PROTECŢIE . Unii bolnavi ajung la preot în loc de doctor. Leacuri duhovniceşti în loc de medicamente. Cine plăteşte pentru eroarea unui cleric? Pe timpuri, doar cei dotaţi cu har ajungeau la mânăstire!
Greşeşti, plăteşti! Asta e esenţa asigurării de malpraxis în întreaga lume. La noi, doar medicii, avocaţii, experţii contabili, brokerii de asigurări, auditorii, arhitecţii sau magistraţii sunt obligaţi prin lege să se protejeze, atât pe ei cât şi pe potenţialele "victime" ale propriilor erori. Dar ce se întâmplă atunci când cel care greşeşte e un preot? Un caz concret e cel al părintelui care n-a astupat corect năsucul şi guriţa copilului pe care îl boteza, înainte de a-l băga în cristelniţă. Altul e cel al "exorcizării" ratate de la Tanacu, când călugărul Daniel Corogeanu a legat o femeie şi a ţinut-o fără hrană şi apă până a murit. Mânăstirile au devenit locuri de refugiu pentru unii bolnavi psihic, spune un psihiatru. Un teolog confirmă şi spune că, înainte de ’89, sita era mai deasă la tunderea în călugărie. Unii duhovnici, din exces de zel, sau ignoranţă, nu-i trimit pe mulţi dintre cei ce li se spovedesc la ajutor specializat. Un avocat afirmă că pedepsele pentru cei care greşesc, în cazul preoţilor, sunt mai aspre, întrucât popii sunt consideraţi personal calificat. Un asigurator zice că popii nu trebuie scutiţi de la plata "daunelor". Reprezentantul Patriarhiei Române spune că asigurarea de malpraxis în rândul clerului e doar o idee năstruşnică. Alţii sunt de părere că o dezbatere pe această temă nu strică nimănui. Delirul mistic, "tratat" la mânăstire Oamenii ajung la preot pentru o problemă de sănătate mintală în două mari momente ale bolii. Primul ţine de afecţiunea însăşi, una care poate să comporte o criză acută a identităţii omului sau a gândirii lui şi care devin contaminate de un delir mistic religios. Al doilea, mai frecvent, pentru că individul crede că în interiorul bisericii respective, sau în comuniune cu preotul respectiv, se vindecă de o boală de nevindecat, oricare alta decât în prima variantă şi pentru care medicina a dat chix. "Cei care cuprind în ei un delir cu tentă religioasă nu se văd bolnavi şi nu vor să fie vindecaţi, de fapt, ci mai degrabă acceptaţi şi – deja periculos – incluşi în sistemul ecleziast ca veritabili profeţi sau duhovnici. Biserica a învăţat să se ferească de aceştia, dovadă că nu e chiar atât de convinsă de veridicitatea actului de posesie divină. Un oarecare nu e luat de bun doar pentru că spune că i-a apărut Domnul azi noapte şi i-a zis să meargă la Huşi, să boteze necredincioşii!", spune doctorul Gabriel Diaconu, psihoterapeut la clinica Mindcare, din Bucureşti. Căile Domnului sunt ascunse doar pentru unii "În ceea ce-i priveşte pe cei cu boli cronice, «incurabile», aici Biserica se face vinovată de malpraxis!", e tranşant psihiatrul Diaconu. Şi tot el ridică o serie de întrebări delicate: "În afara situaţiilor în care preotul rămâne un slujitor al omului, cu «o» mic nu «O» mare, prelatul sugerează - vezi cazul recent de la Bacău, unde liturghia nu s-a oprit, deşi tocmai murise un om de infarct de miocard- că toate sunt ca în cartea lui Iov. Că, de fapt, sufletul e important, nu corpul, iar dacă Domnul a vrut să faci cancer, ciroză sau demenţă înseamnă că Domnul a avut ceva de gând, impenetrabil, şi probabil cu final neaşteptat de pozitiv. Vin şi întreb, sub acoperirea căror evidenţe vin diverşi unşi să susţină veridicitatea unei astfel de cauzalităţi?". Adică, dacă se dovedeşte că, întâmplător, când omul a luat virusul HPV sau al hepatitei C, Dumnezeu era concentrat în altă parte, cine îi dă omului înapoi minciuna prin credinţă?
