INTERVIURILE 2+1. Ruxandra Ion: "Pe platourile PRO TV de la Buftea nu mai lucrează nimeni, este un capitol închis"

La 57 de ani, producătorul "Abracadabra" şi al celor mai urmărite telenovele româneşti spune, zâmbind, că a devenit propriul său şef şi dezvăluie ce şi-a propus să facă mai departe alături de echipa sa.

Am întâlnit-o pe Ruxandra Ion în sediul şcolii de talente - "TV & Film Academy by Ruxandra Ion". Era veselă, degajată şi în aşteptarea noilor producţii. Am vorbit despre proiecte, tare ale regimului comunist în filmele româneşti, schimbări în media dar şi despre plecarea din trustul Pro. Pentru cei mai mulţi, numele ei înseamnă "Abracadabra" copilăriei, "Numai iubirea", "Inimă de ţigan", "Regina", "State de România" sau recenta poveste Lala Band. Plecarea producătorului Ruxandra Ion, care a înfiinţat postul Acasă şi care coordona, practic, toate producţiile de ficţiune ale grupului Pro, a ridicat multe semne de întrebare. La sfârşitul anului trecut, ea şi-a deschis o şcoală de talente, ce include cursuri de actorie, regie, producţie TV şi film, scenaristică şi prezentator TV. În urmă cu câteva zile, producătorul anunţa că organizează un casting adresat studenţilor şi absolvenţilor de actorie din toată ţara. Evenimentul zilei: De ce vreţi să formaţi actori? Ruxandra Ion: În primul rând, pentru că am făcut-o 10 ani într-un mod nelegiferat. În ceea priveşte copiii, este foarte important să se curăţe de inhibiţii. Părerea mea este că oricărui copil îi prinde bine un astfel de curs, indiferent dacă urmează, sau nu, o carieră în film sau televiziune. Ne naştem cu inhibiţii, suntem un popor cu destule inhibiţii... Ce vă face să credeţi asta? Dacă vă uitaţi la reality-urile făcute pe străzi… De exemplu, în Anglia, în Franţa… oriunde… oamenii vorbesc liber, n-au nicio jenă. Noi de abia deschidem gura. Cum apare camera, ne e ruşine. Măcar generaţia care vine să fie un pic mai liberă. Aici vin şi copii talentaţi, care merită să facă carieră. Avem nevoie. În ceea ce-i priveşte pe adulţi, din păcate, de la UNATC ies mulţi actori bine specializaţi în teatru, ceea ce este un semidezastru pentru televiziune şi film. Am simţit nevoia să facem ceva pentru că, dacă tot dorim să facem producţie, să facem şi o pepinieră de talente din care să ne hrănim. - Avem actori buni tineri? Avem mulţi actori buni. Dar e la fel de important şi regizorul sau aparatele cu care lucrezi. Nu ştiu dacă sunt suficient de mulţi regizori născuţi pentru film sau serial. Filmul românesc se duce pe trend-uri mai ciudate. Nu ne-am curăţat de comunism şi probabil că o să mai dureze. Cum se vede asta în filme? De exemplu, este un film care a fost la Cannes, unde a luat un premiu, “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", cu un subiect pe care eu l-am trăit. Este atât de neverosimil ce am văzut pe ecran. Sigur că i-a impresionat pe străini, pentru că ei nu ştiu, dar pentru mine a fost o decepţie. Nu au făcut suficient de mult research şi au descris o perioadă pe care n-o cunoşteau. Multe filme se agaţă de perioada comunistă. Pe mine mă oripilează, din toate punctele de vedere, deşi am fost norocoasă. Am lucrat într-un teatru, nu m-am chinuit. Dar nici nu vreau să mi-o amintesc. Practic o retrăim…. Da. Şi nu înţeleg de ce? Foarte puţini regizori sau scenarişti se aruncă în zona de comedie romantică, în zone “libere la cap"…. S-a văzut şi la PRO… Am gândit liber şi, chiar dacă am plecat de acolo, gândesc la fel. De ce aţi plecat? Pe platourile de la Buftea nu mai lucrează nimeni, este un capitol închis. Nu aveam pentru ce să rămân, atâta vreme cât strategia de programe a noilor şefi nu se mai leagă cu producţiile de ficţiune. Serialele făceau rating, de ce nu au fost păstrate? Nu înţeleg strategia, nu mi s-a explicat. "Nu aveam pentru ce să rămân, atâta vreme cât strategia de programe a noilor şefi nu se mai leagă cu producţiile de ficţiune." RUXANDRA ION producător de televiziune si film

