Destul de rar mă alătur demersurilor petiționare ale unor concetățeni căci le descopăr vicii peste care nu se poate trece, iar eșecul e previzibil.
Nu același lucru îl pot spune despre petiția online pe care au inițiat-o jurnaliștii Dan Boanță și Camelia Spătar și pe care miau trimis-o ieri să o semnez. Tema ne privește pe toți și, dacă inițiatorii vor presa autoritățile statului, avându-ne pe noi ca sprijin, au mari șanse să izbândească, iar petiția lor să nu rămână la nivelul unui simplu demers civic, izvorât din tragedia petrecută în urmă cu câteva zile pe DN1, în zona magaziului Ikea. E principalul motiv pentru care m-am alăturat acestui demers. E vorba de o campanie care militează pentru montarea separatoarelor pe drumurile naţionale şi judeţene. Dacă existau separatoare, tânăra Oana Dicu nu ar fi murit sub ochii fetiței sale din cauza unui șofer dement. Vitezomanul și-ar fi frânt el gâtul în betonul de pe mijlocul șoselei. Campania „Salvaţi- ne vieţile ! Puneţi separatoare între noi şi cei care încalcă legea!” poate fi începutul unei revolte colective, care să oblige autoritățile nu numai să tragă la răspundere CNADNR, administratorul drumurilor în România, ci să curețe un sistem instituțional de putreziciunea care l-a cuprins.
La CNADNR s-au furat bani cu nemiliuita, directorii ne-au aburit cu tot felul de proiecte, nici azi terminate, miniștrii Transporturilor au aderat la sistemul de tip mafiot în funcție de interesele lor politice și așa se face că nici astăzi nu avem autostrăzi, ci doar bucăți de autostradă sau de drum național, inaugurate cu fală și tăiat de panglici, și care se prăbușesc din cauza furtului de materiale.
Situația explozivă de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a făcut și va face subiectul unei campanii de presă desfășurată de Evenimentul zilei. Instituțiile statului au început să se miște și sperăm să nu se împotmolească la fel ca și în cazul sistemului sanitar unde, de ani de zile se toacă banii contribuabililor, iar românii sunt tratați ca niște cobai. După un control la CNADNR, efectuat în a doua jumătate a anului trecut, a fost pusă în mișcare o acțiune penală a DNA, cu privire la persoane și fapte care au generat ceea ce presa a numit „Afacerea Autostrada Orăștie-Sibiu”. Apoi, s-a descoperit că dintr-un număr total de 5.979 de salariați, muncitori sunt 2.690, iar personal TESA (tehnic, economic și socioadministrativ), ceva mai mult - 3.289 angajați. Sunt peste 1.100 de șefi, care sunt deserviți de 325 de șoferi.
Toate acestea, dar și multe-multe altele, mult mai grave, legate de jaful petrecut la CNADNR, au fost consemnate în cadrul anchetelor publicate de Evenimentul zilei în ultimele două luni. Reiau niște titluri din ancheta lui Mirel Curea doar pentru a înțelege dimensiunile raptului și de ce cred că numai dacă vom susține cu toții inițiativa jurnaliștilor Dan Boanță și Camelia Spătar îi vom putea obliga pe decidenții politici, pe cei de la CNADNR să găsească bani și soluții pentru montarea rapidă a separatoarelor: „Documentul secret care dovedeşte dezmăţul de la CNADNR. Orele suplimentare au costat un km de autostradă 3 milioane de euro”, „Imaginea completă a unui jaf generalizat. CNADNR, o mină de aur pentru orice guvernare”, „25 de milioane de euro de la CNADNR, către o firmă de construcții italienească”, „CNADNR dă o gaură de 350 milioane de euro la bugetul de stat”.
Am amintit în context și de sistemul sanitar. E un alt subiect care ne doare și pe care, dacă îl vom lăsa și acum din mână fără să obligăm autoritățile să vadă ce se întâmplă, să găsească soluții corecte și să pună în locul jafului și putregaiului din Sănătate un sistem care să respecte și pacienții și persoanalul medical, dacă nu vom face toate acestea, întregul scandal pornit de la dezinfectanții diluați va fi degeaba. Spun asta cu amărăciunea jurnalistului care a adus des în atenția publicului gravele probleme din Sănătate. EVZ a început de peste doi ani o campanie numită „Medicul de gardă”, publicand frecvent articole care vizau sistemul sanitar, ceea ce se întâmplă în spitale, cabinete, farmacii, în Ministerul Sănătății și la nivelul companiilor de medicamente. Își mai amintește cineva de săpunul contaminat cu o bacterie periculoasă de la Spitalul Ellias? Sau de achizițiile ordonate de Ministrul Eugen Nicolăescu sau de rezistența unora din sistem la introducerea cardului de sănătate, care ar fi stopat furtul de medicamente? Știți că foarte puțini medici au avut curaj să se implice, să ne dea informații despre disfuncțiile sistemului, despre amestecul politicului? Știți care e cel mai greu obstacol pentru jurnaliști în acest gen de subiecte? Faptul că se izbesc de orgoliile medicilor, divizați în două tabere, dar și de tăcerea unora dintre ei. Scandalul dezinfectanților le-a dat curaj și, prin multitudinea de informații obținute de presă, a scos la iveală nu numai nenorocirea, ci și unele interese pecuniare sau de viitoare afaceri. În plus, a intervenit și atitudinea de revoltă a populației, extrem de vizibilă pe Facebook și în comentariile site-urilor de presă. Vom vedea ce va urma, EVZ va scotoci în continuare, va scrie pentru cetățeni (care au experiențe personale în sistemul sanitar românesc!) și sper ca promisiunea premierul de a cere ajutor extern se va materializa. Dar, știți cum se spune: doar împreună vom reuși! Dacă vom lăsa garda jos și vom înghiți propaganda, fie în cazul CNADNR, fie în cazul sistemului de sănătate, vom fi păcăliți din nou.
Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.