MIHAI COSMA: Crescendo la final de stagiune

Dacă ne-am lua după acest final de stagiune am putea crede că Operele din România merg cu motoarele turate la maximum.

După ce Bucureştiul a pregătit (pentru închiderea stagiunii?!) o reuşită montare cu „Don Pasquale” (a cărei premieră a fost, după părerea mea, abia spectacolul al doilea), a urmat (în aceeaşi săptămână) Iaşiul cu un nou „Rigoletto” şi Clujul cu o premieră naţională: „Cariera unui libertin” de Stravinski.

Gurile rele spuneau că „Don Pasquale” ar fi şi ultimul spectacol sub conducerea actualului director general, algoritmul politic nemaiavând răbdare cu Cătălin Arbore, care ar urma să fie demis. În schimb, „Rigoletto” l-a înscăunat la Opera Naţionala din Iaşi pe un nou director (total străin de lumea operei), astfel luând sfârşit o lungă perioada de interimat, după ce candidaţii din lumea muzicii, care se prezentaseră la concurs, au fost respinşi cu consecvenţă.

Clujul pare ferit de asemenea valuri politice şi îşi vede de treabă, sub „domnia” lui Rareş Trifan, care a adus prima Opera publică a ţării în poziţia de a prezenta în premieră naţională una dintre cele mai cunoscute opere ale secolului XX, „Cariera unui libertin” de Stravinski. Spectacolul Mihaelei Bogdan este o reuşită, care se datorează în primul rând echipei solistice, alcătuită din tineri valoroşi (feriţi de ideea preconcepută că muzica modernă dăunează grav sănătăţii), cu voci bune şi cu o implicare emoţională şi actoricească lăudabilă. S-au remarcat soprana Mihaela Maxim (care a doua zi după reprezentaţie s-a căsătorit cu concertmaestrul orchestrei Operei), mezzo-soprana Iulia Merca (fiica regretatului solist al cunoscutei trupe Semnal M), tenorul Cristian Mogoşan, baritonul Cosmin Sime şi basul Petre Burcă (atât de aplaudat la Bucureşti, la premiera „Cenuşăresei”).

În „Rigoletto” cel mai mare succes l-a avut (la a doua reprezentaţie) baritonul Eugen Secobeanu, în rolul titular, reuşită care îl recomandă pentru roluri mai importante şi acasă, la Opera din Bucureşti. La fel de bine a evoluat şi soprana Diana Bucur (Gilda) şi dirijorul Bogdan Chiroşcă, spre deosebire de Adrian Ionescu, al cărui registru acut nu face faţă pretenţiilor rolului Ducelui de Mantua.

A atras atenţia regia lui Cristian Mihăilescu, cu câteva momente foarte bine realizate, cu vreo 2-3 scăderi, însă în mod cert un câştig pentru Opera gazdă, care avea nevoie de o montare modernă şi ofertantă pentru acest titlu verdian, atât de iubit de public.

Pe perioada verii, artiştii Operelor din România intră în vacanţă, primii care se vor reîntoarce la întâlnirea cu publicul fiind cei din Bucureşti, care vor pregăti un nou „Oedipe”, pentru deschiderea Festivalului Internaţional „George Enescu”.

Cariera unui libertin – secventa din actul I, cu Cristian Mogoshan (Tom Rakewell) in prim-plan

In imagine Diana Bucur (Gilda) si Eugen Secobeanu (Rigoletto)

In imagine Mihaela Maxim (Anne Trulove) si Iulia Merca (Femeia cu barba)

Fotografii de Mihai Cosma