Ron Howard şi Tom Hanks s-au înhămat din nou la o poveste Dan Brown.
La trei ani după controversatul “Da Vinci Code”, cei doi apar împreună pe afişul unei alte adaptări cinematografice a unui roman semnat Brown : “Îngeri şi Demoni”, a cărui acţiune se petrece înainte de evenimentele primului roman/film.
De data aceasta, simbologul Robert Langdon este chemat să investigheze uciderea lui Leonardo Vetra. Ajutat de fiica adoptivă a lui Vetra, Vittoria (Ayelet Zurer, pe care poate vi-o amintiţi în « Munich »), Langdon descoperă o conspiraţie a societăţii secrete a Iluminaţilor. Aceştia plănuiau să omoare patru cardinali romano-catolici şi să distrugă Vaticanul în timpul unui conclav papal. Cei doi se înscriu într-o cursă contra-cronometru pentru a împiedica planul puternicei organizaţii.
Scenariul lui David Koepp şi Akiva Goldsman reduc dimensiunile Vittoriei, iar senzuala Zurer, echivalentul lui Audrey Tatou din “Codul lui Da Vinci”, e nimic mai mult decât asistenta lui Langdon. Felul în care realizatorii au « decupat » romanul nu lasă timp nici unei idile să se înfiripe între cei doi.
Această mişcare face parte din încercarea mai amplă a lui Howard de a face o piesă de acţiune : alergătură, sărituri, mistere de rezolvat în ritm alert, toate acestea în peisajul impresionant al Romei (de filmat s-a filmat chiar în Roma, dar nu şi la Vatican – echipa de producţie a fost nevoită să îşi creeze în studiouri propria versiune, la scară, a Pieţei Sfântul Petru).
Din distribuţie face parte şi Ewan McGregor, în rolul lui Camerlengo Patrick McKenna, care are grijă de oficiul papal în vreme ce ceilalţi cardinali de vază sunt în Capela Sixtină pentru a alege un nou papă. Performanţa lui este unul dintre micile delicii ale filmului, contribuind la suspansul general cu nuanţe care dau senzaţia că undeva, ceva rămâne nespus.
Teoretic, sunt cel puţin două feluri de oameni : cei cărora le place povestirea sinuoasă şi documentată a lui Dan Brown şi cei cărora nu le plac insinuările şi superficialitatea cu care tratează simboluri şi mituri serioase. Aşa că fiecare va decide, probabil, pentru sine dacă filmul merită sau nu o investiţie.