"Paradoxal, în regimul trecut, selecţia viitorului călugăr, a viitorului student-teolog, a seminaristului era făcută după rânduială. Or, atât la Tanacu, cât şi la Tăriceni a prevalat cantitatea în dauna calităţii!" Dan Ciachir, scriitor şi teolog "Părinţii unui copil care a murit la botez pot face o plângere penală la Parchet. Ei se pot constitui parte civilă atât împotriva preotului, cât şi a Episcopiei din care face parte preotul." Mariana Ştefan, avocat
DACĂ POPA E BĂUT, E ŞI MAI NASOL!
Consecinţa suprimării vieţii la botez
Există situaţii în care "tehnica" botezului , dacă nu e efectuată aşa încât să-l protejeze pe botezat, de obicei un copil de o lună-două de viaţă, se ajunge la vătămarea corporală gravă sau chiar la pierderea vieţii.
Cine şi de ce fuge de o răspundere civilă obligatorie?
Biserica e o lume aparte. O comuniune de iubire şi credinţă, formată din credincioşi şi călugări. "În momentul în care se întâmplă o situaţie de domeniul umorului rusesc: «Trimite pe credincios să se roage şi el îşi sparge capul!», se poate întâmpla şi o situaţie contrară. Ca un copil să îşi piardă viaţa cu prilejul administrării tainei Sfântului Botez", spune teologul Dan Ciachir, care mai adaugă că şi la un botez banal se pot întâmpla tragedii.
Specialistul ne explică: "Situaţia e rarisimă, la zeci de milioane de botezuri anual. Întâmplările nefericite fiind extrem de rare, nu văd o reprezentare juridică. Administrarea botezului se produce în aceste comuniuni, ce sunt altceva decât planul juridico-social pe care ne-am obişnuit să-l definim cât mai accesibil! Cazul Tanacu e tot o excepţie şi s-a produs din vina episcopilor de la Huşi. Sita n-a fost destul de deasă! Biserica nu e ameninţată de ateismul agresiv al acestei Europe desacralizate, ci din interior, de proprii clerici şi credincioşi. În BOR nu se pot rezolva probleme politice cu mijloace religioase şi nici terminologia juridico-socială nu poate defini situaţiile specifice Bisericii! Refuz să folosesc termenul de malpraxis în cazul unui botez sau fals exorcism!".
Răspundere popească pentru vină lumească
Normal, într-o comunitate civilizată, răspunderea profesională faţă de terţi e un cadru general. Aici intră şi RCA-ul. "Una dintre componente e această răspundere ce acoperă greşelile anumitor categorii profesionale pe care le pot crea terţilor. Trebuie să existe obligativitatea legală ca aceste categorii să aibă o asigurare de acest fel. Adică, asigurarea de malpraxis să o aibă cât mai mulţi! De ce nu şi la popi!?", se întreabă Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR, for tutelar al tuturor brokerilor de asigurări din România.
Asiguratorul are şi o direcţie clară: "Mai ales la ortodocşi, că la catolici, la botez, nu se bagă copilul în apă. La fel, la sacerdoţii religiilor, unde se practică circumcizia rituală!".
Părintele Costel Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, a refuzat să ne comenteze în scris tema dezbaterii noastre. "E o idee năstruşnică şi nu avem ce comenta!", a ripostat reprezentantul BOR.
GARANŢIA E COMPLEMENTARĂ RUGĂCIUNII
Eparhiile trebuie să-şi asume asigurările preoţilor
"Pentru preotul ortodox, rugăciunea este cea mai bună asigurare, el fiind asistat haric pentru a parcurge slujirea spre bine. Trăim însă vremuri tulburi, în care mulţi dintre conducătorii lumeşti ai B.O.R., împovăraţi de belşugul palatelor episcopale, sunt lipsiţi de har curgător şi trimit în parohii slujitori neveritabili ai Mântuitorului. Pe de altă parte, preoţii autentici sunt supuşi unei structuri care le îngrădeşte libertatea de slujire, cerându-li-se să fie buni manageri, iar nu buni slujitori", explică avocatul Mihail Barbu, teolog ortodox licenţiat, mecanismele acestui stat în stat care e Biserica.
- Exorcistul de la Tanacu este oficial în libertate
- Tragedia de la Tanacu, ultimul act: măicuţele îşi pierd urmele pe căile ascunse ale Domnului
- Viaţa maicii Sebastiana s-a schimbat cu un telefon de la Dumnezeu