Inspecția tehnică a mijloacelor de transport în comun, schimbată prin OUG. Legea merge la promulgare

CFR. Sursa foto: Facebook/CFR Calatori

Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege care aprobă Ordonanța de Urgență nr. 16/2024 referitoare la inspecția tehnică și supravegherea prin acțiuni de inspecție tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și al transportului urban, suburban și regional pe șine, inclusiv pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, muzeu sau turistic. Legea urmează să fie promulgată.

Inspecția tehnică a mijloacelor de transport în comun, schimbată prin OUG

Ordonanța de urgență în cauză reglementează inspecția tehnică și supravegherea prin acțiuni de inspecție tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și al transportului urban, suburban și regional pe șine, inclusiv pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, muzeu sau turistic.

Prevederile acestei ordonanțe sunt obligatorii pentru operatorii economici care desfășoară activități în sectoarele menționate de actul normativ și care au responsabilitatea de a asigura îndeplinirea cerințelor necesare pentru realizarea produselor și/sau serviciilor de calitate.

Aceste cerințe includ activități de proiectare, verificare tehnică a proiectelor, producție și furnizare de produse și servicii destinate materialului rulant și infrastructurii din domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul ușor, monorai și transport urban, suburban și regional pe șine.

De asemenea, prevederile se aplică și proprietarilor sau deținătorilor de linii ferate industriale și de căi ferate cu caracter de patrimoniu, muzeu sau turistic, în fazele de execuție, recepție a lucrărilor și în etapele de exploatare și intervenție, dacă este cazul.

Inspecţia tehnică şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică constituie o necesitate obiectivă

„Inspecţia tehnică şi supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică constituie o necesitate obiectivă în ceea ce priveşte evaluarea şi comportarea în exploatare a modului de realizare a produselor, serviciilor şi proceselor din domeniile feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, prin intermediul Autorităţii Feroviare Române - AFER, denumită în continuare AFER, prin care statul exercită controlul asupra acestor activităţi, în scopul prevenirii sau limitării unor situaţii care pot cauza pierderi de vieţi omeneşti sau materiale”, mai arată OUG 16/2024.

Ce operatori sunt excluși

În același timp, regulile specifice referitoare la inspecția tehnică și supravegherea prin acțiuni de inspecție tehnică în domeniile feroviar, transport cu metroul, metrou ușor, monorai și transport urban, suburban și regional pe șine, inclusiv pe linii ferate industriale și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, muzeu sau turistic, precum și metodologia de desfășurare a acestora, sunt stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii și sunt actualizate ori de câte ori este necesar.

De la aplicarea acestei ordonanțe sunt scutiți operatorii economici care dețin linii ferate cu ecartament îngust și cei care desfășoară activități pe această infrastructură, precum și operatorii de transport feroviar, respectiv operatorii economici certificați ca entități responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare.

Pe 20 februarie, Senatul a adoptat proiectul de lege în calitate de prim for sesizat, iar votul Camerei a fost decisiv. Prin urmare, legea urmează să fie promulgată.