Pentru șoferi sunt pregătite câteva schimbări pe care polițiștii intenționează să le pună în practică în scurt timp. Vitezomanii nu vor mai putea fenta sistemele fixe de măsurare a vitezei pentru că acestea vor fi amplasate în multe locuri, a explicat, pentru EVZ, șeful Direcției Rutiere din Poliția Române.
Aproape 1.000 de radare fixe, poate mai multe, vor fi instalate în următoarea perioadă în toată țara, a precozat, într-un interviu, pentru Evenimentul zilei, comisarulșef Florentin Brăcea, șeful Direcției Rutiere. Ceea ce i-ar putea speria pe șoferi este normal în alte țări precum Franța sau Italia care au cel puțin 2.000 de aparate.
- EVZ: Ce schimbări aveți în plan pentru șoferi?
Florentin Brăcea: Avem o propunere legislativă. Ar trebui să clarificăm printr-o lege specială sistemele fixe de măsurare a vitezei. Este vorba despre radarele fixe, cum sunt cunoscute, care au funcții complexe, inclusiv pentru măsurarea vitezei de deplasare a autovehicului.
- Dacă s-a renunțat la radarele fixe, de ce am revenit la ideea de a le folosi?
- Sistemele de radare fixe care erau în trecut au fost oprite, pe DN1, spre exemplu, pentru că nu existau norme clare pentru folosirea lor. Odată apărută o lege care va clarifica posibilitatea dezvoltării acestor sisteme, cei care încalcă
- Câte radare estimați că vor fi amplasate?
- Aparatele îi vor ajuta pe agenții de circulație să ajungă la obiectivul de a reduce mortalitatea, până în 2020, cu 50%. Este nevoie de niște măsuri suplimentare, recomandate de UE. S-ar putea să avem nevoie de mai puțin de 1.000 sau poate mai multe, în funcție de punctele negre pe care le vom analiza. Sunt puține comparativ cu alte state pentru că, în Franța, de exemplu sunt 3.000 sau 4.000, iar în Italia, dacă nu greșesc, peste 2.000.
- Cum ne ajută sistemul de supraveghere?
- Aceste radare fixe, împânzite peste tot, ar fi, din punctul nostru de vedere, o modalitate de reducere a consecințelor accidentelor. Cu cât viteza e mai mare, cu atât riscul de accidente crește. Scopul nu e de a-i prinde pe vitezomani, ci de a tempera traficul pentru că dacă îți sare un pieton în față, de exemplu, consecințele sunt tragice. Aceasta este rațiunea pentru care sistemele de monitorizare a traficului s-au generalizat la nivel european.
- Teama de big brother îi temperează pe vitezomani?
- La vederea camerelor de supraveghere, șoferii își modifică imediat comportamentul pentru că se știe urmărit. În plus, aceste sisteme sunt dotate și cu funcții de măsurare a vitezei, ca și atunci când șoferul se apropie de o mașină de poliție și își dă seama că are și radar. Ne interesează să avem comportamente sigure în trafic.
- Unde veți instala aceste radare?
- Avem în lucru un proiect care prevede, în mod foarte clar, cine poate să înființeze asemenea sisteme, cine le gestionează, cum pot fi exploatate și de către cine. Noi ne dorim să avem un mecanism prin care să eliminam și contactul polițist-cetățean, așa cum se întâmplă acum. Cu siguranță radarele fixe vor fi amplasate în zonele de risc maxim, în urma unei analize foarte atente. Se are în vedere evoluția accidentelor de circulație, punctele negre. Așadar, vor fi amplasate în zonele cu probleme, vom merge exclusiv pe cauzele generatoare de accidente. Recomandăm serviciilor să acționeze pe cele trei cauze și pe intervalele orare în care se întâmplă accidente. Cele mai multe sunt vinerea la autovehicule, iar duminica la motociclete.
„Ochii de pe stâlpi” văd când trecem pe roșu
Sistemele fixe de monitorizare sunt aparate inteligente care surprind viteza, dar și când încălcăm regulile rutiere. Acestea vor fotografia din spate șoferii care greșesc la volan, iar fotografiile vor fi trimise prin poștă de către agenți. Proiectul polițiștilor prevede, într-un articol, protecția datelor cu caracter personal, dar și întreținerea acestor camere de supraveghere, care ar trebui să fie făcută cu o parte din banii de amenzi. Sistemele, care se vor afla în subordinea primăriei vor solicita costuri extrem de mari, spun surse din poliție. De pildă, doar pentru una dintre acestea, costurile, pe zi, se ridică și până la 3.500 de lei, sumă în care intră și printarea fotografiilor.
Portretul șoferului român, făcut la Poliție
Câteva din caracteristicile șoferilor de la noi ar fi că își evaluează greșit calitățile și capacitățile la volan, este de părere comisarul-șef Costin Tătuc, director adjunct al Direcției Rutiere. „Supraevaluarea aptitudinilor și capacităților este o problemă, pentru că există mentalitatea că, dacă au trecut examenul, sunt foarte buni. Dar proaspătul șofer are minimum de cunoștințe și deprinderi. A doua problemă este subevaluarea riscurilor. Din păcate, foarte mulți merg pe principiul că a încalca moderat regulile nu reprezintă o problemă”, a explicat Tătuc. El a precizat că un șofer care depășește viteza legală cu 10km/h și gândește: „Ce mi se poate întâmplă, diferența e doar de 10 km?”, „realitatea este că acești 10 km pe oră, transformați în spațiul de frânare, pot face diferența între viață și moarte”, mai spune Tătuc.