Marcel Ciolacu, în luptă cu shrinkflația. Vrea amenzi pentru comercianți

Premierul României. Sursa foto: Arhiva EvZ

Premierul Marcel Ciolacu vrea să protejeze consumatorii și luptă cu unele practici ale comercianților. În cadrul ședinței de Guvern, șeful Executivului a anunțat măsuri anti-shrinkflație, așa cum au făcut și alte țări europene, pe modelul francez.

Măsurile au rolul de a le oferi consumatorilor o mai bună protecție a consumatorilor și a combate înșelăciunea. În acest sens, șeful Guvernului a cerut implicarea tuturor autorităților de control din România.

Marcel Ciolacu, împotriva practicilor de înșelăciune ale comercianților

Șeful Executivului le-a cerut autorităților de control să intervină urgent pentru combaterea shrinkflației. Una dintre practicile combătute de Marcel Ciolacu presupune reducerea cantităţii unui produs, însă păstrarea aceluiași preț. Astfel de practici ar fi invadat, în ultima perioadă, întreaga zonă de retail.

Odată ch noile măsuri introduse de Guvern, producătorii vor fi obligați să semnaleze vizibil, pe ambalaj, reducerea gramajului, în cazul în care prețul produsului a rămas neschimbat.

Sancțiuni dure pentru comercianți

Agenții economici care nu respectă măsurile impuse de Guvern riscă sancțiuni dure. Premierul a criticat aspru aceste practici adoptate de mulți comercianți, precizând că ar fi vorba despre o „scumpire camuflată și nejustificată economic”.

Supermarket. Sursa: arhivă EVZ

„Se pare că a ajuns și la noi faptul că unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Este de fapt o scumpire camuflată și nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător”. a afirmat șeful Executivului.

Marcel Ciolacu a cerut implicarea tuturor autorităților de control

Odată cu măsurile de plafonare a prețurilor la alimentele de bază, social-democrații spun că au reușit să țină atât inflația, cât și specula sub control, asigurând stabilitate și predictibilitate mai ales pentru produsele pe care românii le consumă cel mai des.

Conform acestora, o parte dintre comercianți au ales să țină prețurile produselor la nivelul plafonat sau chiar sub acesta, dar în același timp, să reducă gramajul respectivelor produse. Fenomenul este denumit shrinkflație și se observă nu numai în România, ci și în alte state europene.

Shrinkflaţia a devenit o reală problemă, atât pentru consumatori, cât și pentru guverne, având în vedere lupta cu scăderea puterii de cumpărare în faţa inflaţiei ridicate din ultimii ani.

Programul magazinelor de Paște. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Având în vedere amploarea fenomenului, rezultatele măsurilor de protejare a familiilor cu venituri mici și medii, luate de guvernul Marcel Ciolacu, nu își pot ating scopul în fața acestor retaileri.

PSD planuri pentru preluarea trendului european în materie de shrinkflație

Începând din luna iulie, comercianţii francezi vor trebui să afişeze detalii la raft, în cazul în care cantitatea a fost redusă într-un mod care duce la creșterea prețului unitar. Conform noilor măsuri, aceste informații se vir afișa la loc vizibil, timp de două luni. Vizate un acest sens sunt atât produsele alimentare, cât și bunurile de consum obișnuite.

În Ungaria, măsurile anti-shrinkflație au intrat în vigoare încă din luna martie. Acestea sunt valabile până la sfârșitul acestei luni. Retailerii de alimente cu vânzări anuale de peste un miliard de forinţi (2,9 milioane de dolari) sunt obligaţi să pună avertismente pe produsele ale căror dimensiuni s-au redus comparativ cu perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2020 şi 1 iulie 2023.