maşini”.
Ministrul Mediului, despre taxa de poluare
Întrebat despre o posibilă introducere a unei taxe de poluare, acesta a răspuns: „Am propus la nivel naţional o dezbatere în cursul anului 2021 pe această temă. Sper ca aceste dezbateri să aibă loc şi la nivel local, la nivelul acelor oraşe şi municipii, pentru că vorbim de câteva municipii mari unde poluarea este mare.
Nu putem da soluţia de la Bucureşti de fiecare dată. Dezbaterea şi asumarea deciziei trebuie să se întâmple la nivelul comunităţii, care suferă cel mai mult de la acea poluare. Trebuie să avem tot timpul în vedere acel principiu: poluatorul plăteşte. Ar fi anormal ca pentru poluarea din Bucureşti să punem să plătească un cetăţean care locuieşte într-un sat, într-o comună, în vârful muntelui, unde aerul este curat, circulă cu o maşină relativ puţin şi oricum nu poluează cât poluează persoana care zi de zi trebuie să circule zeci de kilometri în Bucureşti sau în jurul Bucureştiului”, aconcluzionat ministrul în interviul acordat pentru Agerpres.