EVZ a aflat că valoarea inițială a contractelor pentru DN-uri și autostrăzi era de 143 de miloane de lei pentru această iarnă. Pe 9 ianuarie, CNAIR a dublat suma!
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a încheiat, în perioada septembriedecembrie 2016, acorduri-cadru pe 48 de luni, pentru deszăpezirea tuturor drumurile naţionale şi a autostrăzilor. Doar că, după prima ninsoare, şefii de la drumuri au adăugat niște contracte subsecvente, prin care se scurg foarte mulți bani. Concret, lista contractelor a fost actualizată pe site-ul CNAIR pe 9 ianuarie, valoarea fiecărui contract fiind aproape dublată peste noapte. Astfel, deszăpezirea a ajuns să coste 269 de milioane de lei, de la 142 de milioane cât era inițial. Pe teren, însă, nu se vede diferența, firmele ajungând să fie plătite şi dacă stau. Practic, dacă o mașină de deszăpezire stă în garaj, este plătită, în medie, cu 12 lei pe oră.
Capitală, împărțită de cinci firme
De 16 ani, Capitala este deszăpezită de aceleași cinci firme. Ele au câștigat un contract în 2000 care era valabil până în 2008. Dar nu s-a renunțat la aceste contracte, primăriile de sector prelungindu-le prin acte adiționale, deși legea spune că trebuie organizată o nouă licitație. Doar Sectorul 5 a renunțat, într-un final, din lipsă de bani, nu de altceva. Primul contract de salubrizare din Bucureşti a fost încheiat pe 10.01.1997, când Consiliul General al Capitalei a semnat cu SC RER - RWE ECOLOGIC SERVICE Bucureşti - REBU un contract pentru o perioada de 10 ani.
Ulterior, durata contractului a fost modificată printr-o hotărâre care prevedea că pentru sectoarele 2, 3 şi 6 se face licitație pentru salubrizare și deszăpezire, iar la sectoarele 1, 4 şi 5 rămâne REBU. Ulterior, fiecare sector a făcut ce-a vrut primarul lui.
Cine adună zăpada și câți bani ia pentru asta
Sectorul 1. REBU a făcut curăţenie până în august 2007 când primăria de sector a făcut licitaţie pentru desemnarea altui operator. Prima licitaţie a fost contestată. În decembrie 2007 s-a organizat o nouă licitaţie, câştigată de compania Romprest, contractul fiind încheiat pe 25 de ani, iar valoarea acestuia este de 450 milioane euro fără TVA. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire - 150 milioane lei.
Sectorul 2. Din 1999 până în prezent, activitatea de salubrizare este concesionată firmei Supercom, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire - 110 milioane lei.
Sectorul 3. Din 1999 până în prezent, activitatea de salubrizare este concesionată firmei Rosal, contractul fiind prelungit prin acte adiţionale. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire 130 milioane lei.
Sectorul 4. REBU face curăţenie din 1997 până în prezent, contractul iniţial fiind prelungit prin acte adiţionale. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire - 37 milioane lei;
Sectorul 5. Din 1999 până în 2001 activitatea de salubrizare a fost făcută de REBU. În 2011, Primăria sector 5 a spus că nu mai are bani pentru a plăti acest serviciu şi a cerut ca activitatea să fie preluată de Primăria Capitalei. Nou contract a fost încredinţat firmei Romprest, deszăpezirea costând aproape 2,5 milioane de euro în fiecare iarnă.
Sectorul 6. Din 1999 până în prezent, activitatea de salubrizare este concesionată firmei URBAN. În 2016 s-au alocat pentru curăţenie şi deszăpezire 81 milioane lei.
Edilii anunţă rezilierea contractelor
Consiliul Concurenţei a atras atenţia de mai multe ori Primăriei Capitalei și celor de sector că licitaţiile pentru serviciul de salubrizare trebuie refăcute şi că nu este în regulă prelungirea contractelor prin acte adiţionale. Edilii celor şase sectoare au declarat, pentru EVZ, că analizează posibilitatea preluării serviciului de salubrizare şi deszăpezire de către Administraţiile Domeniului Public (ADP-urile). Doi primari au şi făcut deja demersuri în acest sens: edilul Sectorului 4, Daniel Băluţă, şi Robert Negoiţă, de la Sectorul 3, au cerut Consiliului General înfiinţarea unei societăţi în acest sens.
Ca sardinele, la metrou
Nămeții prea mari i-au determinat pe mulți dintre șoferii bucureșteni să lase mașinile acasă și să meargă la serviciu, dimineața, cu metroul. De la ora 7.00 și până la prânz, ieri, stațiile de metrou Unirii 1 și 2, Victoriei 1 și 2, cea de la Universitate, Gara de Nord, Dristor 1 și 2, dar și Nicolae Grigorescu au fost supraaglomerate. Ca să poată face față afluxului mult prea mare de călători, polițiștii de la Poliția Metrou au fost nevoiți să coordoneze intrarea miilor de călători în subteran. Și pompierii de la ISU București- Ilfov au fost nevoiți să stea ore în șir cu ochii pe mulțimea îngrămădită ca sardinele la marginea peroanelor, ca să nu se producă vreo tragedie. (Dana Lascu)
Drumuri închise
Până la închiderea ediției, traficul rutier era închis pe autostrăzile A2 și A4. Pe autostrada A3 București - Ploiești circulația a fost reluată pentru toate categoriile de autovehicule, însă traficul era controlat. Şi pe căile rutiere din opt județe (Brăila, Călărași, Constanța, Ialomița, Iași, Tulcea, Vrancea și Galați), precum și pe tronsoane din 15 drumuri naționale și 90 de drumuri județene se circula cu dificultate. Toate aeroporturile și porturile maritime au fost deblocate.
VATMANII ȘI-AU DESZĂPEZIT SINGURI LINIILE
Deși, teoretic, ieri, tramvaiele din București au circulat cel mai bine, asta nu înseamnă că vatmanilor le-a fost ușor. Mai ales dimineața, după ce toată noaptea de marți spre miercuri a nins. În jurul orei 9, în Piața Victoriei la intrarea pe strada doctor Felix, zonă ultracentrală de altfel, linia tramvalului 46 era blocată imediat după ieșirea din Pasajul Victoriei. Vatmanul unui tramvai de pe această linie a fost nevoit să coboare cu lopata și să deszăpezească singur șinele acoperite de nămeți, în timp ce pasagerii săi stăteau la căldură. (Dana Lascu)
FOTO:Laura Codruţa Kovesi își „curăță” imaginea publică cu lopata! Șefa DNA-ului a deszăpezit trotuarul din fața instituției pe care o conduce, doar-doar și-o „spăla” imaginea publică șifonată de scandalurile cu doctoratul și cu fugarul Sebastian Ghiță care i-a scăpat printre degete. (Gabriel Fereșteanu)