  • "Angajată? Niciodată. Chiar vreau să fiu propria mea şefă"

Ce se întâmplă cu Lala Band? Lala Band trăieşte. Majoritatea copiilor sunt în management la mine. Avem propuneri de concerte. Ei sunt semnaţi cu MediaPro Music şi vor termina contractul cu Acasă foarte curând. Serialul se termină în aprilie. Am văzut că aţi anunţat casting. Ce pregătiţi? Multe. Filme, seriale, emisiuni, de toate. Tot ce am învăţat să fac în peste 20 de ani de televiziune. Aţi pus bazele telenovelei în România. Este un gen care mai prinde? Părerea mea e că e un gen care prinde, contează mult cum este făcut. Ca dovadă, "O nouă viaţă", o telenovelă, este programul cel mai vizionat de la Acasă. - Are mare succes la copiii între 12 şi 15 ani… - Pentru că adolescenţii aveau nevoie de modele. Asta am şi încercat să fac. Este anormal că într-o piaţă de televiziune foarte dezvoltată, cum este cea românească, copiii să o aibă model pe Cruduţa, Bianca Drăguşanu... Măslinuţa. Copiii aveau nevoie de modelele generaţiei lor. Nu se poate să-ţi doreşti la 14 ani să ajungi asistentă la televiziune. Acum îşi doresc să joace, să cânte, să iubească, să-şi atingă visurile. Întotdeauna aţi avut curajul să luaţi decizii? Asta încerc să fac cu educarea unei generaţii tinere, debusolate. Încerc să îi învăţ să viseze şi să ia decizii. Când m-am dus în TVR, de la teatru, lumea mi-a spus că e târziu să schimb la 30 de ani. Nu a fost deloc aşa. După numai trei ani, am luat nouă premii internaţionale şi am făcut Abracadabra, care a scris istorie. Când am plecat de la TVR în mediul privat, inclusiv familia mea mi-a spus că risc şi fac o greşeală. Le-am demonstra că a fost bine. Acum, la 57 de ani, o iau iar de la capăt. Dacă nu ai curaj, niciodată n-o să faci nimic. Ce veţi face? Scopul meu e să produc, în special ficţiune, pentru că asta îmi place. Nu este uşor, dar pentru mine este cea mai frumoasă meserie de pe pământ. Din 16 proiecte făcute la MediaPro, eu am cumpărat un singur format, 15 sunt originale. Unele n-au avut un succes uriaş în România, dar au avut succes în afară. Eu cred că mi-am făcut treaba foarte bine acolo şi pot să mi-o fac în continuare. Şi e senzaţia de libertate. Pot produce pentru oricine. Dacă aţi primi o ofertă tentantă de la o altă televiziune, aţi accepta? Angajată? Niciodată. Experienţă ultimei perioade şi vârsta… chiar vreau să fiu propria mea şefa. Pot colabora cu orice televiziune, cu firmele mele, pe un contract de producţie. Cât de greu v-a fost să înfiinţaţi Academia? N-a fost greu. M-am hotărât în octombrie şi în noiembrie era gata. Ce se învaţă în Academie? Copiii de până în 13 ani îi au profesori pe Marian Râlea şi pe Ioana Blaj. Avem cursul de prezentatori, pe care îl conduce Teo. Teo rămâne după opinia mea cea mai bună din zona aceasta. Este încântătoare, cu un şarm şi o cultură, şi îi învaţă să citească… Ultima grupă este formată din opt studenţi care învaţă să devină producători, regizori sau scenarişti. Acolo predau şi eu şi fiul meu, Ducu, producător de meserie, Alma Sârbu, care a studiat producţie de televiziune la Los Angeles. La regie predă Alexandru Fotea, alături de care lucrez de mulţi ani, şi Iulia Rugină. "Copiii aveau nevoie de modelele generaţiei lor. Nu se poate săţi doreşti la 14 ani să ajungi asistentă la televiziune“. RUXANDRA ION, producător de televiziune