Ucraina trebuie să respecte acordurile internaționale în cazul lucrărilor pe care le execută în Delta Dunării, pe Canalul Bâstroe. Comisarul european pe Transporturi, Adina Vălean, a făcut o serie de comentarii pe acest subiect. Ea a explicat ce sancțiuni riscă autăritățile de la Kiev în cazul în care nu respectă reglementările asumate la nivel internațional.
Comisarul european Adina Vălean a făcut o serie de comentarii cu privire la informațiile apărute în spațiul public referitoare la lucrările pe care Ucraina le execută pe canalul Bâstroe. Conform unor informații apărute în spațiul public, Ucraina a demarat lucrări de adâncire pe canalul Bâstroe și pe brațul Chilia al Dunării. Astfel, s-ar facilita intrarea navelor cu pescaj mare pe Dunăre, un obiectiv urmărit de Ucraina de mai mulți ani. Dacă informațiile se dovedesc reale, ar însemna că țara vecină încalcă tratatele internaționale, care interzic astfel de lucrări.
„Eu, la Comisia Europeană, am primit doar o solicitare a Ucrainei de introducere a brațului Chilia în rețeaua de transport principal europeană. Acest lucru nu poate fi decis unilateral nici de către Ucraina, nici de către Comisia Europeană. Trebuie acordul României. România ne-a trimis un răspuns în care își afirmă obiecțiile“, a spus Adina Vălean, comisar european pe Transporturi.
în acest context, comisarul a precizat că este nevoie de o mai bună cooperare între părți, respectiv între București și Kiev. Cu atât mai mult cu cât Ucraina este o țară candidate la Uniunea Europeană. Iar încălcarea tratatelor internaționale ar putea ridica suspiciuni cu privire la intențiile sale de a respecta reglementările europene.
„Orice lucrări trebuie făcute respectând acordurile internaționale. Acest lucru ar fi o încălcare a acordurilor internaționale, iar Ucraina riscă ce riscă oricine care încalcă astfel de acorduri. Trebuie văzut exact despre ce este vorba. Dacă domnul ministru al Transporturilor are această informație și dorește să formuleze oficial către Comisia Europeană, o poate face și putem avea o reacție oficială”, a mai precizat Adina Vălean.
Adina Vălean se declară în favoarea dialogului
Comisarul european a precizat că Ucraina este în plin proces de aderare la UE, iar încălcarea unor acorduri internaționale nu ar fi privită cu prea multă simpatie.
„Ucraina este, totuși, într-un proces pe care și-l dorește cât mai accelerat, de integrare europeană. Dincolo de încălcarea unui acord, este vorba de construirea încrederii între părți și de un comportament de colaborare și înțelegere reciprocă între statele membre ale UE. Sunt absolut convinsă că dialogul, facilitat politic, de ce nu chiar de Comisia Europeană, poate să lămurească lucrurile“, a spus Adina Vălean la Antena 3.
Pe 10 februarie 2023, așa cum a mai arătat Evenimentul Zilei, la Ministerul Transporturilor s-a desfășurat o întâlnire, cu reprezentanţi de la Mediu şi Externe, cu privire la lucrări de dragare efectuate de Ucraina în zona canalului Bîstroe. Garda de Coastă a sesizat a sesizat o astfel de activitate în apele ucrainene și a anunțat autoritățile române. Informații cu privire la această situație, din Delta Dunării, au apărut în media din ultimele zile.
Cazul a fost sesizat de ministrul Sorin Grindeanu
Ulterior, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vorbit despre aceste lucrări, menționând că România va continua să ajute Ucraina, însă în limita tratatelor internaționale.
„Cred că Ministerul de Externe este cel care va gestiona şi acesta a fost rostul acestei întâlniri, pentru că există semnale că în acest moment sunt lucrări de dragare pe Bîstroe, iar Ministerul de Externe, Ministerul Mediului – ăsta a fost rostul acestei întâlniri – trebuie să vină cu o poziţie şi să informeze cu date“, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis că nu a fost informat cu privire la aceste activităţi şi a cerut date suplimentare de la Administraţia Deltei Dunării şi de la Poliţia de Frontieră. MAE susţine că, în funcţie de răspunsurile pe care le va primi, va face demersurile diplomatice necesare.
Instituţia a transmis Comisiei Europene un punct de vedere prin care reiterează dezacordul faţă de propunerea Ucrainei de includere a brațelor Chilia și Bîstroe ale Dunării în reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T).