Deși au trecut nouă zile de când Mircea Crăciun, un planorist cu o vastă experiență în domeniu, a decolat de pe Aerodromul Ghimbav din județul Brașov, nimeni nu-i poate da de urmă. Un pilot cu multe ore de zbor, absolvent al Facultății de Aeronautică, a punctat, pentru EVZ, posibilele greșeli făcute de colegul său
Cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul proiectării, fabricației și încercărilor de zbor ale planoarelor și altor aeronave civile ușoare, Sebastian Tănase a efectuat sute de ore de zbor cu astfel de aparate, atât în zone tehnice din țară, cât și din Europa de Vest. Printr-o scrisoare trimisă către redacția cotidianului „Evenimentul Zilei”, acesta povestește cu lux de amănunte care ar fi cauzele dispariției pilotului și ce s-ar putea face ca pe viitor să nu se mai întâmple astfel de tragedii. Pilotul susține că, în anii ’80, a zburat foarte mult în zona Brașovului. La vremea respectivă, toate planoarele aveau stație de radio și, din 30 în 30 minute, comunicau poziția lor conducătorului de zbor care era la sol, lângă stația de radio, și nu părăsea locul până când ultima aeronavă ce zbura nu venea la aterizare.
FOTO: Pilotul Mircea Crăciun a dispărut cu planorul pe 6 august
„S-ar putea spune că acea regulă avea drept scop verificarea celor ce zboară pentru ca ei să nu fugă din țară dar, din punctul de vedere al siguranței, era o reglementare perfectă! Azi, pentru planoare și alte aeronave ușoare ce zboară în acest spațiu aerian necontrolat, utilizarea stațiilor de radio emisie/recepție nu este obligatorie și, din câte știu, la pregătirea modificărilor de legislație în materie, posesorii unor astfel de aeronave, sub deviza libertății, luptă pentru ca o astfel de prevedere să nu fie introdusă. După opinia mea, este o mare prostie! Prin ce este limitată/încălcată libertatea unui zburător, dacă el își comunică poziția, periodic, unui coleg care se află la sol? Acest lucru este strict pentru siguranța lui și ajută enorm la căutarea lui, în cazul unui eveniment nedorit, ceea ce în aviație oricând se poate întâmpla!”, ne-a explicat Tănase.
Crăciun trebuia să folosească transponderul
Experimentatul pilot mai susține că, în acea perioadă, pentru cei ce zburau în zona G nu era necesară echiparea cu transponder (n.r. - emițător/ receptor). „Dacă acest planor avea în dotare un asfel de echipament ce permitea stațiilor terestre de radar să identifice aeronava, nu văd din ce motiv pilotul nu l-a pornit! Înțeleg că dl. Crăciun nu a pornit transponderul, deși avea un astfel de echipament și nu avea nici o stație radio emisie/recepție. S-a spus că a ținut legătură cu solul prin telefonul mobil! Îmi cer scuze, dar o astfel de inconștiență nu aș comite niciodată, după ce chiar și conducând o mașină pe DN1, între Brașov și București, rămân foarte des fără semnal, deci telefonul GSM nu-mi dă nicio siguranță că în caz de strictă necesitate voi putea comunica cu cineva!”
Vina autorităților este ZERO
● Dl. Crăciun nu a oferit nici o șansă autorităților pentru ca, în caz de accident să poate fi reperat! Încă o dată: în aviație o persoană responsabilă trebuie să-și ia măsuri de precauție, pentru că, după cum se spune, „în aviație se greșește o singură dată: prima greșeală este și ultima...!
● Ceea ce s-a întâmplat cu acest planor o pot compara cu inconștiența unor tineri de la oraș, care vin în zona Brașov, și se urcă pe munte fără echipament (cu pantofi cu toc!) fără experiență și cunoștințe, cad în prăpastie, nu au nici telefon mobil și cei de la Salvamont îi caută disperați zile întregi!
● Un astfel de planor fiind din fibră de sticlă/carbon/kevlar, este foarte greu detectabil prin radar, mai ales dacă zboară la altitudine mică.
● Un planor construit din aceste materiale, în cazul în care se prăbușește, se împrăștie în mii de bucăți, ca și cum ar exploda!
● În caz de prăbușire în munți este posibil să rămână „înfipt în pământ”, între copaci, și nu va fi vizibil de sus, cu avioane/elicoptere/drone.
● La fel, este posibil să rămâne pe coroana copacilor și căutătorii să treacă pe sub el, fără să-l observe.
● Îmi pare sincer rău de ce a pățit dl. Crăciun și sper din toată inima să fie găsit cât mai repede, dar vă rog nu dați vina pe autorități, pe care fără să le „iubesc” foarte tare, de această dată nu le puteți acuza. S-au cheltuit zeci de mii de euro ( poate sute) pentru aceste acțiuni de căutare și pentru acest eșec trebuie să căutați vinovații în altă parte. Poate la modificarea legislației, această experiență nefastă va face ca noile legi să fie mai bune pentru siguranța celor care zboară.
„Este foarte probabil să se fi prăbușit aproape de ultimul loc unde a fost văzut”
- Planorul sosit în țară recent a fost asamblat pentru prima dată la aerodromul de la Ghimbav. Dl. Crăciun, care închiriase planorul, a dorit să execute un zbor de testare/aclimatizare cu o durată planificată la cca. 2 ore în zonă. El urma să zboare cu acest tip de planor pentru prima dată! Cum se spunea pe vremuri, încă nu avea „trecere” pe acest tip de aeronavă! După regulile vechi, care nu erau toate proaste, în brevetul unui pilot erau trecute toate tipurile de aeronave pe care avea calificarea să zboare. Nu știu care este regula de azi, dar, din punct de vedere tehnic, era o rațiune, pentru că fiecare aeronavă este diferită.
- Dl. Crăciun a decolat de pe Aerodromul de la Ghimbav, remorcat de o wilga.
- După decolare, la 13.06, a vorbit la telefonul mobil.
- După această convorbire, telefonul său nu s-a mai putut localiza! Remarcă importantă: un telefon GSM, chiar dacă nu se vorbește pe el, dar este pornit și este conectat la rețea, poate fi localizat de furnizorul de telefonie GSM cu o precizie suficientă. Dacă acest lucru nu s-a putut face, există doar câteva ipoteze:
- A oprit telefonul sau acesta a rămas fără baterie. Ambele cazuri ar fi anormale pentru o persoană responsabilă și grijulie cu soarta sa proprie.
- A coborât prea jos, nu s-a mai înălțat suficient pentru ca telefonul său să fie conectat din nou la rețeaua GSM. Dacă acest lucru s-a întâmplat, planorul trebuie să se fi prăbușit foarte aproape de locul unde a fost localizat ultima oară.
- A pățit ceva (i s-a făcut rău) sau planorul proaspăt asamblat s-a defectat foarte grav, astfel că pilotul nu a mai comunicat cu solul și s-a prăbușit în respectiva zonă.
- Altfel spus, locul probabil de prăbușire este foarte aproape de ultimul loc de localizare. Se poate ca planorul să fi zburat la mare distanță, dar este extrem de puțin probabil!