Profesorul ieșean Paul Bârsănescu a inventat un sistem de cântărire electronică a camioanelor aflate în trafic și transmiterea datelor prin GPS. Camioanele supraîncărcate uzează cel mai tare drumurile, fiind principala problemă în toată lumea.
Un ieșean a inventat GPS-ul cu cântar: un dispozitiv care îmbină două tehnologii folosite la camioanele care transportă marfă și care, dacă s-ar aplica, ar rezolva, parțial, problema uzurii drumurilor. Prof.dr.ing Paul Bârsănescu de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iaşi a fost premiat la Concursul de inovații Network of Automotive Excellence (NoAE). E primul român care participă la una dintre cele mai titrate competiții de inventivă din lume.
Inginerul a pornit de la o idee simplă: fiecare camion sau TIR este dotat cu GPS cu înregistrare și tracker, având în dotare și un aparat care cântărește fiecare punte. Transportatorii plătesc pentru uzura infrastructurii în funcție de capacitatea vehiculului. Deși, logic, drumurile sunt stricate de camioanele supraîncărcate, acestea nu sunt taxate în consecință. Se plătește doar în funcție de greutatea fiecărei clase de autovehicule, fără nicio diferență între cele goale sau arhipline.
O hartă digitală arată în orice moment gradul de încărcare al fiecărui drum
Invenția ieșeanului, combină GPS-ul cu cântarul, transmite digital informația și, dacă va fi dublată de o lege aplicată, va permite autorităților să încaseze sume diferențiate de la transportatorii de marfă, mai mult de la cei care pleacă supraîncărcați.
„Protecția infrastructurii rutiere și a podurilor e principalul scop al invenției. Uzura principală a șoselelor e produsă de camioanele grele și în special de cele supraîncărcate. Acum, transportatorii plătesc la fel, indiferent că circulă cu camioanele goale, pline sau supraîncărcate. Cu ajutorul aparatului nostru, am putea avea o hartă digitală a transporturilor de mărfuri și am putea calcula uzura șoselelor în funcție de greutatea care a mers pe ele, taxând mai scump camioanele supraîncărcate”, a declarat profesorul Bârsănescu. Principala sursă de uzură a șoselelor: camioanele supraîncărcate
Studiile au demonstrat că uzura şoselelor e produsă în proporţie de 60%, de camioanele supraîncărcate. Un camion supraîncărcat cu doar 10% peste limita admisă generează o uzură a şoselei mai mare cu 46,4% faţă de acelaşi camion încărcat la greutatea admisă, explică ieșeanul.
România a cheltuit 20 de miliarde de euro în ultimii 14 ani pentru a întreține drumurile, potrivit Econtext. Luând în calcul faptul că 50% din uzura șoselelor s-a datorat suraîncărcării mașinilor, înseamnă că jumătate din suma amintită ar fi fost economisită dacă s-ar fi aplicat sistemul propus de ieșean. Paul Bârsănescu intenționează să ia legătura cu parlamentarii pentru o propunere de schimbare a legislației rutiere. Între timp, după succesul de la Dusseldorf, este curtat să își cedeze invenția unor companii din Japonia și Coreea, și chiar gigantului Airbus, pentru că aceasta se poate aplica și la avioane. Concursul de inovaţii NoAE (Network of Automotive Excellence) este prezent în 23 de state europene. Juriul de anul acesta a fost format din reprezentanții celor mai puternice branduri din industria construcțiilor de mașini - Airbus, Boeing, Lufthansa, Siemens, Audi, Ford, Renault, Porsche, Volkswagen, Opel, Skoda, Bisch, etc. Aceștia au avut de ales între 113 invenții din 40 de țări.